حامد فوقانی: مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی درخصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی شهردار تهران مبنی بر انتقال راه‌آهن به حومه و استفاده مردم از مترو برای دسترسی به آن، به تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته در استفاده از راه‌آهن در محدوده شهر اشاره کرد.

راه‌آهن روی ریل خروج از شهر نیست

محسن پورسيدآقايي با بيان اينكه در شهرهاي بزرگ جهان راه‌آهن به خارج از شهر منتقل نشده است، افزود: در مركز شهرهايي مانند پاريس، برلين، رم و مسكو چند ايستگاه مجزاي راه‌آهن تعريف شده است. صحبت‌هاي پورسيدآقايي در حالي مطرح شده كه در مورد ايستگاه راه‌آهن شهر تهران و وضعيت بافت مسكوني اطراف خطوط ريلي جنوب پايتخت از نظر آلودگي هوا، آلودگي صوتي، امنيت و مشكلات عبور و مرور خودروها مسائل بسياري مطرح است. در محدوده خيابان هفده شهريور و نزديك به خط راه‌آهن تهران- تبريز منطقه وسيعي وجود دارد كه پس از به زيرزمين منتقل شدن خطوط ريلي به حال خود رها شده است. اين بخش از منطقه 18مدت‌هاست محل امني را براي تجمع معتادان كارتن خواب فراهم آورده است. در انتهاي كوچه سرحدي واقع در اين بخش، تونل بزرگي وجود دارد كه قرار بوده پس از به زيرزمين رفتن خطوط ريلي، پاركينگ شود. اين تونل اما به‌خاطر عدم‌ساماندهي، شب‌ها سرپناهي براي معتادان مي‌شود. كافي است طي روز جرأت به خرج دهيد و نگاهي به ورودي اين تونل تاريك بيندازيد. سرنگ‌هاي آلوده همه جا پخش شده‌اند.

  • اقدامات عجولانه

بهمن‌ماه سال گذشته به‌واسطه گزارش همشهري پيمانكاري از سوي راه‌آهن براي بستن دهانه اين تونل به‌وسيله بلوك‌هاي بتني اقدام كرد؛ اقدامي كه البته مانند عمليات زيرزميني شدن خطوط ريلي عجولانه و نيمه‌كاره صورت گرفت تا اعتراض اهالي محل را به‌دنبال داشته باشد. در محدوده شمالي خيابان هفده شهريور پيمانكار مربوطه از پله اضطراري كه راه ورود را براي افراد بزهكار و معتاد به داخل تونل فراهم مي‌كرد غافل شده بود. تاييد اين كار عجولانه را مي‌توان در اقدام بعدي شركت راه‌آهن دانست كه در اسفند‌ماه94 براي كشيدن ديوار سيماني، بلوك‌هاي بتني را تخريب كرد. اگرچه انگار كار تخريب فقط در دستور كار بود و برنامه‌اي جدي براي حل مشكلات اهالي وجود نداشت. حدود يك هفته پيش نيز پيمانكاري براي ساخت اين ديوار، كارهاي اجرايي را شروع كرد ولي كار مجددا پس از كمي پيشرفت متوقف شده است. عليرضا قهرماني يكي از ساكنان اين محل مي‌گويد: «اهالي محل واقعا از ساعات عصر به بعد جرأت نمي‌كنند در خيابان‌هاي محدوده خطوط ريلي تردد كنند. شهرداري ناحيه هم به‌خاطر اينكه زمين‌هاي اطراف و روي خطوط ريلي جزو حريم راه‌آهن است نمي‌تواند كاري انجام دهند.» قهرماني به مشكلي اشاره كرد كه در محله خليج‌فارس شمالي، بعد از پل كن تا ايستگاه نيك‌پسندي نيز مشاهده مي‌شود. اين درصورتي است كه قرار بوده راه‌آهن حريم خطوط ريلي در محدوده محله‌هاي شادآباد و خليج‌فارس شمالي منطقه۱۸ تهران را به مديريت شهري واگذار كند كه البته هنوز خبري از اين اتفاق نيست.

  • افزايش جرم در محله خيلج فارس

در مورد محله خيلج‌فارس نيز مشكلات خطوط ريلي همچنان به قوت خود باقي است. جالب اينجاست كه خطوط ريلي اين محدوده با وجود تاكيد چند تن از نمايندگان مردم تهران در دوره نهم مجلس شوراي اسلامي هنوز روي زمين باقي‌مانده است. با اين حساب و البته اقدامات كجدار و مريزي كه براي نصب خطوط ريلي جديد انجام مي‌شودگويا اهالي محل قيد به زيرزمين رفتن خطوط ريلي را زده‌اند. البته نبايد از ياد برد كه رئيس‌جمهور دولت پيشين و وزير راهش در جمع همين اهالي وعده داده بودند همه خطوط ريلي (تا نزديك تقاطع بزرگراه‌هاي فتح و آزادگان) به زيرزمين منتقل مي‌شوند. اينطور كه دبير شوراياري اين محله به همشهري مي‌گويد مردم نه‌تنها با مشكلات گذشته مثل خطرات ناشي از گذر قطارها و دزدي‌‌هايي كه در زيرگذرهاي عابرپياده صورت مي‌گيرد دست و پنجه نرم مي‌كنند بلكه بايد گرد و خاك و سر و صداي عمليات اجرايي بسيار كند را هم به جان بخرند. فيض‌الله وطني اضافه مي‌كند كه حداقل شركت راه‌آهن عمليات نصب خطوط ريلي جديد را هرچه زودتر به انجام برساند تا كمي از مشكلات‌مان كاهش يابد. به گفته وي اين شركت مدت‌هاست كه وعده داده در كنار خطوط ريلي ديوار صوتي نصب مي‌كند اما به اين وعده هم جامه عمل نپوشانده است. گفتني است اين محله 4زيرگذر خودرويي دارد كه از ميان‌شان عرض و ارتفاع كم 3زيرگذر فربت، لاله و نواب تعجب‌برانگيز است. وطني با بيان اينكه نيروي انتظامي نيز از افزايش جرم در اين محله كلافه شده است مي‌افزايد: «خب آنها نيز نمي‌توانند براي يك‌محله نيرو بسيج كنند.»

  • راه‌آهن برخلاف مسير شهرداري و شهروندان مي‌رود

درحالي‌كه شهرداري تهران بارها اعلام كرده براي ساماندهي اطراف خطوط ريلي و سطح رويي خطوطي كه به زيرزمين رفته آمادگي لازم را دارد اما شركت راه‌آهن از واگذاري حريم خطوط سر باز مي‌زند. اين مسئله نتيجه‌اي ندارد جز افزايش دردسرهايي كه اهالي محله‌هاي اطرافش با آنها روبه‌رو هستند. شهردار تهران هم هفته گذشته هنگام افتتاح زيرگذر جواديه گفت: «خطوط راه‌آهن اهواز و تبريز مناطق 17، 15 و 11 را دچار مشكل كرده است. به همين دليل شهرداري تهران طرحي را تهيه كرده كه براساس آن ايستگاه مركزي راه‌آهن به بيرون شهر و شمال حرم حضرت امام(ره) منتقل شود.» محمدباقر قاليباف افزود: درعوض ما نيز متعهد خواهيم شد تا با ساخت ايستگاه‌هاي جديد مترو كار انتقال مسافران قطار را به درون شهر هموار‌سازيم. محسن پورسيد آقايي، مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اما در گفت‌وگويي اعلام كرد كه نمي‌توان به انتقال راه‌آهن از پايتخت به مناطق حومه‌اي به‌عنوان يك انتخاب مثبت فكر كرد كه حتي در حد يك ايده نيز نمي‌توان آن‌را مطرح كرد. با وجود اين، سيدتيمور حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، مانند بسياري از اهالي لب خط انتقال پايانه‌هاي مسافربري همچون ايستگاه راه‌آهن به حاشيه شهر را امري ضروري دانست.

کد خبر 330016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار