هر فصلی که باشد بوی بد زباله به مشام اهالی خیابان زنجان شمالی می‌رسد. تخلیه روزانه بالغ بر ۹۰۰ هزارکیلوگرم زباله در ایستگاه میانی زباله؛ موضوعی که بزرگ‌ترین مشکل محله دریان نو به شمار می‌آید.

مشكلات زنجان

همشهری آنلاین_شهره کیانوش‌راد:  آلودگی محیط‌زیست نتیجه روان شدن شیرابه زباله‌ها هنگام ورود و خروج خودروهای حمل زباله به ایستگاه میانی است. اگرچه مسئولان وعده جابه‌جایی این مرکز تخله زباله را داده‌اند اما تاکنون تغییر محسوسی از انتقال ایستگاه میانی دیده نمی‌شود.  

۲۰ سال و شاید هم بیشتر می‌گذرد از روزی که محل دپو زباله در خیابان زنجان شمالی جا خوش کرد. این مهمان ناخوانده بدجوری اهالی را کلافه کرده است. نه می‌توانند پنجره خانه را باز کنند و نه قدم زنان به بوستان محله بروند و هوایی تازه کنند.

وقتی از «مجید متولیان» شورایار این محله درباره مشکلات ایستگاه میانی زباله خیابان زنجان شمالی می‌پرسیم سفره دلش باز می‌شود و شروع می‌کند به گفتن مشکلاتی که به قول خودش بارها و بارها در جلسات شهرداری و بازدیدهای محلی مطرح کرده است: «سال‌ها پیش وقتی این مرکز را در خیابان زنجان شمالی راه‌اندازی کردند، اهالی مخالف بودند که در منطقه‌ای مسکونی مرکز جمع‌آوری زباله شروع به کار کند اما به مرور مشکلات این مرکز بیشتر خودنمایی کرد. زباله‌های همه محله‌های منطقه ۲ و برخی محله‌های مناطق همجوار به این ایستگاه میانی زباله حمل می‌شود. تصور کنید که ساعت ۲۲ به بعد این همه ماشین حمل زباله پس از جمع‌آوری زباله‌های شهری به طرف این خیابان حرکت می‌کنند و وقتی به ایستگاه میانی زباله می‌رسند، زباله‌ها را خالی می‌کنند.

مرحله بعد، حمل این زباله‌ها توسط‌تریلی‌ها به خارج از شهر است.» متولیان روان شدن شیرابه زباله‌ها را مهم‌ترین عامل انتشار بوی بد در این خیابان بیان می‌کند و می‌افزاید: «وقتی خودروهای حمل زباله در حال جمع‌آوری زباله هستند در مسیر رسیدن به ایستگاه میانی، شیرابه‌ها روی زمین ریخته می‌شود. وقتی هم که‌تریلی‌ها می‌خواهند زباله‌ها را از ایستگاه خارج کنند باز هم شیرابه‌ها روی زمین ریخته می‌شود. نظارت کافی بر خودروها نیست و اغلب آنها معیوب هستند. به همین دلیل شیرابه زباله از خودروها روی زمین ریخته می‌شود. محیط‌زیست محله آسیب دیده و بوی بد زباله ارمغان نازیبای وجود این ایستگاه در خیابان و محله‌ای مسکونی است.»

  •  جمع‌آوری به زودی!  

نتیجه پیگیری‌های چندین ساله برای رفع این مشکل رضایتبخش نبوده اما شورایار محله دریان نو امیدوار است که با نظارت بیشتر مسئولان شهری چاره‌ای برای این خیابان اندیشیده شود: «اخیراً مسئولان شهرداری منطقه ۲ درباره حل این مشکل گفته‌اند که این مرکز، جمع‌آوری و به جایی در محدوده میدان آزادی منتقل می‌شود اما هنوز اتفاقی نیفتاده و ما اثری از جابه‌جایی نمی‌بینیم. شهردار تهران از اهالی محله دریان نو هستند. می‌دانیم که به این مشکل و مشکلات دیگر خیابان زنجان شمالی به خوبی واقفند و حتی نظرشان بر حل مشکل ایستگاه میانی زباله است اما نمی‌دانیم چرا روند اجرایی کند یا متوقف شده است.» 
به گفته اهالی محله زنجیره‌ای از مشکلات، خیابان زنجان شمالی را احاطه کرده است. مرکز ترخیص خودرو، اداره اگاهی، مرکز شماره‌گذاری موتورسیکلت و... همه در این خیابان کنار هم قرار دارند و مراجعه شهروندان از تمام مناطق، این خیابان را به یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های منطقه ۲ تبدیل کرده است. متولیان می‌گوید: «به این همه مشکلات، مشاغل مزاحم را هم اضافه کنید. ۴ دهه است که صافکاری و تعمیرات خودرو در این خیابان دایر شده‌اند. اکنون که تعداد مراجعان به مراکز تعویض پلاک و ترخیص خودرو بیشتر شده تعداد واحدهای صنفی هم بیشتر شده است. به‌طوری که اکنون قریب به ۵۲ صنف در این خیابان مشغول به کار هستند. خیابان زنجان شمالی قبلاً به بزرگراه یادگار امام(ره) راه داشت ولی اکنون دسترسی به این بزرگراه بسته شده و خیابان حالت بن‌بست پیدا کرده است. این خیابان گاراژ خودروها شده. دوبله، توقف و تعمیرکاران برای تعمیر خودروها از پیاده‌روها استفاده می‌کنند.» 

  •  بوستانی با بوی بد زباله

زمینی که اکنون به ایستگاه میانی زباله اختصاص دارد زمین بزرگی بوده که به مرور در بخش‌هایی از آن مرکز ترخیص خودرو و شماره‌گذاری پلاک موتورسیکلت راه‌اندازی شده است. اخیراً هم ایستگاه آتش‌نشانی در مجاورت این مراکز راه‌اندازی شده و در کل زنجیره‌ای از مشکلات را در خیابان زنجان شمالی ایجاد کرده‌اند. بوستان بازیافت دیوار به دیوار ایستگاه میانی زباله ساخته شده و وسایل بازی بچه‌ها کنار دیوار ایستگاه میانی زباله است. متولیان می‌گوید: «کافی است نسیمی بوزد، آن وقت بوی بد در این بوستان، پراکنده و ماندن در این بوستان غیرقابل تحمل می‌شود. با وجود کرونا بوی بد مزید بر علت شده و اهالی حتی برای یک پیاده‌روی ساده هم نمی‌توانند به این بوستان قدم بگذارند.»

  •  نادیده گرفتن حقوق شهروندی

صدای تق و توق افتادن سطل‌ها و برخورد به بدنه خودروهای حمل زباله خواب راحت شبانه را از اهالی گرفته است. «محمد فیروزبخت» یکی از ساکنان قدیمی خیابان زنجان شمالی بوی بد در روز و صدای‌ تردد خودروها در شب را آزاردهنده توصیف می‌کند و می‌گوید: «اهالی خیابان زنجان شمالی از حقوق شهروندی محروم هستند. مدام صدای خودروها را می‌شنویم. بوی بد هم که مهمان خانه‌هاست. از ساعت ۷ تا ۸ شب‌ تردد خودروها به این مرکز شروع می‌شود و تا صبح ادامه دارد. زمانی که حمل زباله به‌صورت مکانیزه نبود مشکلات خیلی بیشتر بود اما این به معنای حل مشکل نیست. آنقدر حجم زباله ورودی به این مرکز زیاد است که تنها راه جابه‌جایی ایستگاه تخلیه زباله است. بارها پیگیری کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده است. پارک بازیافت کنار ایستگاه میانی زباله است. اما فایده ساختن این بوستان چیست؟ وقتی اهالی جرئت نمی‌کنند با توجه به بوی بد و آلودگی هوا، فرزندان خود را به این بوستان ببرند.»

  •  جابه‌جایی ایستگاه زباله اولویت شهرداری است 
شاهد ملازم/شهردار ناحیه ۶

«شاهد ملازم» شهردار ناحیه ۶ با واقف بودن مشکل اهالی محله دریان نو، جابه‌جایی ایستگاه میانی زباله را از اولویت‌های شهرداری منطقه ۲ می‌داند و در پاسخ به سؤال ما برای مشخص کردن زمان جابه‌جایی توضیح می‌دهد: «یکی از مشکلات بزرگ منطقه ۲ و محله دریان نو وجود ایستگاه زباله در خیابان زنجان شمالی است. این ایستگاه در گذشته محل تخلیه زباله ۵، ۶ منطقه بوده و الان زباله‌های مناطق ۲، ۹ و ۱۰ که در مجموع ۱۴ ناحیه می‌شود در این مرکز تخلیه می‌شود. انتقال زباله آلودگی‌های محیط‌زیستی خود را دارد و شهرداری نیز به این مسئله واقف است.

این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات منطقه است. اما مدیریت مرکز تخلیه زباله با منطقه ۲ نیست و برعهده سازمان مدیریت پسماند و خدمات شهری شهرداری تهران است. خواسته شهردار تهران و شهردار منطقه جابه‌جایی ایستگاه میانی است. موافقت ضمنی هم انجام شده. پیشنهاد ما انتقال به باغ مخابرات حوالی میدان آزادی است. اما زیرساخت‌هایی لازم داریم تا بتوانیم کار را اساسی انجام دهیم و خط‌های تفکیک آنجا مستقر شود. مردم محله دریان نو با ۲ مشکل اساسی روبه‌رو هستند؛ یکی موضوع مزاحمت‌های صنفی و دیگری هم ایستگاه میانی زباله. به اهالی محله دریان نو اطمینان می‌دهیم که شهرداری منطقه خواسته اهالی را پیگیری می‌کند.»

کد خبر 574961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha