پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اینگرید بتانکور سیاستمدار کلمبیایی- فرانسوی که از سال 2002 توسط گروه فارک به اسارت گرفته شده بود در ساعات پایانی روز چهارشنبه 2 ژوئیه به همراه 14 گروگان دیگر از جمله 3 مقاطعه کار آمریکایی آزاد شد.

به گزارش الجزیره، تلویزیون کلمبیا با قطع برنامه‌های عادی خود تصاویری از اینگرید بتانکور به همراه همسر و مادرش را لحظاتی پس از فرود هواپیمای حامل وی به پایگاه نظامی کاتام در بوگوتا پخش کرد.

بتانکور که پس از شش سال اسارت مجددا آزادی خود را به دست آورده بود در یک کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت آزادی وی برگزار می‌شد حضور یافت و طی سخنانی گفت:از همه کلمبیایی‌ها و همه مردم دنیا به دلیل تلاش‌هایی که در راستای آزادی ما انجام دادند، متشکرم.

بتانکور در حالی که کلاه و ژاکتی نظامی برتن داشت و پس از دیدار با مادرش هیجان زده به نظر می‌رسید، در جمع خبرنگاران حاضر در پایگاه کاتام افزود: از ارتش (کشور) خود و از کشورم کلمبیا به دلیل عملیات بی نقص آزادی سپاسگذارم.

روزنامه ال پاییس هم در گزارشی با اشاره به سخنان بتانکور در کنفرانس مطبوعاتی نوشت: بتانکور که دارای تابعیت فرانسوی نیز است، از نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه به دلیل تلاش‌هایی که در راستای آزادی وی انجام داد تشکر کرد.[اعزام تیم پزشکی فرانسوی برای مداوای اینگرید بتانکور]

اینگرید بتانکور پس از آزادی

اینگرید بتانکور 46 ساله که پیشتر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 کلمبیا کاندیدا کرده بود، طی سخنانی همچنین گفت که خود را متعهد به انجام تلاش‌ها برای آزادی سایر گروگان‌های در بند فارک می‌داند.او البته به این نکته نیز اشاره کرد که عملیات نجات گروگان‌ها تنها از طریق مذاکرات به بار نخواهد نشست و باید به عملکرد نیرو‌های نظامی در این راستا نیز اعتماد داشت.

کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا اما پیش از انجام این کنفرانس مطبوعاتی در اظهاراتی که از طریق فرستنده نیرو‌های مسلح کلمبیا پخش شد، گفته بود که آزادی من و 14 گروگان دیگر نشانه‌ای برای صلح در کلمبیا است. آن‌ها دارند به ما نشان می‌دهند که بر قراری صلح در کلمبیا امکان پذیر است.

اینگرید بتانکور که دارای تابعیت مضاعف فرانسوی – کلمبیایی است، در سال 2002 و در حالی که در جنوب کلمبیا به مبارزات انتخاباتی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مشغول بود، از سوی اعضای گروه فارک(نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا) ربوده شد. او یکی از 39 گروگانی بود که فارک قصد داشت آن‌ها را در قبال آزادی 500 نفر از اعضای خود که در زندان‌های کلمبیا به سرمی‌برند، آزاد کند.

تشریح عملیات آزادسازی

آزادسازی این 15 گروگان در عملیات "خاکه"(در زبان اسپانیایی به معنای کیش در بازی شطرنج) توسط ارتش کلمبیا انجام گرفت. خوان مانوئل سانتوس وزیر دفاع کلمبیا که بتانکور را در پایگاه نظامی کاتام همراهی می‌کرد، در توضیح این عملیات گفت: ارتش کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، سه مقاطعه کار آمریکایی عضو پنتاگون و 11 نظامی ارتش کلمبیا را در عملیات خاکه آزاد کرد.

به گفته وزیر دفاع کلمبیا گروگان‌ها در 72 کیلومتری سان خوسه در جنوب غربی کشور حضور داشتند و عملیات نجات با دو هلی‌کوپتر ارتش انجام گرفت.

سانتوس افزود: این عملیات با نفوذ جاسوسان ارتش کلمبیا در گروه فارک انجام گرفت. سانتوس در توضیح این مطلب افزدو:آن‌ها(جاسوسان ارتش) به دروغ این تصور را در ذهن فرماندهی که مسئول نگهداری گروگان‌ها بود،  پدید آوردند که قرار است گروگان‌ها برای دیدار با الفونسو کانو رییس گروه فارک به مقر وی انتقال داده شوند.

بتانکور نیز در کنفرانس مطبوعاتی به این نکته اشاره کرد که گروگان‌ها سپس به گرو‌های سه نفره تقسیم شده و در حالی که این تصور به وجود آمده بود که در حال انتقال به سمت مقر رییس گروه فارک هستند، به سمت محل استقرار دو هلی کوپتر ارتش کلمبیا که استتار شده بودند، هدایت شده و سپس این دو هلی کوپتر که توسط نظامیان ارتش کلمبیا خلبانی می‌شدند به پرواز درآمدند.

اینگرید بتانکور به همراه مادرش

بتانکور افزود: ما تا زمانی که هلی کوپتر‌ها به هوا برنخواسته بودند متوجه شرایط جدید خود نشده بودیم، در این لحظه بود که فرمانده عملیات رویش را به سمت ما برگرداند و گفت:ما از اعضای ارتش ملی هستیم، شما دیگر آزادید.

ژنرال پادیا فرمانده کل نیرو‌های مسلح کلمبیا نیز اعلام کرد که دو شبه نظامی فارک که گرگان‌ها را در زمان آزادی همراهی می‌کردند، تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.

سانتوس وزیر دفاع کلمبیا نیز با اشاره به دستگیری دو عضو گروه فارک گفت، به هیچ یک از اعضای گروه فارک آسیبی نرسید و ما به بقیه آن‌ها به امید اینکه در فرایند آزادسازی ما بقی گروگان‌ها مشارکت کنند، اجازه دادیم فرار کنند.

گفته می‌شود که هم چنان 700 گروگان از جمله 40 خارجی در اسارت فارک به سر می‌برند.

پیشتر و با میانجیگری رئیس جمهور ونزوئلا، هوگو چاوز شش نفر دیگر از گروگان‌های فارک از جمله کلارا روخاس مشاور سابق بتانکور از اسارت گروه فارک آزاد شده بودند.

گفته می‌شود طی ماه‌های اخیر گروه فارک که به مدت 4 دهه با دولت کلمبیا به مبارزه برخواسته بود، به دلیل مرگ دو تن از فرماندهان خود تضعیف شده است.

ارتش کلمبیا در آخرین روز‌های ماه مه از مرگ مانوئل مارولاندا رییس گروه فارک خبر داده بود.[ارتش کلمبیا: رییس فارک مرده است]

در اوئل ماه مارس سال جاری نیز ارتش کلمیبا پس ازحمله به مناطقی در داخل خاک اکوادور که تصور می‌شد اردوگاه‌های فارک در آنجا بر پا شده است، اعلام کرد: رائول ریس سخنگوی گروه فارک به همراه 16 نفر دیگر از اعضای این گروه کشته شده است.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

کد خبر 56889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز