حامد فوقانی : در حالی این روزها صحبت از احداث ایستگاه‌های جدید راه‌آهن حوالی میدان آزادی و حتی اراضی عباس‌آباد تهران به میان آمده که ناوگان ریلی برون‌شهری فعلی کشور، بسیار آلاینده است.

در واقع با چنين اقدامي عاملي ديگر براي افزايش آلودگي هواي پايتخت به‌وجود خواهد آمد. اين در حالي است كه همين الان هم ايستگاه قديمي راه‌آهن در جنوب شهر، آلودگي بسيار زيادي را به مناطق 11و 16تهران تزريق مي‌كند؛ ايستگاهي كه وضعيت كنوني آن، يك‌آسيب براي محله‌هايي همچون شوش، كشتارگاه (بهمن) و محله‌هاي اطراف بزرگراه بعثت و خيابان شهيد رجايي به‌حساب مي‌آيد. جالب اينجاست كه روزانه از طريق تنها 3هكتار فضاي مفيد اين ايستگاه، حداكثر 50هزار مسافر جابه‌جا مي‌شونددرصورتي كه بيش از 160هكتار از آن به حال خود رها شده است. حال اين سؤال شكل مي‌گيرد كه چرا وزارت راه و شهرسازي و شركت راه‌آهن به جاي ساماندهي ايستگاه قديمي راه‌آهن، به فكر احداث ايستگاه‌هاي جديد در شهر افتاده‌اند؟

طبق آنچه از آمار شركت كنترل كيفيت هواي تهران برمي‌آيد، سالانه حدود 600تن NOX، 800تن SOX، 13تن HC و 15تن PM فقط از لكوموتيوهاي دوزمانه‌اي كه به ايستگاه راه‌آهن جنوب شهر مي‌آيند، انتشار مي‌يابد. با وجود اين، آيا مسئولان وزارت راه و شهرسازي و شركت راه‌آهن در نظر دارند كانون‌هاي ديگر آلايندگي اينچنيني در شهر ايجاد كنند؟

طرح احداث ايستگاه راه‌آهن در اراضي عباس‌آباد با هدف فراهم‌آوردن مقدمات لازم براي تكميل محور اصلي ايستگاه راه‌آهن سريع‌السير تهران ـ قم ـ اصفهان ارائه شده است. از طرف ديگر مسئولان امر عنوان كرده‌اند كه در ارائه آن از ايستگاه‌هاي راه‌آهن شهرهاي پرجمعيت در ديگر كشورها، الگو گرفته‌اند. به‌طور نمونه معاون‌ فني و زير‌بنايي‌ راه‌آهن‌ جمهوري اسلامي ايران در توضيح دليل ارائه چنين طرحي، شهر لندن را مثال زده است كه 10ايستگاه راه‌آهن در بخش مياني آن وجود دارد. به گفته سعيد محمد‌زاده، در تهران نيز ايستگاه راه‌آهن بايد درون شهر باشد. وي اگرچه به‌درستي به اين نكته اشاره كرد كه ايستگاه‌هاي راه‌آهن در بطن شهرهاي موفق دنيا در كنار كاربرد فعلي، محلي براي خدمات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و علمي هستند اما گويا اين نكته را از هم ياد برد كه ايستگاه‌ راه‌آهن جنوب شهر تهران هم‌اكنون نه‌تنها فضاهاي مناسب خدماتي را ندارد بلكه از نظر آلودگي هوا و آسيب‌هاي اجتماعي، با استانداردهاي جهاني فاصله معناداري دارد. محمدزاده در نشست خبري خود اعلام كرد كه ايستگاه راه‌آهن شهر پاريس از 20سال پيش در منطقه‌اي جرم‌خيز، به مجموعه‌ بزرگ خدمات شهري مختلف تبديل شد و امروز منطقه مذكور از مرغوب‌ترين نقاط شهر پاريس محسوب مي‌شود.

وي اما در ادامه نگفت كه چرا شركت راه‌آهن همكاري لازم را با مديريت شهري تهران براي بهبود وضعيت زندگي در اطراف ايستگاه راه‌آهن و همچنين خطوط ريلي واقع در مناطق 17و 18انجام نمي‌دهد؟ با چنين توصيف‌هايي 2راهكار به ذهن متبادر مي‌شود؛ نخست آنكه ايستگاه راه‌آهن به خارج از شهر تهران منتقل شود و دوم اينكه هماهنگي‌هاي لازم براي تهاتر املاك بي‌دفاع فعلي ايستگاه و حريم خطوط ريلي در مناطق 17و 18صورت بپذيرد. اين در حالي است كه شواهد نشان مي‌دهد با وجود وعده‌هاي قبلي هنوز گام مؤثري در اين راه برداشته نشده است؛ آنچنان كه در جلسه 22تيرماه شوراي شهر تهران با حضور احمد پورسيدآقايي، مديرعامل شركت راه‌آهن، فرصت يكما‌هه‌اي براي رسيدن به توافقات لازم درخصوص ايستگاه راه‌آهن تعيين شد اما با گذشت يك‌ماه و نيم هنوز خبر خاصي در اين‌باره نيست. از سوي ديگر راه‌آهن 2سال است وعده داده كه ديوار صوتي به‌زودي اطراف خطوط نصب مي‌شود.

  • سهم هر يك از منابع آلاينده ايستگاه راه‌آهن تهران طي هر روز (كيلوگرم)

سهم  هر یک از منابع آلاینده ایستگاه راه‌آهن تهران طی هر روز (کیلوگرم)

سهم  هر یک از منابع آلاینده ایستگاه راه‌آهن تهران طی هر روز (کیلوگرم)

کد خبر 344570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار