شب‌ها هشیار می‌خوابند و تعدادی از اهالی هم به نوبت در محله کشیک می‌دهند تا مبادا ماشین‌آلات راه‌سازی شرکت راه‌آهن بخواهند در محله‌شان کار عمرانی انجام دهند.

وصله ناجور

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی:  ماجرا از یکشنبه شب هفته پیش شروع شد. ساعت ۲ بامداد که تعدادی از ساکنان محله امامزاده حسن(ع) از هیئت عزاداری به سمت خانه‌های‌شان می‌رفتند، متوجه شدند نیروهای پیمانکاری شرکت راه‌آهن‌درصدد حفاری زمین در کنار سوله‌ای هستند که ابتدای خیابان شهید فریدون احمدی قرار دارد. پس از پرس وجو متوجه شدند مسئولان قصد وسعت بخشی این سوله را دارند که سابقه این سوله ها در آسیب ها به محله باعث شد تعداد زیادی از ساکنان محله در محل مذکور جمع شوند و به این اقدام اعتراض کنند. این غائله آن شب به پایان رسید، ولی به کابوس اهالی محله امامزاده حسن(ع) تبدیل شده و احتمال می‌دهند این عملیات عمرانی دیر یا زود انجام شود.

وصله‌ ناجور بر تن محله
امیر امیری/ شورایار محله امامزاده حسن(ع)

  «امیر امیری» از ساکنان قدیمی و از شورایاران محله امامزاده حسن(ع) است. برای جلوگیری از این اقدام شرکت راه‌آهن پیگیری‌های زیادی انجام داده و می‌گوید: «۱۲ سال پیش شرکت راه‌آهن با شهردار وقت تهران توافق کرد تا خط آهن تهران‌ـ تبریز به زیر زمین منتقل شود. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) این پروژه را به سرانجام رساند و با ساخت تونل قطار در زیر زمین، اراضی وسیعی در مناطق ۱۷ و ۱۸ آزاد شد. برای تهویه تونل، ساختمان‌ها و سوله‌هایی در این مناطق ساخته و مقرر شد در آن هواکش نصب شود، اما این طرح به اجرا درنیامد؛ چراکه قرار شد از ترن‌های برقی در این مسیر استفاده شود. از آن زمان تاکنون این سوله‌ها بدون استفاده باقی مانده و به محل تجمع معتادان تبدیل شده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «تونل زیرزمینی خط آهن تهران‌ـ تبریز خرداد سال ۱۳۹۲ با دستور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد و قطارها از آن زمان تاکنون از زیر زمین‌ تردد می‌کنند. حالا پس از گذشت بیش از ۸ سال از افتتاح، مسئولان شرکت راه‌آهن قصد نصب جت‌فن در سوله‌ای را دارند که ابتدای خیابان شهید فریدون احمدی قرار دارد. اهالی بارها از مسئولان خواسته بودند این سوله جمع‌آوری شود یا برای استفاده اهالی تغییر کاربری دهد، اما نه تنها این کار انجام نشده، بلکه قصد توسعه آن را دارند که اهالی را به دردسر زیادی می‌اندازد.»

وصله‌ ناجور بر تن محله
محمد رنگرز/ دبیر شورایاری محله امامزاده حسن(ع)
  • آلودگی هوا و صوتی مهمان اهالی

دبیر شورایاری محله امامزاده حسن(ع) می‌گوید: «پس از زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز، فضایی ۹کیلومتری با عرض حدود ۳۰ متر در مناطق ۱۷ و ۱۸ آزاد و مقرر شد تا شهرداری تهران ۱۸۰ میلیارد تومان برای استفاده از این فضا به شرکت راه‌آهن پرداخت کند و روی بام تونل پروژه‌ای به نام «باغ‌راه حضرت فاطمه(س)» بسازد.»
«محمد رنگرز» ادامه می‌دهد: «در این مسیر ۷ سوله وجود دارد که ۵ سوله در منطقه ۱۸ و ۳ سوله در منطقه ۱۷ است. سوله اول ابتدای خیابان شهید شهسوار حقیقی شمالی، سوله دوم ابتدای خیابان شهید فریدون احمدی و سوله سوم در ابتدای کوچه مسجد حاج ولی قرار دارد. شنیده‌ایم که در زمان ساخت تونل قطار، توافقی بین شهردار وقت تهران و شرکت راه‌آهن شده تا سوله‌های شماره ۲، ۴، ۶ و ۸ دراختیار شرکت راه‌آهن و سوله‌های شماره یک، ۳ و ۵ دراختیار شهرداری قرار گیرد. حالا مسئولان شرکت راه‌آهن‌درصدد توسعه سوله دوم هستند تا در آن ضمن نصب فن جت، تجهیزات خود را نگهداری کنند. گلایه اهالی هم به همین موضوع است چون این بخش از منطقه ۱۷ با مشکلاتی مثل آلودگی‌های هوا و صوتی روبه‌رو می‌شود و آسایش اهالی از بین می‌رود.»

وصله‌ ناجور بر تن محله
محسن فراهانی/ ساکن محله
  • آرزوهای بر باد رفته

«محسن فراهانی» یکی از ساکنان محله امامزاده حسن(ع) می‌گوید: «دسترسی این محله به نقاط دیگر منطقه ۱۷ به دلیل عبور خط آهن دشوار بود که با زیرزمینی شدن خط، اهالی به زندگی در اینجا امیدوار شدند، اما توسعه این سوله و دیوارکشی آن وضعیت محله را بدتر از قبل می‌کند. همه روزه تعداد زیادی از شهروندان برای خرید به بازار پوشاک محله امامزاده حسن(ع) می‌آیند و بهتر بود بخشی از این مسیر به خیابان تبدیل می‌شد و ترافیک محله را تعدیل می‌کرد، اما نه تنها چنین اقدامی انجام نشد، بلکه با توسعه سوله راه‌آهن، مسیر عبور خودروها و رهگذران سخت‌تر می‌شود.»

وصله‌ ناجور بر تن محله
رضا باستانی/ ساکن محله


«رضا باستانی» هم با گلایه از اجرای این طرح می‌گوید: «فاصله ساختمان‌های مسکونی با این سوله کمتر از ۸ متر است، در صورتی که سوله‌های دیگر فاصله زیادی با خانه‌ها دارند. چرا مسئولان شرکت راه‌آهن قصد نصب جت‌فن و ایجاد محلی برای نگهداری تجهیزات خود در این سوله دارند؟ اگر این کار انجام شود ساکنان خانه‌های اطراف دچار مشکلات زیادی می‌شوند و از آلودگی صوتی جت‌فن‌ها در امان نخواهند بود. همچنین آلودگی هوا در این بخش به دلیل خروج هوای آلوده تونل بیشتر می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «این سوله در نقطه‌ای قرار دارد که تراکم جمعیتی در آن زیاد است. خانه‌های زیادی بین خیابان‌های شهید فریدون احمدی و سجاد شمالی ساخته شده و در پی اجرای این طرح زندگی اهالی مختل خواهد شد.»

وصله‌ ناجور بر تن محله
حمید نجفی/ ساکن محله


 

  •  تردد سخت کودکان و بانوان

«حمید نجفی» با یادآوری خاطرات گذشته می‌گوید: «سال‌های زیادی خانه‌های‌مان با تردد قطارها در این مسیر لرزید و از صدای قطارها و بوق آنها در امان نبودیم. با زیرزمینی شدن این خط احساس کردیم زندگی روی خوش خود را به ما نشان خواهد داد، اما برنامه مسئولان شرکت راه‌آهن همه امیدهای ما را به باد داد. پیش از این درختان زیادی کنار لب خط وجود داشت و از طریق آنها نفس تازه می‌کردیم. همه درخت‌ها را به جای دیگری انتقال دادند و گفتند با اجرای طرح باغ‌راه حضرت فاطمه(س)، سرانه فضای سبز محله امامزاده حسن(ع) هم زیاد می‌شود، اما نه تنها این کار انجام نمی‌شود، بلکه قرار است سوله‌ای که این بخش از محله ما را ناامن کرده، توسعه پیدا کند. همین الآن در زمان تاریکی هوا جرئت نداریم از کنار سوله رد شویم چون پاتوق معتادها، کارتن‌خواب‌ها و اراذل شده، چه رسد که این سوله بزرگ‌تر هم شود.»
«طوبی فرجی» تنها بانوی حاضر در این جمع می‌گوید: «در این محدوده که آقایان نمی‌توانند در زمان تاریکی هوا تردد کنند، خودتان قضاوت کنید که کودکان و بانوان چطور می‌توانند از این مسیر عبور کنند. خودم همه روزه از این محور برای رسیدن به حرم امامزاده حسن(ع) استفاده می‌کنم و بارها شاهد تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها در اینجا بوده‌ام. این سوله باعث شد تا این بخش از محله به فضای خلوت و ناامن تبدیل شود و درخواست اهالی، جمع‌آوری سوله است.»

وصله‌ ناجور بر تن محله
داود امیری/ ساکن محله
  • کاهش قیمت املاک

«مسئولان شرکت راه‌آهن قصد دارند ۵۵ متر به طول این سوله اضافه کنند و زمین را حداقل ۲ متر حفاری کنند تا همسطح سوله قبلی شود.» «داود امیری» با بیان این مطلب می‌گوید: «منطقه ۱۷ به دلیل تقدیم ۴ هزار شهید به دارالشهدا معروف است. اهالی در هر شرایط و موقعیتی کنار مسئولان و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند و اجرای چنین طرحی شایسته این مردم قدرشناس نیست. با زیرزمینی شدن خط آهن قرار شد باغ‌راه حضرت فاطمه(س) در این مسیر ساخته و به سرانه‌های ورزشی، فرهنگی و فضای سبز ساکنان محله‌های ابوذر، مقدم، باغ خزانه، امامزاده حسن(ع)، آذری و یافت‌آباد اضافه شود. این فعالیت‌ها در همه محله‌ها درحال انجام است، ولی در محله ما به دلیل قرارگیری این سوله و فعالیت‌های شرکت راه‌آهن نیمه‌تمام و بلاتکلیف مانده است. مسئولان شهرداری منطقه از مشکلات ما باخبر هستند، اما نمی‌توانندکاری انجام دهند؛ چراکه توافق برای واگذاری سوله‌ها در زمان مدیریت شهری سابق انجام شده است.»

وصله‌ ناجور بر تن محله
رحیم ندرلو/ ساکن محله


«رحیم ندرلو» هم که با ۲ فرزند خردسالش در جمع حضور دارد، می‌گوید: «تنها دلخوشی ما ایجاد زمین‌های بازی و ورزشی در این مسیر بود، اما سهم اهالی و بچه‌های ما از این باغ‌راه سوله‌ای است که اکنون پاتوق معتادهاست و بعد از این هم به دلیل توسعه و دیوارکشی‌ها سبب قطع ارتباط محله ما با محله‌های دیگر خواهد شد. گناه ما چیست که باید بچه‌های‌مان را برای استفاده از زمین‌های بازی به محله‌های دیگر برویم.»
وی ادامه می‌دهد: «با زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز مقرر شد تعدادی از املاک عقب‌نشینی کرده و این معبر تعریض شود. متأسفانه سال‌هاست این طرح به نتیجه نرسیده و رانندگان مجبورند از میدان شهدای مدافع حرم تا بزرگراه شهید سعیدی به‌صورت زیگزاگ از بین ملک‌هایی‌ تردد کنند که می‌باید سال‌ها پیش تملک و تخریب می‌شد.» ندرلو به کاهش قیمت املاک در این محدوده اشاره و عنوان می‌کند: «قیمت مسکن در همه مناطق بالا رفته، اما در محله امامزاده حسن(ع) به شدت پایین آمده است. علت اصلی هم نبود دسترسی‌های لازم در این محله است.»

وصله‌ ناجور بر تن محله

این بخش از منطقه ۱۷ با توسعه سوله و نصب فن جت با مشکلاتی مثل آلودگی‌های هوا و صوتی روبه‌رو می‌شود و آسایش اهالی از بین می‌رود که گلایه و اعتراض اهالی هم بر این مبناست

  • منتظر پاسخ مسئولانیم

برای شنیدن سخنان مسئولان با شرکت راه‌آهن تماس می‌گیریم که پاسخگویی به اهالی را به اداره کل راه‌آهن استان تهران محول می‌کنند. طی تماس با دفتر مدیرکل از ما خواسته می‌شود تا با روابط‌عمومی برای تعیین وقت مصاحبه هماهنگ کنیم. مسئول روابط‌عمومی اداره کل راه‌آهن استان تهران نیز قول می‌دهد تا این موضوع را بررسی و زمانی را برای گفت‌وگو با مدیرکل تعیین کند که با وجود تماس‌های مکرر به نتیجه نمی‌رسد. بنابر اهمیت موضوع و تماس زیاد شهروندان این گزارش را منتشر می‌کنیم، اما همچنان منتظر پاسخ مسئولان هستیم.

کد خبر 623825

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha