تغییر محل ایستگاه میانی پسماند به عنوان مکانی برای بارانداز زباله‌های شهری و سپس انتقال آن به دفنگاه، این روزها در بجنورد مناقشه و چالش ایجاد کرده و مسئولان هم تاکنون گره‌ای از کار مردم باز نکرده‌اند.

ایستگاه میانی دفن زباله بجنورد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دفن زباله و پسماند در شهرهای مختلف یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های همیشگی در بسیاری از شهرهای کشور و حتی جهان است که گاها این بحران وسعتی اجتماعی و حتی امنیتی پیدا می‌کند و شهر بجنورد به‌عنوان مرکز خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

با گذشت سالیان طولانی از وضعیت نامناسب دفن زباله به گفته مسئولان امر، اقدامی در راستای تغییر وضعیت فعلی دفن زباله‌های بجنورد طی هفته‌های اخیر در حال انجام بود که بازهم با اعتراضات مردمی روبه‌رو شد.

یکی ازجمله اقدامات انجام‌شده در این مسیر، کلنگ زنی و تغییر محل ایستگاه میانی پسماند بجنورد بود. در این طرح ایستگاه میانی پسماند بجنورد از محل فعلی واقع در نزدیکی گلستان شهر و روستای علی‌آباد بجنورد به محلی دیگر در نزدیکی کشتارگاه صنعتی بجنورد منتقل می‌شود.

مردم درباره ایستگاه میانی فعلی پسماند چه می‌گویند؟

از دور گله گوسفندی را می‌دیدیم که در میان زباله‌ها می‌چریدند. چند بزغاله بازیگوش خود را به داخل محوطه رسانده بودند. چوپان که خود از اهالی روستای بالادست (باغچق) بود، آنها را به بیرون راند. اما فضای بیرون هم مملو از زباله بود. در کنار چهاردیواری پِرِس‌های کاه بر روی‌هم انباشته‌شده بودند. یکی از اهالی محله استادیوم می‌گفت: از بوی بد زباله، پشه‌های فربه و نیش‌های زهرآلود آنها طاقتمان طاق شده است.

یک از اهالی روستای کلاته‌آذرسا نیز می‌گفت: «بوی بد آشغال، گند زده به زندگی ما. به هر دری زدیم، احدی جوابی به ما نداد. با عصبانیت و حرص می‌گفت: حتی برخی مدیران و ادارات می‌گفتند: شما بگویید ما با زباله‌های شهر چه کنیم؟ آخر برادر خبرنگار دوره زمانه برعکس شده من کشاورز باید برای آشغال‌های بجنورد راه و چاه داشته باشم».

این یعنی کشت و زرع و دام مردم، یعنی محل‌زیست شهری مردم؛ یعنی محل‌زیست مردم مظلوم روستاهای نزدیک، میهمان ناخوانده‌ای به نام ایستگاه موقت جمع‌آوری زباله دارند. میهمانی که دیگر برخی به جبر روزگار با آن کنار آمده. چهاردیواری که میراث شوم یکی دوجین مدیر نالایق است. آنها رفته‌اند و مردمی که گلایه و امان خود را به درگاه خدا می‌بردند.

مردم روستای علی‌آباد و بخشی از گلستان‌شهر نیز همواره نسبت به وضعیت فعلی ایستگاه میانی پسماند معترض بودند و از آلودگی‌های آن ابراز گلایه می‌کنند.

مردم ساکن در روستاهای اطراف محل جدید ایستگاه پسماند نیز همین موضوعات را خاطرنشان می‌کنند و نسبت به این جانمایی اعتراض دارند که ابتدا این اعتراض خود را در مراسم کلنگ‌زنی ایستگاه میانی پسماند با حضور سرپرست معاونت عمرانی استانداری اعلام کردند.

یکی از اعضای شورای روستای ینگه قلعه نیز در مصاحبه با فارس گفت: به نظر می‌رسد این محل جدید انتخاب‌شده برای ایستگاه میانی پسماند که در فاصله دو کیلومتری از منازل مسکونی شهر بجنورد و روستاهای اطراف قرار دارد توجیه نداشته باشد.

وی ادامه داد: ایستگاه میانی زباله یا هر اسم دیگرای که دارد دقیقاً اشتباه چند سال پیش جانمایی چهار دیواری گلستان شهر را تکرار می‌کند. البته جانمایی انجام‌شده در مسیر شهرک گلستان به نظر بسیار عاقلانه‌تر از انتخاب فعلی است. نباید سرمایه مردم شهر بجنورد هزینه کارهای غیر کارشناسی و موقت بشود زیرا قرار است به گفته مسئولان سه میلیارد تومان در محل جدید هزینه شود، اما به نظر می‌رسد پس از ده سال و شاید کمتر، مجدداً به‌جای دیگری منتقل شود.

این عضو شورای روستای ینگه‌قلعه افزود: از هم‌اکنون باید حداقل بیش از ده کیلومتر بیشتر را برای این جانمایی انتخاب می‌کردند که با گسترش شهر و مراکز تفرجگاهی نیازمند اتلاف هزینه‌های آینده نباشیم.

اعتراض مردم از یک‌طرف و اصرار مسئولان از طرف دیگر، باعث شد شورای روستاهای ینگه‌قلعه، کلاغ‌آشیان، حمید، برج، کلاته‌یاور و باباامان طی نامه‌ای به مسئولان استانی اعتراض خود را بیان کنند.

شورای این روستاها در نامه‌ای، ضمن اعتراض به رفتار نامناسب معاون استاندار، نسبت به جلوگیری از ورود اهالی روستا به محل دفن گاه انتقاد کردند. اینک طبق گفته معاون استاندار، کمتر از ۲۰ روز کار اجرایی برای آغاز کار ایستگاه میانی دفن زباله بجنورد باقی‌مانده؛ اما مردم همچنان معترض هستند، زیرا بخشی از آرامش و آسایش خود را درخطر می‌بینند.

کد خبر 549092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha