گود مرزداران با عمق ۳۵‌متر در بلوار مرزداران ۵ سال است که رها شده و ترک‌خوردگی و شکاف دیوارهای ساختمان‌های اطراف، نگرانی‌هایی را برای قریب به ۱۴۰ خانوار مجاور گود ایجاد کرده.

علاج واقعه قبل از ريزش آوار

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد:این در حالی است که به گفته ساکنان و طبق اسناد موجود که در دست دارند، مدیریت بحران شهر تهران، سازمان نظام مهندسی و آتش‌نشانی احتمال ریزش این گود و ساختمان‌های مجاور را داده‌اند. در این گزارش برای روند پیگیری گود مرزداران سراغ برخی همسایه‌های مجاور و شورایاران رفته‌ایم.  

چرا باید گودی ۵ سال رها شود؟ این مهم‌ترین سؤال ساکنان اطراف گود مرزداران است.

آنها معتقدند پاسخی که دریافت کرده‌اند قانع‌کننده نبوده و اگرچه به آنها گفته شده نظارت کافی بر این گود وجود دارد تا خطری برای ساختمان‌های اطراف نداشته باشد، اما ترک‌های دیوارهای خانه‌های مجاور خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. «مجید جنتی» که در یکی از واحدهای ساختمان مجاور گود مرزداران زندگی می‌کند می‌گوید: «مالک این زمین سال ۱۳۹۳ شروع به گودبرداری کرد.

برنامه این بود که طی یک سال زمین را تا صفر برسانند. به همین دلیل نیلینگ گود را به‌صورت موقت و با دوره تضمین ۱۸ ماهه طراحی کردند.» او با توجه به تجربه‌ای که در ساخت‌وساز دارد این توضیح را می‌دهد که سازه‌های نگهبان در ۲ حالت سازه نگهبان موقت و دائم طراحی می‌شوند و اضافه می‌کند: «زمانی که سازه موقت ۱۸ ماهه طراحی می‌کنیم سازه نگهبان نسبت به سازه دائم خیلی ضعیف‌تر ساخته می‌شود. در سازه نگهبان دائم ضریب اطمینان حدود ۳۰ و ۴۰‌درصد افزایش پیدا می‌کند و از طرفی پیش‌بینی مقاومت در برابر زلزله هم در نظر گرفته می‌شود.»
رها کردن گود دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ مشکل مالی یا نبودن قانون سختگیرانه؟ «مهرداد احمدی» یکی دیگر از همسایگان گود مرزداران می‌گوید: «هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند دلیل منطقی برای رها کردن گود باشد. در شهرداری قوانین سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از تخلفات ساخت‌وساز داریم. از طرفی راه‌هایی هست که مالک می‌تواند برای مثال با فروش چندمترمربع زمین یا پیش‌فروش واحدها هزینه پر کردن گود را فراهم کند. متأسفانه اهمال در این قضیه می‌تواند به دلیل اهمیت ندادن به خطر جانی آن باشد که ممکن است برای ساکنان اتفاق بیفتد. در ملک مرزداران ۳۵‌متر گودبرداری شده است.

در حالی که در پروانه ساختمانی مجوز گودبرداری ۲۰‌متر را داشته و ۱۲‌متر بیشتر از حد مجاز گودبرداری کرده. علاوه بر این حدود ۵ سال است که گود رها شده. پس مشخص می‌شود نظارت جدی از طرف مراجع مسئول بر این کار نبوده و خطرات احتمالی ناشی رها کردن این گود نادیده گرفته شده است.» ساختمان همجوار گود ۳۵ متری مرزداران ساختمانی تجاری اداری و ۸ طبقه است که ۲ طبقه آن تجاری و ۶ طبقه آن اداری است؛ ساختمانی که به دلیل فعالیت مطب پزشکان، مرکز فیزیوتراپی و واحدهای اداری پر تردد و شلوغ است و خطر همجواری با این گود می‌تواند علاوه بر خسارات مالی، جان مراجعان را نیز به خطر بیندازد.»

او درباره پیگیری‌های انجام شده می‌گوید: «با پیگیری مالکان ساختمان‌های همجوار این گود، شهرداری مالک را متعهد کرده تا زودتر نسبت به ادامه ساخت اقدام کند. اما از اواسط شهریور ماه که مالک شروع به ساخت کرد تاکنون پیشرفت چندانی حاصل نشده است و می‌توانم بگویم در این ۶۰ روز کار به اندازه ۱۰ روز پیشرفت داشته است. این در حالی است که ۱۲۰ واحد همسایه گود هستند و ۳ ساختمان هم در ضلع جنوب مجتمع نگین آسمان هست که اگرساختمان نگین آسمان فرو بریزد، ضلع شمال آن هم به خطر می‌افتد. پیمانکار گود، ناظر و هر کارشناسی که در این گود مسئولیت فنی دارد اعلام خطر کرده‌اند اما متأسفانه آن‌طور که انتظار می‌رود کار ساخت‌وساز ادامه پیدا نکرده است.

تابستان سال ۱۳۹۷ دادستان نامه داده که این گود باید رفع خطر شود اما از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. هفته گذشته دکترسالاری و شهردار منطقه از این گود بازدید داشتند و بر رفع خطر تأکید کردند. انتظار ما از شهرداری این است که به‌صورت هفته‌ای از مالک گزارش بخواهند و صرفاً به یک بازدید اکتفا نکنند و مالک را موظف کنند ظرف مدت تعیین شده کارهای مربوط به رفع خطر را انجام دهند. به ما می‌گویند نشست گود در حد مجاز است.  
وقتی ساختمان ما ترک خورده پس این صحبت که نشست گود در حد مجاز است قابل قبول نیست. تمام تلاش ما این است که ستون‌های ساختمان کج نشود. زیرا اگر ستون‌ها کج شود دیگر قابل اصلاح نیست.»

  • حادثه خبر نمی‌کند

منطقه ۲ گودهای پرخطر دیگری هم دارد که نیاز به نظارت بیشتر و رفع خطر است. «سید حامد حسینی» دبیر شورایاری شهرک غرب می‌گوید: «گودهای مرزداران، رزافشان، بلوار دریا و یکی هم گود معروف بابک زنجانی در شهرک غرب همچنان بلاتکلیف مانده و همه از گودهای بی‌نهایت خطرناک است. شهردار جدید منطقه تأکید کرده‌اند که همه گودها باید تعیین تکلیف شوند. اگرچه مالکان می‌گویند از طریق سیستم‌های مداربسته این گودها رصد می‌شوند اما به نظر من نمی‌توان به این موضوع اکتفا و حتی اعتماد کرد که حادثه‌ای پیش نیاید. حادثه خبر نمی‌کند. موضوع جان انسان‌ها در میان است و باید با نظارت بیشتر از این گودها رفع خطر شود. مالک گود مرزداران تعهد داده که این گود را به طبقه صفر برساند و باید با نظارت و درخواست گزارش از مالک این اطمینان به اهالی داده شود که از این گودها رفع خطر خواهد شد.»
«مهدی دهقان» دبیر شورایاری محله مرزداران شرقی و آزمایش و دبیر کارگروه فرهنگی، اجتماعی منطقه ۲ که همراه شهردار و عضو شورای‌شهر از این گود بازدید داشته است می‌گوید: «با تأکید شهردار منطقه ۲ قرار شده کارگاه‌های ساخت‌وساز در گود ۳۵ متری مرزداران شروع به کار کنند.  
آسیب دیدن ساختمان‌های مجاور و احتمال کج شدن ستون‌ها یا فروریختن ساختمان دغدغه بجای اهالی است که مالک باید در این زمینه رضایت ساکنان همجوار را جلب کند.»

  • شورای‌اسلامی شهر برای رفع خطر گودها دست به کار شد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از گود پرخطر مرزداران با بیان اینکه تعیین تکلیف گودهای پرخطر در اولویت کمیسیون شهرسازی و معماری شورا قرار دارد گفته است: «به واسطه شکایات مردمی از خطرات گود خلعتبری و برای تعیین تکلیف این گود، همراه شهردار منطقه ۲ در محل ملک حاضر شدیم.

عملیات ساختمانی این ملک از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و گودبرداری به عمق ۳۵‌متر صورت گرفته و سازه نگهبان نیز به‌صورت موقت اجرا شده بود اما سال ۱۳۹۴ عملیات ساختمانی، متوقف و این گود رها شد. ضمن اینکه عمر مقاومت سازه نگهبان نیز در همان سال منقضی می‌شود.» «محمد سالاری» افزوده است: «مدت‌هاست که این گود در شرایط بسیار خطرناکی قرار دارد و موجب نگرانی شدید همسایگان شده.

با ریزش گود، فاجعه بزرگی به بار خواهد آمد و جان و مال حداقل ۱۵۰ خانوار در معرض تهدید قرار می‌گیرد. قرار شد که عملیات ساختمانی حداقل در ۲ شیفت و با اکیپ کافی و براساس نقشه‌های مصوب و مبتنی بر برنامه زمان‌بندی آغاز شود و تداوم یابد. همچنین راستی آزمایی ایستایی جداره‌های گود، حداکثر ظرف مدت یک هفته توسط سازمان نظام مهندسی و مهندسان مشاور ذیصلاح از دیگر تصمیمات بود تا در صورت نیاز به مقاوم‌سازی جداره‌ها، مقاوم‌سازی با اولویت و با سرعت بیشتری توسط مالک به موازات انجام شود.

شهرداری منطقه ۲ ملزم شد به فوریت موضوع بیمه ساختمان‌های مجاور، ساکنان و ترددکنندگان را پیگیری کند.» گود هتل «ال سو» یکی از گودهای پرخطر منطقه ۲ هم قرار است پس از ۸ سال تعیین تکلیف شود. ‌سالاری درباره این گود نیز گفت: «در گفت‌وگویی که در جریان بازدید با مالک داشتیم قرار شد مالک سریع‌تر وضعیت گود را تعیین تکلیف کند. در غیراین صورت شهرداری گود را به روش اصولی پر خواهد کرد.»

  • شناسایی گودهای پرخطر منطقه ۲
حسن رحمانی /شهردار منطقه 2

گودهای پرخطر منطقه ۲ شناسایی و ایمن‌سازی می‌شود. «حسن رحمانی» شهردار منطقه ۲ با اعلام این خبر گفت: «گودهای منطقه توسط کارشناسان نواحی به‌صورت مستمر، بررسی و تذکرات لازم به مالکان مبنی بر رعایت موارد ایمنی ابلاغ می‌شود.» او افزود: «براساس اطلاعات جمع‌آوری شده و بازدیدهای صورت گرفته توسط نواحی، اخطارهای قانونی به مالکان ابلاغ شده است و چنانچه آنها نسبت به رفع خطر و ایمن‌سازی گودها در فرصت‌های اعلام شده اقدام نکنند شهرداری به پر کردن یا تعیین تکلیف گودها خواهد پرداخت.» رحمانی ایمن‌سازی گودهای پرخطر را نیازمند مشارکت مردمی دانست و گفت: «امیدواریم با همکاری مالکان گودهای رها شده با شهرداری طی ۳ تا ۴ ماه آینده شاهد تعیین تکلیف معضل این گودهای پرخطر باشیم.»
 

کد خبر 564280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha