شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت کلمبیا ادعا کرد که گروه فارک برای انجام چندین ترور در اسپانیا از گروه جدایی طلب باسک(اتا) درخواست همکاری کرده بود.

به نوشته ال پاییس، بر اساس مطالب مندرج در نامه‌های الکترونیکی به دست آمده از لب تاب‌های متعلق به فرناندو ریس  نفر دوم فارک، این گروه با اتا در اسپانیا به منظور ترور رییس جمهوری سابق کلمبیا و تعدادی از مقامات بلند پایه این کشور ارتباط داشته است.این نامه‌ها در سال‌های 2002 و 2003 نوشته شده‌اند.

طبق مطالب مندرج در نامه‌های الکترونیکی به دست آمده ازلب تاب‌های فرناندو ریس که در جریان حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور کشته شد، ادعای وزارت دفاع کلمبیا مبنی بر اینکه فارک قصد داشته با همکاری با اتا  رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری وقت کلمبیا را ترور کند، تایید می‌شود.

دولت کلمبیا پس از انجام یک رشته عملیات نظامی ارتش این کشور در خاک اکوادور، در ماه مارس سال 2008 اعلام کرد: رائول رییس سخنگوی فارک به همراه 16 نفر دیگر از اعضای این گروه و  یک سرباز کلمبیایی کشته شدند.[کشته شدن سخنگوی فارک در حمله ارتش کلمبیا به خاک اکوادور]

به ادعای دولت کلمبیا نامه‌های الکترونیکی مبادله شده میان فارک و اتا از هارد دیسک لب تاب‌های متعلق به فرناندو ریس استخراج شده‌اند.  این هارد دیسک‌ها متعلق به لب تاب‌هایی بودند که از اردوگاه محل کشته شدن ریس کشف شده‌اند.

در یکی از این نامه‌ها  که تاریخ  27 سپتامبر 2003 را بر خود دارد، فرنادو ریس خطاب به مانوئل مارولاندا تروفیخو رهبر اصلی گروه فارک که چندی پیش درگذشت، توضیح می‌دهد که از طریق یکی از رهبران فارک به اتا پیشنهاد همکاری در اسپانیا و سایر کشور‌ها شده است. در این نامه به اندرس پاسترانا رییس جمهوری سابق کلمبیا نیز اشاره شده و ریس می‌نویسد که هیچ مشکلی برای یافتن محل اقامت وی وجود ندارد.

اسکار نارانخو رییس پلیس کلمبیا در این ارتباط گفته است که فارک نه تنها با گروه‌هایی در کشور‌های همسایه بلکه با گروه‌های جنایتکار در اروپا نیز ارتباط برقرار کرده بود.

کد خبر 53725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز