حامد فوقانی: زندگی اهالی لب خط تهران اسیر موضوعاتی پرابهام شده است؛ آنطور که به‌نظر می‌رسد در این میان مسئولان شرکت راه‌آهن، سوار بر قطار بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات اهالی لب خط شده‌اند؛ قطاری که معلوم نیست مقصدش به کدام ناکجاآبادی ختم می‌شود.

اين درصورتي است كه شواهد نشان مي‌دهد اساسا توافق آنها بر سر زمين‌هاي روسطحي و حاشيه‌اي خطوط ريلي تهران- تبريز و تهران- اهواز، هم به نفع آنهاست و هم شهروندان 2منطقه 17و 18پايتخت. اگرچه مديريت شهري براي ساماندهي اين زمين‌هاي بلاتكليف، حاضر شده در قالب تهاتر جلو بيايد اما مسئولان راه‌آهن ماه‌هاست كه امروز و فردا مي‌كنند. خودشان نيز با وجود وعده‌ها و قرارهاي قبلي دست به هيچ كار مناسبي براي سر و سامان گرفتن زندگي اهالي لب خط نمي‌زنند.

از سوي ديگر آنچنان كه شهردار منطقه 17هفته گذشته در جلسه شوراي شهر تهران گفت، شركت راه‌آهن براي واگذاري زمين‌هاي مذكور، سنگ بسيار بزرگي روي ريل طرح مديريت شهري براي ساماندهي انداخته‌ است. به گفته مهدي عباسي، راه‌آهن قصد دارد زمين خود در محدوده خطوط ريلي را متري 9ميليون تومان به شهرداري بفروشد! اين كار تنها باعث مي‌شود قطار خوشبختي كه اهالي جنوب شهر به رسيدن آن دل‌خوش كرده بودند از ريل خارج شود چراكه مساحت حاشيه خطوط ريلي در 2منطقه 17و 18حدودا 27هكتار است. بدين‌ترتيب شايد آنها همچنان معضلاتي همچون حضور كارتن‌خواب‌هاي معتاد در كنار خطوط ريلي و بلوك‌هاي سيماني حاشيه آنها، تردد مشقت‌آميز، گل‌آلود بودن محدوده، كمين بزهكاران و سارقان در زيرگذرهاي تاريك، گرد و خاك بسيار، آلودگي صوتي و عدم‌امكان طرح‌هايي مثل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي را شاهد باشند. البته مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرده كه طرح فضاي سبز و خدماتي كه مديريت شهري براي رفع آسيب‌هاي خطوط ريلي مناطق 17و 18تهيه كرده، در كميسيون ماده 5به تصويب رسيده و تنها امضاي شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور براي تأييد آن باقي مانده است. وي همچنين به بررسي راه‌هاي واگذاري زمين‌ها اشاره كرد و گفت: «آنان مي‌گويند چون 600ميليارد تومان براي ساخت تونل محل تردد قطارها هزينه كرده‌اند‌ بنابراين اين هزينه به آنان بازگردانده يا مجوز احداث بناهاي تجاري به آنان در راستاي درآمدزايي داده شود تا اجازه روسازي بدهند. اين در حالي است كه چنين اقدامي از منظر شهرسازي غلط است.»

  • وعده هاي محقق نشده

‌به‌هرترتيب بايد منتظر ماند و ديد كه چه زماني وعده‌هاي مسئولان براي ساماندهي حاشيه خطوط ريلي در محدوده محله‌هاي خليج‌فارس شمالي، شادآباد، هفده شهريور، فتح و شهرك امام‌خميني تحقق مي‌يابد؟ حال مرور اتفاقات رخ داده چهار سال و نيم گذشته پيرامون اين موضوع و صحبت‌هاي مسئولان مي‌تواند جالب توجه باشد. چه بسا كه اينها بتواند مسئولان را براي بازگرداندن قطار آرامش اهالي لب خط به ريل زندگي، بيدار كند.

  • تير 91:

علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي دولت دهم اعلام كرد كه بزرگ‌ترين تونل ريلي كشور در مناطق 17و 18تهران به طول 10كيلومتر و عرض 22متر ساخته مي‌شود.

  • ارديبهشت 92:

علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي دولت دهم پس از اعتراضات، در بين اهالي محله خليج‌فارس شمالي وعده داد كه به زير زمين رفتن خطوط ريلي پس از رودخانه كن تا ايستگاه‌ نيك‌پسندي حتمي است.

  • خرداد 92:

كار 8كيلومتر تونل ريلي 2منطقه پس از كارهاي ضرب‌الاجلي و سريع به اتمام رسيد. همان زمان بسياري از كارشناسان نسبت به انجام كار به صورت غيراصولي و بدون مطالعات لازم انتقاد كردند.

  • آذر 92 :

اهالي محدوده‌هاي نواب و ابوذر شرقي و غربي توليد دارو نسبت به صداي جت‌فن‌ها و خروج دود از تونل‌هاي ريلي به شدت گلايه كردند. همزمان با بارش‌هاي زمستاني در برخي از نقاط، ريزش آب از سقف تونل رخ داد.

  • آذر 93:

كار احداث خطوط ريلي جديد در كنار خطوط قديمي محدوده خليج‌فارس به جاي احداث تونل سرعت يافت و اعلام شد كه نصب اين خطوط تا 22بهمن 93به اتمام مي‌رسد. همزمان 200شمع‌ بتني كار گذاشته شده براي احداث تونل در نزديكي محله خليج‌فارس يكباره زير كار خاك مدفون شدند.

  • 29تير 94:

پس از جاري شدن سيلاب، چندين زيرگذر خودروي راه‌آهن دچار آبگرفتگي شديد شدند و چند نفر تا مرز مرگ پيش رفتند. چندي بعد سيدبهلول حسيني، نماينده وقت مجلس در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه مجلس راه‌آهن را مكلف كرده تا پيش از آغاز مدارس، ايمن‌سازي اطراف خطوط را انجام دهد. (مسئله‌اي كه هيچگاه رخ نداد.)

  • ‌شهريور 94:

شركت راه‌آهن با ارسال مطلبي به روزنامه همشهري اعلام كرد كه به‌زودي براي برقراري امنيت در محله‌هاي اطراف خطوط ريلي، ‌چند پل عابر پياده و ديوار صوتي نصب خواهد كرد. (وعده‌اي كه هنوز محقق نشده است.) جلسه‌اي در كميسيون عمران مجلس نهم شوراي اسلامي تشكيل و تصميم گرفته شد حدود300ميليارد تومان براي به زير زمين رفتن 1200متر خط ريلي باقيمانده روي زمين تأمين شود.

  • دي 94:

اهالي محدوده شادآباد از رها‌شدن تونلي كه قرار بود پس از زيرزميني شدن خطوط ريلي، پاركينگ شود و همچنين افزايش بزهكاري در محل بدين واسطه گلايه كردند. پس از گزارش همشهري، پيمانكاري نسبت به بستن دهانه‌هاي تونلي كه قرار بوده پاركينگ شوند اقدام كرد.

  • ‌ آذر 94:

جسله مشتركي ميان كميسيون عمران شوراي شهر تهران و شركت راه‌آهن براي تعيين تكليف موضوع تشكيل و قرار شد تا آخر بهار 95مقدمات لازم براي اجراي طرح 80درصد فضاي سبز و 20درصد فضاي خدماتي سطح رويي خطوط ريلي زيرزميني فراهم شود.

  • ‌تير 95:

محسن پورسيدآقايي، مديرعامل مستعفي راه‌آهن در جلسه شوراي شهر تهران حضور يافت و قرار شد ظرف يك‌ماه آينده تفاهم لازم براي ساماندهي حاشيه خطوط حاصل شود. ‌(با گذشت بيش از يك‌ماه از جلسه شوراي شهر تهران اما هيچ تفاهمي بين مديريت شهري و راه‌آهن حاصل نشد.)

  • 28آذر 95:

چند عضو شوراي شهر تهران از پيشنهاد همشهري براي دعوت از مديرعامل جديد راه‌آهن براي حضور در جلسه شورا استقبال كردند.اعضاي شوراي شهر تهران پس از گزارش شهردار و دبيران شوراياري منطقه 17در جلسه اخير شورا، نسبت به بي‌توجهي به زندگي اهالي لب خط انتقاد كردند.

کد خبر 356381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار