یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کلمبیا و برزیل قصد دارند از طریق همکاری نظامی به مقابله با قاچاق مواد مخدر بپردازند.

خبرگزاری اتریش از بوگوتا گزارش داد، آلوارو اوریبه (Alvaro Uribe)، رییس جمهور محافظه‌کار کلمبیا در جریان دیدار لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا (Luiz Inacio Lula da Silva)، رییس جمهور  برزیل گفت دیگر دولت‌های منطقه هم می‌توانند در آینده به این پیمان بپیوندند.

به گفته وی، با این حال کلمبیا این شرط را گذاشته است که همکاری با شورشیان مارکسیست که از طریق قاچاق مواد مخدر تامین مالی می‌شوند، منتفی بماند.

این توافقنامه همکاری در تمرین‌های نیروها، مبادلات اطلاعات محرمانه و تولید تسلیحات را مد نظر قرار داده است. از این طریق قرار است نظارت بهتری بر مرزهای مشترک میان دو کشور که مامن قاچاقچیان مواد مخدر شده، صورت گیرد.

این پیمان در نقطه مقابل با مناقشه دیپلماتیک کلمبیا با کشورهای چپگرا اکوادور و ونزوئلا که همسایه آن هستند، قرار دارد. اوریبه این کشورها را متهم می‌کند که از کلمبیا در مبارزه‌اش با شورشیان چپگرا حمایت نمی‌کنند. در مقابل، اکوادور و ونزوئلا هم کلمبیا را آلت دست آمریکا خوانده‌اند. در کلمبیا بسیاری از مردم از سیاست «دست سخت» اوریبه حمایت می‌کنند. پس از آزادی اینگرید بتانکور توسط ارتش از دست شورشیان، محبوبیت اوریبه به 90 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 58456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز