سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اکوادور در پی گذر نیرو‌های کلمبیایی از نقطه صفر مرزی روابط خود را با این کشور قطع کرد.

به گزارش بی بی سی، دولت ونزوئلا نیز اعلام کرد که در حال اخراج همه دیپلمات‌های کلمبیایی از خاک کشورش است. اخراج دیپلمات‌های کلمبیایی از ونزوئلا و اکوادور و قطع روابط دو کشور با کلمبیا پس از حمله نیرو‌های ارتش کلمبیا به مواضع نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) که به قتل سخنگو و فرد دوم گروه فارک انجامید، صورت می‌گیرد.
[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

نیرو‌های ارتش ونزوئلا و اکوادور همچنین در مرز باکلمبیا مستقر شده‌اند.

دولت اکوادور اعلام کرده است که حمله به نیرو‌های فارک در خاک این کشور احتمال آزادی اینگرید بتانکور کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا را کمرنگ ساخته است.[تلاش سارکوزی برای آزادی اینگرید بتانکور]

رافائل کورئا رییس جمهوری اکوادور در این باره گفته است که دولت کشورش در گفت وگو‌ها برای آزادی بتانکور که دارای تابعیت مضاعف فرانسوی – کلمبیایی است به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته بود. اینگرید بتانکور 6 سال است در اسارت نیرو‌های فارک به سر می برد.

از دیگر سو و درپی اوج گرفتن بحران سیاسی میان کشور‌های ونزوئلا و اکوادور با کلمبیا، تعدادی از کشور‌های آمریکای لاتین نظیر مکزیک، شیلی و برزیل پیشنهاد میانجیگری برای کاهش بحران میان این سه کشور داده‌اند. همچنین سازمان کشور‌های آمرکیایی نیز قرار است به منظور بررسی این مناقشه سیاسی تشکیل جلسه دهد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نسبت به افزایش تنش در منطقه ابراز نگرانی کرده است.

ایالات متحده آمریکا اما بدون رعایت اصل بی طرفی ضمن دفاع از اقدام دولت کلمبیا در حمله به مواضع فارک در خاک اکوادور اعلام کرده است که دولت کلمبیا ضمن پافشاری برای انجام مذاکرات حق دفاع از خو د را دارد.

این درحالی است که دولت کلمبیا دولت‌های اکوادور و نرزوئلا را به داشتن رابطه با گروه فارک متهم کرده و ادعا کرده است که اعضای گروه فارک به دنبال خرید اورانیوم بوده‌اند.مقامات کلمبیایی مدعی هستند این اطلاعات را در جریان حمله به اردوگاه گروه فارک واقع  در خاک اکوادور به دست آورده‌اند.

از دیگرسو دولت‌های ونزوئلا و اکوادور نسبت به ادعاهای دولت کلمبیا واکنش نشان داده‌اند.

رامون گاریسالس معاون رییس جمهوری ونزوئلا گفته است: ما به دروغ گویی‌های دولت کلمبیا عادت داریم و آنچه آنان می‌گویند اهمیت ندارد.

کد خبر 45738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز