گروه سیاسی: میشل سلیمان در جریان اولین دیدار رسمی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان با یک مقام خارجی پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری برای سفر به لبنان دعوت کرد.

سلیمان که ساعاتی پس از ادای مراسم تحلیف خود به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری لبنان با منوچهر متکی دیدار می‌کرد، با تشکر از سفر وزیر امور خارجه و هیأت همراه به لبنان به‌منظور شرکت در مراسم انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور، از تلاش‌های خیرخواهانه ایران در جریان تحولات لبنان به ویژه رویکرد و نقش مثبت ایران در توافق اخیر میان گروه‌های لبنانی قدردانی کرد.

به گزارش مهر، منوچهر متکی نیز در این دیدار به‌طور متقابل از جانب محمود احمدی‌نژاد از رئیس‌جمهوری جدید لبنان برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

ادامه رایزنی‌های متکی

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه در جریان سفر به بیروت علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهوری جدید لبنان، رایزنی‌های گسترده‌ای با مقام‌های مختلف این کشور و همچنین دولتمردان دیگر کشورهایی که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری لبنان به بیروت آمده بودند نیز انجام داد.

متکی پس از انتخاب میشل سلیمان به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان در نشستی مشترک با احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه و فتحی سرور، رئیس مجلس مصر به همراه سعود الفیصل، همتای عربستانی خود مسائل لبنان را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه همچنین با فؤاد سنیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان، نبیه بری، رئیس مجلس این کشور، میشل عون، رهبر مارونی‌های لبنان، امیل لحود، رئیس‌جمهوری پیشین و سعد حریری، رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

متکی همچنین پس از دیدار و گفت‌وگو با امیر قطر در بیروت، در کنفرانسی خبری تأکید کرد: ثبات در لبنان، ثبات کشورهای منطقه اعم از کشورهای عربی و اسلامی را در پی خواهد داشت.

دیدار سولانا و متکی

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتواند هرچه زودتر برای ارائه بسته مشوق‌های پیشنهادی کشورهای عضو گروه ۱+۵ به تهران بیاید، خاطرنشان کرد که روز یکشنبه در لبنان با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاویر سولانا در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل تصریح کرد که هنوز زمان سفرش به تهران قطعی نشده اما بسیار علاقه‌مند است که این پیشنهادها را به ایران ارائه کند.

کد خبر 53197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز