سال‌ها مسافران قطار تهران‌ـ تبریز با ساکنان منطقه ۱۷، به‌خصوص آنهایی که کنار ریل آهن خانه داشتند، چشم در چشم می‌شدند.

معتادان بساط ميكنند

همشهری آنلاین_فرهاد کنکاش: مسافران، خرسند از اینکه قرار است به شهری زیبا و سرسبز در آذربایجان شرقی بروند در پوست خود نمی‌گنجیدند، اما ساکنان لب خط احساس دیگری داشتند. قطار پس از آنکه از ایستگاه راه‌آهن حرکت می‌کرد و به منطقه ۱۷ نزدیک‌ می‌شد لرزه بر اندام اهالی و خانه‌هایشان می‌انداخت. در کنار تکان در و دیوار خانه‌ها و صدای ناهنجار قطارها و بوق‌های‌شان، اهالی همیشه کابوس برخورد این غول‌های آهنی را با فرزندان خود می‌دیدند تا اینکه خط آهن در زیر زمین مدفون شد تا اهالی، دیگر با قطارها و مسافرانش چشم در چشم نشوند، اما... 

از میدان شهدای مدافع حرم تا بزرگراه شهید سعیدی، نوار خاکی و طویلی منطقه ۱۷ را دونیمه کرده است.این جاده خاکی طویل و کم عرض، روزگاری محل‌ تردد قطارهای تهران‌ـ تبریز بود که به زیر زمین منتقل شده و بام تونل قطار، همین زمین است که از شرق تا غرب منطقه امتداد یافته است. ۱۴ مرداد سال ۱۳۸۷، یعنی زمانی که مدیرعامل شرکت راه‌آهن از اجرای طرح تونل زیرزمینی قطار تهران‌ـ تبریز خبر داد، لب خط‌نشین‌ها که همیشه در آرزوی خرید خانه و سکونت در محلی امن بودند تا از صدا و خطرات قطارها راحت شوند، در خانه‌های خود به انتظار روزهای خوش نشستند؛ چراکه احتمال می‌دادند از زمین وسیعی که با این طرح آزاد می‌شود فرصتی برای ساخت امکانات و تجهیزات شهری متعدد مثل بوستان، ورزشگاه، بازار تره‌بار، زمین بازی و... فراهم خواهد شد.  
 بالاخره این پروژه ۱۸ خرداد سال ۱۳۹۲ با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و چندی بعد پایه‌ها و چهارچوب‌های ۳ سوله فلزی از طرف شرکت راه‌آهن در این زمین‌ها نصب شد. اهالی به خیال اینکه قرار است برای بچه‌های‌شان ورزشگاه ساخته شود، با شیرینی و شربت سراغ کارگران رفتند، اما کار در همین مرحله متوقف شد و خبری از آجرچینی اطراف سوله‌ها نشد. مسئولان شرکت راه‌آهن در پیگیری مداوم اهالی به آنها گفتند که قرار نبوده و نیست که این سوله‌ها به مردم واگذار یا تبدیل به ورزشگاه شود. این سوله‌ها برای نگهداری تجهیزات راه‌آهن ساخته شده و قرار است به‌عنوان محلی برای تهویه تونل مورد استفاده قرار گیرد. دردسر اهالی از این زمان شروع شد.  

  • پاتوقی برای معتادان و شب‌نشینی اوباش 
امیر امیری/شورایار محله امامزاده حسن(ع)

یک چهاردیواری رها شده، محلی است که هر بی‌خانمانی را به سمت خود می‌کشد. سوله‌هایی هم که در مسیر خط آهن تهران‌ـ تبریز ساخته شده، با همین ویژگی‌ها به سرعت به محل خرید و فروش و مصرف موادمخدر معتادان تبدیل شد. کارتن‌خواب‌ها نیز با پوشاندن پایه‌های سوله محلی برای استراحت خود درست کردند و بساط قمار و شب‌نشینی اراذل و اوباش هم در این سوله‌ها به پا شد.

کمبود روشنایی در این مسیر خاکی هم، پای سارقان را به این محدوده باز کرد تا در کمین قربانیان خود بنشینند. حالا اهالی به جای قطارها از معتادان، کارتن‌خواب‌ها، سارقان و اراذل و اوباش به تنگ آمده‌اند و حرکت قطارها را در این مسیر بهتر از وضعیت فعلی می‌دانند. اگر قطارها در روز یک تا ۲ بار لرزه بر اندام خودشان و خانه‌های‌شان می‌انداخت، اینک در طی روز بارها لرزه به اندام‌شان می‌افتد.  
در کنار این ۳ سوله که در خیابان شهید رشیدی جهان و تقاطع خیابان‌های شهید شهسوار حقیقی شمالی، شهید فریدون احمدی و کوچه مسجد حاج ولی قرار دارند، سوله‌هایی مشابه آنها در اراضی منطقه ۱۸ ساخته شده و همین مشکلات را به شهروندان تحمیل کرده‌اند.  

  • پیگیری‌ها نتیجه نداد
محمد رنگرز/دبیر شورایاری محله امامزاده حسن(ع)

مسئولان شهرداری بارها برای ساماندهی زمین آزاد شده و خاکی خط آهن قدم پیش گذاشتند، اما مسئولان شرکت راه‌آهن مانع کارشان شدند. این زمین‌ها متعلق به شرکت راه‌آهن بود و شهرداری برای خرید اراضی هم دست به کار شد، اما مبلغ درخواستی به قدری زیاد بود که مسئولان شهری عقب کشیدند. این بار اهالی دست به کار شدند و خودشان برای حل این معضل آستین بالا زدند که نمونه‌اش کاشت گل و گیاه در این مسیر بود، اما این کار هم فایده چندانی نداشت.  
«امیر امیری» یکی از ساکنان منطقه ۱۷ و شورایار محله امامزاده حسن(ع) درباره معضلات این سوله‌ها می‌گوید: «سوله‌هایی که در این اراضی وجود دارد، از طرف شرکت راه‌آهن برای نصب فن‌جت‌ها برای تهویه تونل قطار و انبار تجهیزات ساخته شدند، اما ظاهراً طرح و برنامه مسئولان تغییر کرد و سوله‌ها بی‌استفاده ماندند. سال‌هاست این سوله‌ها که حدود ۳ متر پایین‌تر از کف معبر ساخته شده‌اند، به محلی برای تجمع معتادان، کارتن‌خواب‌ها و سارقان تبدیل شده و این افراد در پناه سوله‌ها به آزار عابران و سرقت دارایی آنها می‌پردازند.» 
«محمد رنگرز» دبیر شورایاری محله امامزاده حسن(ع) هم می‌گوید: «در زمان مسئولیت شهرداران قبلی منطقه، صحبت‌هایی برای جمع‌آوری این سوله‌ها شد، اما به نتیجه نرسید. شب‌ها در این بخش از منطقه معضلات زیادی دیده می‌شود و باید برای آسایش اهالی، سوله‌ها جمع‌آوری و این مسیر خاکی ساماندهی شود.» 
در مقابل «سینا مشکاتی» یکی از جوانان ساکن منطقه، مخالف جمع‌آوری این سوله‌هاست و می‌گوید: «هزینه زیادی برای ساخت سوله‌ها صرف شده و بهتر است مسئولان شرکت راه‌آهن با تغییر کاربری سوله‌ها آنها را به مجموعه‌های ورزشی تبدیل کنند. حتی می‌توانند پیمانکار انتخاب کرده یا به‌صورت مشارکتی، این سوله‌ها را به افرادی اجاره دهند که می‌توانند از آنها استفاده بهینه‌ای کنند.»

  • پاسخ مسئولان/مشکلی با جمع‌آوری سوله‌ها نداریم

«علی کاظمی‌منش» مدیرکل راه‌آهن تهران در پاسخ به مشکلات مطرح شده می‌گوید: «برای جمع‌آوری و پاکسازی سوله‌ها مشکلی نداریم و حتی برای این کار با پیمانکار هم قرارداد بسته شده است. در انتظار دریافت مجوز از شهرداری برای جمع‌آوری سوله‌ها هستیم.»
سرهنگ «ایوب صالحی» رئیس کلانتری ۱۴۹ امامزاده حسن(ع) هم می‌گوید: «هر روز در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در محدوده استحفاظی گشتزنی داریم. در این گشتزنی‌ها به پاکسازی نقاط آسیب‌زا می‌پردازیم که این سوله را هم شامل می‌شود.»

کد خبر 574635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha