همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه یومیوری ژاپن آمادگی تهران را برای گفت و گو در جهت رفع چالش‌های مهم امروز جهان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور افزود: ما همواره آماده گفت و گو در شرایط عادلانه و پیرامون موضوعات مشترک بوده و هستیم و راه حل‌های مناسب انسانی را، ارائه خواهیم داد. 

دکتر محمود احمدی نژاد همچنین  در پاسخ به سؤال روزنامه یومیوری درباره بسته پیشنهادی ایران و مسایل هسته‌ای، تعامل سازنده و رعایت حقوق هسته‌ای ایران بر پایه قانون وعدالت را بهترین راه برای حل مسایل دانست و تصریح کرد: بسته پیشنهادی ایران، یک برنامه جامع، ناظر بر چالش های مهم امروز جهان و آمادگی برای گفت‌و‌گو در جهت رفع عادلانه آنان و همکاری همه جانبه برای پیشبرد امور بین‌المللی است.

در ادامه پاسخ رئیس جمهوری به این روزنامه ژاپنی آمده است: ملت ما در طول تاریخ، منادی صلح و برادری بوده و طی سی سال اخیر همواره قربانی تروریسم و یک تجاوز نظامی سنگین بوده است که متاسفانه هم تروریست‌ها و هم متجاوزین نظامی، مورد حمایت کسانی بوده‌اند که امروز در مقابل ایران قرار دارند و این یکی از ریشه‌های بی‌اعتمادی مردم ماست.

احمدی نژاد با بیان اینکه بهترین راه، تعامل سازنده با شناخت حقوق ملت ایران و سایر ملت ها و حرکت بر پایه قانون و عدالت است، خاطر نشان کرد: ما هیچ چیزی فراتر از حق قانونی از دیگران نمی‌خواهیم و امتیازی را طلب نمی‌کنیم، خواسته ما اجرای عادلانه قانون و به صورت یکسان برای همه است.

وی تصریح کرد: کسانی که با بمباران اتمی، صدها هزار نفر بیگناه را در ژاپن به قتل رسانیده اند و همین امروز هم انبارهای خود را از بمب‌های اتمی نسل سوم و چهارم پرکرده اند، نمی توانند و نباید که در موضع مدعی قرار گیرند.

رئیس جمهوری در ادامه گفت: ما تقابلی با هیچ کس و هیچ گروه و هیچ منطقه‌ای از عالم نداریم ولیکن تحمیلات غیرقانونی را نیز نمی‌پذیریم. اما علاقه‌مندیم که با گفت‌و‌گو و منطق و بر پایه عدالت همه مسایل بین‌المللی حل شود. این همان حقیقتی است که جهان به شدت به آن نیاز دارد.

احمدی نژاد تاکید کرد: ما با سلاح اتمی مخالفیم و آن را خلاف اصول انسانی می‌دانیم و به لحاظ سیاسی هم آن را فاقد کارآمدی در معادلات دانسته و تولید و انباشت آنرا احمقانه و بیهوده می‌شماریم.

وی خاطر نشان کرد که به نظر می‌رسد تمکین برخی قدرتها در برابر قانون و تشکیل یک کمیته مستقل برای خلع سلاح آن دسته از قدرتهای اتمی که سابقه شرارت دارند و کنترل تولید آن، می‌تواند آرامش و اعتماد را به فضای جهانی بازگرداند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با ارائه مقاله‌ای به روزنامه یومیوری ژاپن با عنوان «معنویت، عدالت و عشق، ارکان شکل دهنده دوران جدید حیات بشری هستند» تصریح کرد: در حالی که انسان و روابط اجتماعی او فقط و فقط بر پایه عشق، محبت، کرام ، خداپرستی و عدالت قوام می‌یابد، متاسفانه در این دوران، این واژه‌های قدسی به تمسخر گرفته شدند و دروغ، فریب کاری و زیاده طلبی تقدیس شدند.

متن کامل مقاله دکتر محمود احمدی نژاد که در روزنامه یومیوری ژاپن به چاپ رسیده است، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
"معنویت، عدالت و عشق، ارکان شکل دهنده دوران جدید حیات بشری هستند "
امروز کند ذهن‌ترین عناصر سیاسی نیز دریافته اند که نه تنها دوران مناسبات برآمده از جنگ دوم جهانی و اخیرا نظام تک قطبی، بلکه دوران قدرتهای بزرگ سلطه گر نیز به سر آمده است.

به نظرم این نه یک تغییر صوری و یا جابجایی و توزیع مجدد در قدرت، بلکه یک تحول اساسی و عبور بشریت از یک دوران به دورانی جدید است. این یک اصل است که تحولات اساسی اجتماعی و سیاسی همواره برآمده از تحولات مبنایی در اندیشه وذهنیت بشری است و مقدمه هر تغییر بیرونی، تغییر در اندیشه ونوع نگاه مردم است .

بیش از دویست سال، طرد اخلاق و ارزش‌های الهی و معنوی و انسانی از مناسبات سیاسی و اجتماعی و تفسیر مادی از مناسبات انسانی، توسط قدرت طلبان و زراندوزان ، جز تباهی نسل‌ها، توسعه ناامنی‌ها و جنگ‌ها و کینه‌ها ، صدها میلیون کشته و مجروح و آواره و بی‌اعتمادی گسترده، گسترش فقر و فاصله طبقاتی و نابودی کرامت نوع بشر و هدر شدن جان و مال و ناموس و تحقیر ملتها و تعمیق یاس، حاصلی نداشته است.

در حالی که انسان و روابط اجتماعی او فقط و فقط بر پایه عشق، محبت، کرامت، عزت، خداپرستی و عدالت قوام می‌یابد و زمینه بروز استعدادهای الهی او وبرپایی زندگی سعادتمند را فراهم می نماید، متاسفانه در این دوران، این واژه های قدسی به تمسخر گرفته شدند و دروغ و فریبکاری و زیاده طلبی تقدیس شدند و هوشمندی لقب گرفتند.

لیکن به لطف خدا، امروز بازگشت مجدد به معنویت و اخلاق به آرمان اصلی جامعه بشری تبدیل شده است و موج معنویت، فراگیر شده و یکی از سیاه ترین دورانهای تاریخ بشر به پایان راه خود رسیده است.

هر نوع تحلیل مادی از این تحولات پرشتاب و یا تلاش برای بازسازی قدرتهای افسانه ای در شکل و هیبتی جدید، نه تنها خدمت به بشریت نیست و برای صاحبان آن دستاوردی ندارد، بلکه از پیش شکست خورده است.

دلسوزان بشریت و دیگران نیز به اجبار ، باید تن به این حقیقت تحولی بدهند و خود را با معیارها و مسیر روشن آن وفق دهند. روابط عادلانه ، صداقت و عشق به انسانها که ناشی از پرستش خدای یگانه است و تلاش برای حاکمیت انسان‌های صالح، تنها راه است. سازماندهی مجدد ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین‌المللی بر پایه عدالت حقیقی و احترام به کرامت ملت‌ها و انسانها یک ضرورت است.

نگاه سلطه گر و زیاده خواه باید به نگاه انسانی و عشق محور تبدیل شود و در این صورت است که مسابقه بی‌پایان تسلیحاتی و رقابت بنیان شکن در تخریب محیط اجتماعی و محیط زیست به رقابت برای دوستی و خدمت به همنوع، بدل شده و منابع سنگین صرف شده در راه بسط دشمنی به رفاه و امنیت اجتماعی و کاهش فاصله برخورداری‌ها اختصاص خواهد یافت.

ممکن است کسانی وقتی دور هم جمع می‌شوند - به خصوص وقتی از واقعیات زندگی مردم بی‌اطلاع باشند و یا تحولات را به اشتباه تفسیر کنند- تصور کنند که می‌توانند مناسبات فعلی را ادامه دهند و یا بدون لحاظ منافع و کرامت سایر انسانها و ملتها، به رفع مشکلات خود بپردازند، بدیهی است که این رویکرد، تکرار اشتباه و افزودن شتاب در جاده منتهی به پرتگاه عمیق است.

سیاستمداران هوشمند، همچون دریانوردان با تجربه که از میان نسیم ملایم دریا، طوفان را می‌شناسند، با امواج اقیانوس ملتها همراه می شوند.

کد خبر 57436

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز