شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای جمهوری ونزوئلا و کلمبیا اعلام کردند که قصد دارند پس از چندین ماه مناقشه، روابط میان دو کشور را ارتقا دهند.

به گزارش بی بی سی، هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا که پس از دیدار خود با الوارو اوریبه رییس جمهوری کلمبیا در کاراکاس سخن می‌گفت، اعلام کرد که عصر جدیدی از همکاری‌‌ها میان دو کشور طلوع کرده است.

چاوز که پیش از دیدار با اوریبه در شهر شمالی پونتو فیخو گفته بود که با اوریبه مانند یک برادر رفتار خواهد کرد، پس از این ملاقات گفت که ما می‌توانیم به طور کامل صفحاتی را که مربوط به گذشته‌ای طوفانی در روابط میان کلمبیا و ونزئلا بودند، تورق کنیم.

الوارو اوریبه نیز طی سخنانی گفت که دو کشور می‌توانند اختلافات خود را حل کنند.

روابط میان ونزوئلا و کلمبیا پس از حمله ارتش کلمبیا به اردوگاه گروه فارک در خاک اکوادور تیره شده بود و متعاقب این امر نیز هوگو چاوز فرمان اعزام نیرو‌های ارتش ونزوئلا به مناطق مرزی با کلمبیا را صادر کرده بود.

اما سران این دو کشور پس از دیدار در اجلاس منطقه‌ای سران کشور‌های آمریکای لاتین موسوم به اجلاس ریو تصمیم به کنار گذاشتن اختلافات خود گرفتند و روابط دیپلماتیک و نزوئلا و کلمبیا مجددا با بازگشایی سفارت دولت کاراکاس در بوگوتا به حالت عادی بازگشت.[بازگشایی سفارت ونزوئلا در کلمبیا]

به اعتقاد کارشناسان ارتقای روابط سیاسی میان دو کشور در بهبود روابط سیاسی و اقتصادی میان کلمبیا و ونزوئلا نیز موءثر خواهد بود.

اگرچه هر دو کشور کلمبیا و ونزوئلا شرکای تجاری عمده‌ای برای یکدیگر محسوب می‌شوند، روابط میان این دو کشور در زمان زمامداری چاوز بر ونزوئلا و اوریبه بر کلمبیا چندان مساعد نبوده است، در واقع به دلیل این که زمامداران این دو کشور به دو قطب سیاسی کاملا متفاوتی تعلق دارند، روابط میان آن‌ها هیچگاه طی سال‌های اخیر از سطح بالایی برخوردار نبوده است.

در حالی که الوارو اوریبه یک راستگرا و از سیاستمداران طرفدار آمریکا محسوب می‌شود، هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا یک سوسیالیست چپ گرا است که خود را از نزدیک ترین متحدان دولت کوبا و از سر سخت ترین مخالفان ایالات متحده آمریکا می‌داند. 

کد خبر 57706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز