پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

خط آهن تهران‌ـ تبریز به زیر زمین منتقل شد و اینک اثری از آن در منطقه ۱۷ دیده نمی‌شود. این خط آهن، منطقه ۱۷ را دو تکه و دسترسی اهالی به محله‌ها را سخت کرده بود، اما اینک اهالی می‌توانند چشم بسته از این محل عبور کرده و بی‌دغدغه به محله‌های همجوار بروند.

خط آهن

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: این خط راه‌آهن، به نوعی هویت منطقه ۱۷ به حساب می‌آمد؛ چراکه قدمت زیادی داشت و حتی در شکل‌گیری برخی از محله‌ها تأثیرگذار بود. جالب است بدانید که خط آهن تهران‌ـ تبریز یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور بود. ایجاد آن در سال۱۳۱۷ شروع شد و ۵ سال طول کشید تا خط‌گذاری آن تا شهر میانه انجام شود. همان زمان که مسئولان قصد داشتند خط آهن را تا شهر تبریز ادامه دهند، جنگ جهانی دوم شروع شد و این کار تا پایان جنگ به تعویق افتاد. پس از فروکش کردن شعله‌های جنگ در دنیا و به ثبات رسیدن کشورمان، ادامه ایجاد مسیر ریلی تهران‌ـ تبریز در دستورکار قرار گرفت و بالاخره ۴اردیبهشت سال ۱۳۳۷ به بهره‌برداری رسید.

در این ۶۳ سال، مسافران قطارهای تهران‌ـ تبریز ابتدا از دل محله‌های منطقه ۱۷ می‌گذشتند و در همین مسیر با اهالی چشم در چشم شده و برای همدیگر دست تکان می‌دادند. اهالی آنها را بدرقه می‌کردند و گاهی اوقات هم پیش می‌آمد که بچه‌های کم سن شیطنت کرده و با پرتاب سنگ، شیشه‌های قطار را می‌شکستند. قدیمی‌ترها خاطرات تلخ و شیرین زیادی از این دست به یاد دارند که باید پای صحبت‌هایشان نشست و خود را به آن دوران برد.

کد خبر 618590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha