دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری ونزوئلا آزادی بدون قید و شرط گروگان‌های دربند گروه فارک را خواستار شد.

به نوشته ال موندو، هوگو چاوز در برنامه تلویزیونی الو پرسیدنته اعلام کرد که به منظور تسهیل فرایند آزادسازی گروگان‌های فارک خود را تحت فرمان الفونسو کانو رییس جدید نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا(فارک) قرار خواهد داد.

رییس جمهوری ونزوئلا گفت: ما، شخصا خود را می‌گویم؛ هیچگاه گروهی از شهروندان و نظامیان را در کوهستان نگه نمی‌داشتم(...)، بنابراین آزادسازی این گروگان‌ها در قبال هیچ یک اقدام بزرگ است. چاوز با اشاره به الفونسو کانو گفت: اکنون که فارک دارای یک دبیرکل جدید است، من درخواست آزادی گروگان‌ها را مطرح می‌کنم.

چاوز در ادامه گفت: در این زمانه یک گروه چریکی مسلح در آمریکای لاتین دیگر جایی ندارد. این را باید به گروه فارک متذکر شد.

رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به رییس متوفی گروه فارک گفت: پیشتر می‌خواستم این مساله را با مانوئل مارولاندا در میان بگذارم: "بیایید این افراد (گروگان‌ها) را آزاد کنید که در میان آن‌ها پیران، زنان و بیماران به چشم می‌خورند. (آزادسازی گروگان‌ها)اقدام خوبی خواهد بود چرا که نبرد‌های چریکی در آمریکای لاتین به تاریخ پیوسته است."

رییس جمهوری ونزوئلا در ادامه تاکید کرد: چریک‌های گروه فارک باید یک چیز را بدانند: امپراتوری آمریکا آن‌ها را بهانه تهدید ما قرار داده است.در واقع آن‌ها بهانه کاملی هستند، اما زمانی که صلح در کلمبیا برقرار شود، امپراتوری آمریکا نیز دیگر بهانه‌ای نخواهد داشت.آن‌‌ها دیگر برای حفظ پایگاه‌های نظامی خود در منطقه نیز بهانه نخواهند داشت.

چاوز با یادآوری دوران دو سال و نیمه‌ای را که پس از کودتای نافرجام 1992 در زندان گذرانده بود گفت: بودن در کوهستان قابل مقایسه با بودن در زندان نیست، یکی از تفاوت‌های میان این دو نوع اسارت در این است که در زندان خانواده افراد به دیدنش می‌آیند.

چاوز با اشاره به تلاش‌هایش در آغاز سال جاری برای آزادسازی گروگان‌های فارک گفت: میانجیگری برای آزادی گروگان‌های فارک مانند زمانی که مانوئل مارولاندا رییس سابق این گروه در قید حیات بود انجام خواهد گرفت.[ارتش کلمبیا: رییس فارک مرده است]

در اوائل سال 2008 کلارا روخاس و کونسوئلو گونسالس دو تن از گروگان‌های عالیرتبه فارک با میانجیگری هوگو چاوز آزاد شده بودند. اما  این میانجیگری‌ها پس از آنکه الوارو اوریبه رییس جمهوری کلمبیا ادعا کرد: چاوز پارا فراتر از مسئولیت‌های خویش گذاشته است، به پایان رسید.

با این حال کارلوس اولگین وزیر کشور کلمبیا در اولین اعلام نظر دولت کلمبیا به سخنان اخیر رییس جمهوری ونزوئلا در برنامه تلویزیونی الو پرسیدنته گفت: امیدوارم گروه فارک به این سخنان (سخنان رییس جمهوری ونزوئلا) گوش فرا دهد.

پیشتر دولت کلمبیا ادعا کرده بود که پس از بمباران اردوگاه نیرو‌های فارک در خاک اکوادور مدارکی از لپ تاب‌های این اردوگاه به دست آمده که نشانگر حمایت مالی ونزوئلا از گروه فارک است. بمباران اردوگاه فارک در خاک اکوادور و متهم کردن دولت ونزوئلا به حمایت مالی از این گروه چریکی باعث تیرگی روابط میان کشور‌های ونزوئلا و اکوادور با کلمبیا شده بود.[قطع روابط سیاسی اکوادور و ونزوئلا با کلمبیا]

در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور فرناندو ریس سخنگوی فارک و نفر دوم این گروه کشته شد و از ان پس دولت کلمبیا مدعیات خود علیه دولت‌های اکوادور و ونزوئلا را بر پایه اطلاعات به دست آمده از لپ تاب فرناندو ریس قرار داد.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

با این حال سران اکوادور، ونزوئلا و کلمبیا در اجلاس ریو با یکدیگر دست داده و به ظاهر به اختلافات خود پایان دادند.[سران کلمبیا و اکوادور به بحران آمریکای لاتین خاتمه دادند]

کد خبر 54358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز