جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

حامد فوقانی: ساماندهی و بهسازی فضای روی تونل‌های راه‌آهن در منطقه ۱۷ تهران با حضور شهروندان و نیروهای شهرداری آغاز شد.

لب خط

اين عمليات شامل ايجاد فضاي سبز در سطح رويي خطوط ريلي از محدوده بزرگراه نواب تا تقاطع بزرگراه آيت‌الله سعيدي است. اين عمليات در منطقه 18 نيز انجام خواهد شد. حضور شهروندان ناراضي از وضعيت فضاي رو سطحي تونل‌ها همزمان با آغاز اين عمليات قابل توجه بود.

  • پشتيباني از اقدام درست

«شش - هفت سال است كه راه‌آهن كاري نكرده، براي همين تصميم گرفتيم خودمان دست‌ به‌كار شويم»؛ اين اصلي‌ترين صحبتي بود كه اهالي ساكن كنار خطوط ريلي تهران- تبريز روز پنجشنبه در تجمع خودشان اعلام مي‌كردند. آنها در اين روز آمده بودند تا اعلام كنند پشتيبان نيروهاي خدماتي شهرداري براي ساماندهي زمين‌هاي حاشيه‌اي و روسطحي خطوط ريلي هستند. قرار است بخشي از اين زمين‌ها در يك‌برنامه يك‌ماهه تبديل به فضاي سبز شود.

لب‌خطي‌ها كه اين بار جدي‌تر از هميشه هستند و از مشكلات موجود به ستوه آمده‌اند و مي‌گفتند: «نيروهاي امنيتي راه‌آهن نمي‌گذارند زمين‌هاي رها شده ساماندهي شود.» آنها پنجشنبه گذشته حوالي ميدان سوزن‌باني و خيابان شهيدبرادران حسني حضور يافتند و دليل محكم هم براي اين كار داشتند؛ ايجاد مزاحمت براي تعدادي از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه محله توسط معتادان و دزدي وسايل آنها. يكي از خانم‌هاي خانه‌دار در اين تجمع گفت:

«هر روز بايد نگران باشيم كه فرزندان‌مان سالم به خانه برمي‌گردند يا نه. اگر يك روز به هر دليلي زودتر تعطيل شوند و ما نرويم دنبال‌شان، معلوم نيست چه بلايي سر آنها مي‌آيد. حالا كه شهرداري مي‌خواهد به اينجا سر و ساماني بدهد، ما با تمام توان پشت‌شان هستيم.» در اين حين يكي ديگر از خانم‌ها از ماجراي سرقت طلاي يكي از دختربچه‌هاي محل گفت. يكي از آقايان حاضر نيز به گرد و خاك‌ توليدي زمين‌هاي رها شده اشاره كرد و گفت: «هر روز بايد خانه را تميز كنيم. اين گرد و خاكي كه به حلق ما مي‌رود، از روي نخاله‌هايي بلند مي‌شد كه اينجا ريخته‌اند.»

لب‌خطي‌ها روز پنجشنبه زير باران به تماشاي لودرهايي كه سطح زمين‌ها را براي ايجاد فضاي سبز صاف مي‌كردند، ايستاده بودند. همان روز، گلي شدن زمين‌ها در هواي باران، عبور و مرور را براي شهروندان بسيار سخت كرده بود. در اين بين يكي از اهالي به سوله‌اي روي زمين‌ها اشاره كرد و گفت: «اصلا چرا بايد راه‌آهن چنين سوله‌اي را بدون هيچ كاركردي درست كند و به حال خود رها كند تا مايه دردسر ما شود؟ رئيس‌جمهور دولت دهم و وزير راهش به مردم قول دادند كه پس از زيرزميني شدن خطوط، در فضاي رويي پايگاه آتش‌نشاني، پاركينگ و سالن ورزشي احداث شود اما هيچ كدام از آنها اتفاق نيفتاد.»

آن‌طرف‌تر و درست در كنار ميدان سوزن‌باني و بالاي دهانه ورودي تونل قطارها، ساختمان نيمه‌كاره‌اي ديده مي‌شود. از وضعيت سازه‌اي ساختمان مي‌شود حدس زد كه هيچ برنامه‌اي براي تكميل و تعيين وضعيت آن از سوي شركت راه‌آهن وجود ندارد. تنها كاري كه براي رسيدن بزهكاران و كارتن‌خواب‌ها به طبقات اين ساختمان صورت گرفته، بريده شدن پله‌هاي فلزي در طبقه اول است.

  • محدوده‌اي كه فضاي سبز مي‌شود

اقداماتي كه قرار است براي ساماندهي حاشيه خطوط ريلي جنوب شهر تهران واقع در مناطق 17 و 18 انجام بگيرد، از شرقي‌ترين قسمت شروع شده است. از آنجايي كه پس از بزرگراه نواب، خطوط ريلي به زيرزمين منتقل شده‌اند و سطح رويي آنها مشكلات عديده‌اي را براي ساكنان اطراف به‌وجود آورده است. به گفته قائم‌مقام شهرداري منطقه 17 كه خود نيز در محل حضور داشت، ساماندهي سال گذشته شروع شد اما به‌خاطر مالكيت شركت راه‌آهن و عدم‌همكاري اين شركت اقدامات مدنظر به درستي انجام نشد. علي رضايي با بيان اينكه ما تا جايي كه امكان داشت، بازهم برخي از عمليات اجرايي را انجام داديم، افزود:

«برداشتن نرده‌ها، پر كردن حفره‌ها، جدول‌گذاري حاشيه زمين‌، بستن دريچه‌هايي كه راه ورود بزهكاران به تونل را فراهم مي‌كرد و هر از گاهي جمع‌آوري زباله‌ها و نخاله‌هاي غيرقانوني از اين دست اقدامات بود.» وي اعلام كرد كه اكنون نيز در پروسه زماني يك‌ماهه ابتدا سطح رويي خطوط ريلي از محدوده بزرگراه نواب تا تقاطع بزرگراه آيت‌الله سعيدي فضاي سبز مي‌شود و سپس كار را شهرداري منطقه18دنبال خواهد كرد. وي اظهار اميدواري كرد اينگونه بسياري از مشكلات مهم مثل تجمع كارتن‌خواب‌ها و بزهكاران و پراكنده‌شدن گرد و خاك رفع شود.

  • حل همه مشكلات، در گرو امضاي يك‌توافقنامه

فضاي رويي خطوط زيرزميني مناطق 17 و 18 تهران حدودا 11كيلومتر طول و 27هكتار مساحت دارد. رفع همه مشكلات لب خط هم در گرو يك امضا پاي ‌تفاهمنامه بين مديريت شهري و شركت راه‌آهن بر سر تملك اين زمين‌هاست. اگرچه آنطور كه ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران گفته شهرداري تهران و شركت راه‌آهن براي تملك زمين‌هاي لب‌خط، به تفاهم رسيده‌اند. به گفته وي به‌زودي تا پيش از پايان كار دولت و مديريت شهري فعلي، توافقنامه لازم به امضا مي‌رسد؛ اگرچه بار مالي بالايي به شهرداري تهران تحميل مي‌كند. پس از آن بلافاصله عمليات اجرايي طرحي تحت عنوان «نيلوفري» شروع مي‌شود كه سرانجام آن مي‌تواند تحولي عظيم در جنوب پايتخت ايجاد كند.

کد خبر 369002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار