شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

رشد پرشتاب شاخص بورس قطعاً برای سهامداران بازار اوراق بهاداراتفاق خوشایندی است که در نهایت می‌تواند نقدینگی‌های سرگردان داخلی و حتی خارجی را به سوی بازارسرمایه ایران هدایت کند.

با این حال بعضی از کارشناسان براین باورند که اگر رشد نجومی شاخص، تابعی ازتحولات سیاسی مثبت اخیر باشد،امکان سقوط آزادهم در روزهای آتی وجود خواهد داشت.

غلامرضا سلامی، عضو جامعه حسابداران رسمی هم تاثیر مستقیم مذاکرات ایران و اروپا را در جهش روز گذشته شاخص تایید می‌کند وبه همشهری می‌گوید: تمام بورس‌های جهان به شدت متاثر از تحولات سیاسی هستند وحتی می‌توان ادعا کرد بازار سرمایه اولین بخش از بدنه اقتصادی است که در برابر چالش‌های سیاسی واکنش نشان می‌دهد.

به گفته او، تاثیر پذیری بورس تهران ازتحولات سیاسی محدود نمی‌شود وسرمایه‌گذاران بازار اوراق بهادار چند سالی است که تبعات منفی چالش‌های سیاسی را می‌پذیرند.

به عبارت دیگر بعد از مدت‌ها اثرگذاری منفی بالاخره نوبت به تاثیرپذیری مثبت رسیده است.سلامی بورس را میزان الحراره اقتصاد می‌داند ومی افزاید:چالش‌های سیاسی در اولین مرحله، سرمایه‌گذاری اساسی دربخش تولید را کاهش می‌دهد ودر ادامه، استقبال از فضای کسب وکار را به حداقل می‌رساند؛

در نتیجه شرکت‌ها با کاهش سودآوری نشاط خود را از دست می‌دهند و در نهایت دامنه رکود اقتصادی از طریق شرکت‌های بورسی به بازار سرمایه کشیده می‌شود.

او تصریح می‌کند:در چنین شرایطی عرضه سهام چند شرکت سودآور تازه نفس می‌تواند برای مدتی بورس را به اوج برساند.

سلامی می گوید:تجدید نظر دولت در سیاست دخالت مستقیم در نحوه قیمت گذاری وخروج سیمان وپودرهای شوینده از سبد حمایتی، سرمایه‌گذاران وتحلیلگران بازار سرمایه را به رونق بورس افزایش داده و بازار را به تغییر سیاست‌های پیشین دولت امیدوار کرده است.

کد خبر 57105

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز