گود پرخطر و رها شده در منطقه مرکزی تهران که هر چهار طرف آن منتهی به معابر شهری و محل تردد شهروندان بوده و صاحب آن یک بانک است، هدف بازدید رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر و شهردار منطقه ۶ قرار گرفت تا سریع‌تر درباره تعیین تکلیف آن اقدام شود.

گود پرخطر

همشهری آنلاین - نیما شایان: ۲۷۵ گود پرخطر رها شده از سوی مالکان و مجریان پروژه‌های عمرانی در سطح شهر تهران، کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران را بر آن داشت تا برای تعیین تکلیف آنها جلسه‌ای به ریاست محسن هاشمی رئیس شورای شهر و معاونان مربوطه در شهرداری تهران تشکیل دهند. پس از آن جلسه و در نظر گرفتن تکالیفی برای مدیریت شهری در زمینه رفع خطر این گودها، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در بازدیدهایی میدانی بر سر گودهای پرخطر مناطق یک و شش تهران حاضر شد.

حمید موسوی شهردار منطقه یک و تورج فرهادی شهردار منطقه شش تهران در این بازدیدها، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر را همراهی کرده و درباره سابقه ایجاد و رهاشدگی این گودهای خطرآفرین توضیح می‌دادند. سالاری در این بازدیدها از شهرداران مناطق درخواست داشت تا یک بازه زمانی مشخص را برای اجرای عملیات پر کردن گودها یا رفع خطر از آنها در نظر بگیرند و همچنین زمانی را مشخص کنند تا این عضو شورای شهر دوباره از این گودال‌های عمیق بازدید کند و در جریان روند بی‌خطرسازی آنها قرار گیرد.

یکی از گودهای پرخطر منطقه شش تهران که مالکیت زمین و مسئولیت آن متوجه یک بانک است، هدف بازدید سالاری در منطقه شش به عنوان منطقه مرکزی پایتخت قرار گرفت. این گود از هر چهار طرف منتهی به معابر شهری است و عملیات آن در دوره مدیریت شهری قبل انجام شده است.

بر اساس گزارش مسئولان شهرداری منطقه شش تهران، پروانه این ملک از سال ۱۳۹۵ همچنان در مرحله پیش‌نویس باقی مانده و در واقع این ملک حتی پروانه ساخت هم ندارد. اما گود شش سالی است که ایجاد و رها شده و بنای مالک و سازنده این بوده که یک بنای ۲۰ طبقه که ۱۱ طبقه‌اش روی زمین و ۹ طبقه زیر زمین دارد را بنا سازند. با اخطار و تذکر شهرداری منطقه شش تهران در یکسال اخیر، اقداماتی برای رفع خطر از این گود صورت گرفته اما به اعتقاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، این گود همچنان خطرزا است.   

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در حاشیه این بازدید گفت: متاسفانه در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، گودهای رها شده‌ای داریم که به طور عمده و بلکه همه آنها در دوره مدیریت شهری گذشته نسبت به دریافت مجوز گودبرداری اقدام کرده‌اند، یعنی بدون اینکه پروانه ساخت برای آنها صادر شود، برای گودبرداری‌شان مجوز صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بر اساس فرآیندهای قانونی صدور پروانه، ابتدا لازم است پروانه داده شود و مهندسین ناظر و مجری ذی‌صلاح و فرآیندهای قانونی و همچنین استعلامات مربوط به باغ بودن یا نبودن ملک و همچنین اینکه محل روی گسل قرار دارد یا خیر، مشخص شود و بعد از این مراحل، شروع به گودبرداری کنند. ولی در دوره قبلی مدیریت شهری، شهرداری تهران با رویکرد صرف درآمدزایی، پولی از مالکین می‌گرفته و بدون اینکه پروانه دهد، صرفا مجوز گودبرداری صادر می‌کرده است. بر اساس این مجوزها، گودبرداری‌ها انجام شده اما به دلیل برخی مشکلات وقتی برای اخذ پروانه اقدام کرده‌اند، نتوانستند پروانه بگیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به احتمال فروریزش گود پرخطر متعلق به یک بانک که در منطقه شش تهران قرار دارد، گفت: این گود کاملا پرخطر است. با توجه به مشکلاتی که این گودها برای مردم ایجاد کرده‌اند و با توجه به جلساتی که بین شورای شهر و شهرداری تهران برگزار شده است، شهرداری تهران ملزم به تعیین تکلیف گودها است. اگر به موجب آخرین اخطار، صاحبان این املاک و گودهای رها شده نسبت به مقاوم‌سازی اقدام نکردند، شهرداری تهران رأسا نسبت به ایجاد سازه مقاوم اقدام کند.

سالاری در توضیح بیشتر اظهار کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور معاونان مربوطه شهرداری تهران به ریاست مهندس هاشمی رئیس شورای شهر تشکیل شد، مقرر شد شهرداری تهران از همه ظرفیت‌های قانونی و منابع اعتباری خود برای تعیین تکلیف گودهای پرخطر و رها شده استفاده کند. در صورتی که مالکین بر اساس آخرین اخطاری که شهرداری داده است حاضر به مقاوم‌سازی گود نباشند، با اولویت اول گودهایی که امکان پر کردن آنها با خاک وجود دارد و هزینه آنچنانی هم ندارد را پر کنند؛ برای بقیه گودها هم از محل منابع اعتباری نسبت به مقاوم‌سازی گود اقدام کنند.

وی درباره بازدیدی که به تازگی از گودهای پرخطر در محدوده شهرداری منطقه یک هم داشته است، گفت: همچنین گودهایی را در منطقه یک شهرداری تهران بازدید کردیم که به شدت پرخطر بود و هم برای ساختمان‌های مجاور و هم مردمی که از آن منطقه و محلات مربوطه تردد می‌کنند خطرساز بود؛ که امیدواریم با همکاری شهرداران مناطق شاهد این باشیم که طی سه تا چهار ماه آینده معضل گودهای پرخطر تهران تعیین تکلیف شود.

کد خبر 555059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha