یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش کلمبیا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: رییس گروه فارک مرده است.

به نوشته ال موندو، دریاسالار رنه مورنو فرمانده ستاد مشترک ارتش کلمبیا اعلام کرد: مانوئل مارولاندا ولس موسوم به تیروفیخو رییس نیرو‌های مسلح انقلابی(فارک) در 26 مارس سال 2008 به دلیل عوارض طبیعی مرد.

پیشتر خوان مانوئل سانتوس وزیر دفاع کلمبیا به طور تلویحی از مرگ رییس فارک در مصاحبه با نسخه الکترونیکی روزنامه کلمبیایی سمانا خبر داده بود. سانتوس در پاسخ به خبرنگار روزنامه سمانا که از وی درباره رییس فارک پرسیده بود، گفته بود: احتملا در جهنم به سر می‌برد.

در ادامه این مصاحبه مطبوعاتی سانتوس در پاسخ به این سوال که آیا تروفیخو مرده است؟ گفته بود: این چیزی است که یکی از منابع موثق ما می‌گوید. این آخرین خبری است که از تروفیخو داریم و در حال بررسی صحت و سقم این خبر هستیم.

سانتوس در ادامه این مصاحبه گفته ما دلیل مرگ تروفیخو را نمی دانیم. در تاریخ 26 مارس مکانی که تصور می‌شد، تروفیخو در آنجا باشد، سه بار بمباران شد. با این حال گروه فارک اعلام کرده است که مرگ تروفیخو به دلیل سکته قلبی رخ داده است. البته ما هیچ مدرکی منبی بر اینکه تروفیخو بر اثر بمباران کشته و یا به دلیل سکته قلبی مرده باشد، در دست نداریم.

ساعاتی پس از مصاحبه وزیر دفاع کلمبیا با روزنامه الکترونیکی سمانا ، ستاد مشترک نیرو‌های مسلح کلمبیا در بیانیه‌ای خبر مرگ رییس فارک را تایید کرد و اعلام کرد که مانوئل مارولاندا به دلیل عوارض طبیعی درگذشته است. بر اساس این بیانیه‌ رییس اصلی ترین گروه چریکی کلمبیا در ظاهر مبتلا به سرطان پروستات بوده است.

پیشتر نیز بارها خبر مرگ رییس گروه فارک منتشر شده بود، از همین رو کارلوس البرتو روییس نویسنده تاریخ نگار و نقاش کلمبیایی که بیشتر با نام ارتورو الپه شناخته می‌شود، داستانی در این باره انتشار داده بود تحت عنوان "مرگ‌های تروفیخو".

چریک کهنه کار

مارین یا مارولاندا یا تروفیخو، که تحت عنوان پیرترین چریک فعال در دنیا شناخته می‌شد در خنوا ، یکی از مناطق روستایی بخش کینیدو، واقع در غرب کلمبیا در سال 1930 متولد شد.گفته می‌شود نام تروفیخو را از آن رو به وی داده‌اند که نشانه‌گیری بسیار خوب و دقیقی داشته است.

بر اساسی فیش‌های موجود از زندگینامه تروفیخو که اکنون در آرشیو‌های کتابخانه لوییس انخل بوگوتا نگهداری می‌شوند، نام اصلی وی پدرو انتونیو مارین بوده است، خانواده وی پس از به قدرت رسیدن لائورئانو گومس در سال‌های اولیه دهه 1950در کلمبیا تحت تعقیب قرار می‌گیرند و از آن زمان تروفیخو کار با اسلحه و زندگی در تعقیب و گریز را فرا می‌گیرد.

او در طول زمان، ریاست خود را به رخ می‌کشد و نحوه سازماندهی گروه‌های دفاع شخصی که درمناطق کوهستانی پناه گرفته بودند را فرامی‌گیرد و خود نیز از آن پس مقیم مناطق کوهستانی می‌شود.

برخی از کارشناسان بر این باورند که گروه فارک پس از 44 سال که از تاسیس آن می‌گذرد، اکنون بدترین دوران خود را می گذراند چرا که تا کنون دو فرمانده ارشد آن کشته شده‌اند و عده‌ای نیز خود را تسلیم کرده‌اند. 

گفته می‌شود انتشار و تایید خبر رییس فارک از سوی ارتش کلمبیا می‌تواند به تسلیم شدن تعداد بیشتری از اعضای این گروه به ارتش کلمبیا منجر شود.این در حالی است که هفته گذشته نیز یکی از فرماندهان گروه فارک خود را به ارتش کلمبیا تسلیم کرد و خواستار مذاکره گروه فارک با دولت کلمبیا شد.[فرمانده سابق فارک: باید مذاکره کرد]

کد خبر 52964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز