حمایت از زنان سرپرست خانوار طی سال‌های گذشته در منطقه ۲ شکل و رنگ تازه‌ای به خود گرفته‌ است؛ ساختمان مرکز کوثر منطقه این روزها فعال‌تر از همیشه برای کمک به اقتصاد خانواده زنان سرپرست خانوار مشغول فعالیت است و هر طبقه این ساختمان را یک کارآفرین اداره می‌کند.

زير چتر كوثر و گلپاد

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  تنها مرکز مشاوره زنان سرپرست خانوار در منطقه‌۲ در فرحزاد دایر شده تا در کنار حمایت‌های اقتصادی به مشکلات روحی این زنان هم توجه شود و جای خالی حمایت‌های روحی و روانی از آنها در این مجتمع مشاوره‌ای و روان‌شناسی پر شود. منطقه ۲ به‌عنوان محدوده پایلوت حمایت‌های روحی و روانی از زنان سرپرست خانوار میزبان دیگر مناطق تهران هم است و به آنها و اعضای خانواده‌شان مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کند.

«زنان به دلیل شکاف‌های جنسیتی موجود در جامعه از فرصت‌های شغلی برابر هم برخوردار نیستند.

به همین دلیل مراکز کوثر در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران به زنان سرپرست خانوار کمک می‌کند تا بتوانند درآمد پایداری برای خانواده خود داشته باشند.» «نازنین کاکاوند» مدیر اداره امور بانوان منطقه ۲ می‌گوید: «فهرست کاملی از زنان سرپرست خانوار در منطقه جمع‌آوری کرده‌ایم. با مراجعه این افراد به اداره امور بانوان امکان مهارت‌آموزی برای آنها فراهم است.

نازنین کاکاوند/مدیر اداره امور بانوان منطقه 2

شاید آنها خودشان مهارت‌هایی از قبل داشته باشند که بخواهند در زمینه این مهارت‌ها فعالیت کنند. در این صورت آنها را به کارآفرین‌هایی که در آن حوزه فعالیت می‌کنند معرفی می‌کنیم یا کارآفرینان مراکز کوثر موظف هستند این زنان را بپذیرند و مهارت‌های لازم برای شروع کار در کارگاه کارآفرینی را به آنها آموزش دهند. بعد هم در صورت تمایل در همان کارگاه مشغول به کار می‌شوند.»

اکنون ۵۴ مرکز کوثر در سراسر شهر تهران دایر شده است. زنان سرپرست خانوار که توسط اداره امور بانوان به این مراکز معرفی می‌شوند حتی در دوره مهارت‌آموزی هم حقوق اندکی دریافت می‌کنند و بعد از پایان مهارت‌آموزی از بیمه برخوردار می‌شوند. کاکاوند می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که اغلب کارآفرینان و به‌خصوص مراکز کوثر با آن مواجه هستند کم شدن بازار فروش است. به همین دلیل ما در نظر داریم در منطقه ۲ ساختمانی را به‌عنوان مرکز فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار بسازیم. قطعاً به دلیل کیفیت‌کاری که توسط این کارگاه‌ها انجام می‌شود و قیمت مناسبی که دارند از آن استقبال خواهد شد. در این مرکز برای جلب مشتریان بیشتر از چند برند باسابقه هم دعوت می‌کنیم تا به رونق بیشتر مرکز فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار کمک کنند.»

  • گلپاد در فرحزاد
مجیدرضا دلقندی/مدیر مرکز

مجتمع گلپاد مرکز دیگری است که به همت اداره امور بانوان منطقه راه‌اندازی شده تا زنان سرپرست خانوار بتوانند از حمایت‌های روحی و روانی مشاوران و متخصصان آن بهره‌مند شوند. این، نخستین مجتمع روان‌شناسی و مشاوره‌ای شهر تهران است که خدمات ویژه‌ای به زنان سرپرست خانواده ارائه می‌کند. کاکاوند می‌گوید: «زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلف با مسائل روحی و روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای اینکه این زنان بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند باید مشکلات روحی خود را حل کنند. اما بسیاری از آنها به دلیل مشکلات اجتماعی دچار افسردگی‌های شدید هستند که در کنار اشتغال و مهارت‌آموزی، باید این مشکل هم برطرف شود. حتی برخی از این زنان توان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حضور در جامعه را ندارند که باید به کمک مشاوره‌های تخصصی مختلف این مشکلات برطرف شود.»
مرکز گلپاد ساختمانی تخصصی برای مشاوره‌های فردی و گروهی در فرحزاد است که در کنار پذیرش مراجعان هر روزه، زنان سرپرست خانوار را رایگان ویزیت می‌کند. «مجیدرضا دلقندی» مدیر این مرکز می‌گوید: «شایع‌ترین دلیل حضور زنان سرپرست خانوار به این مرکز درگیری اعضای خانواده آنها با اعتیاد است یا مشکلات روحی مثل افسردگی که به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی به آن مبتلا می‌شوند.

برای هر مراجعه‌کننده طول درمان در نظر گرفته می‌شود. طی روند درمان و مشاوره بسیاری از این زنان اعتماد به نفس کافی برای ورود به محیط کار را پیدا می‌کنند یا مشکلات مختلفشان به کمک مشاوره‌های فردی و گروهی برطرف می‌شود.» مرکز گلپاد این روزها مشاوره‌ها و خدمات مختلف را به زنان سرپرست خانواری که از سراسر شهر تهران به منطقه ۲ می‌آیند ارائه می‌کند.  

  • مرکز کوثر ۲، کارگاهی به وسعت ایران
فاطمه نادری فر/مسئول یکی از کارگاه‌های کارآفرینی مرکز کوثر

ساختمان کوثر منطقه ۲ این روزها محلی برای کسب و کار بیش از ۳۰ زن سرپرست خانوار است؛ زنانی که آموزش خیاطی یا تکه‌دوزی را در دوره‌های آموزشی همین ساختمان یاد گرفته‌اند و حالا درآمد ماهانه خود را از همین کارگاه‌ها کسب می‌کنند. «فاطمه نادری فر» مسئول یکی از کارگاه‌های کارآفرینی مرکز کوثر، آوازه تکه‌دوزی‌های کارگاهش به مناطق دیگر تهران هم رسیده است. او می‌گوید: «هر منطقه از شهر تهران یک مرکز کوثر دارد که ویژه کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار است. ما در این مراکز اول از هر چیزی موظف به آموزش این افراد هستیم و بعد از پایان آموزش‌ها، این زنان را در همین مرکز مشغول به کار می‌کنیم.»

ماجرای کارگاه تکه‌دوزی او فراتر از زنان سرپرست خانوار منطقه ۲ است. او کارآفرینی خود را در شهرهای مختلف کشور گسترش داده است. ماجرای این کارگاه‌های خانگی از نمایشگاهی در کاخ مسعودیه شروع شد: «در یکی از نمایشگاه‌های ما نماینده‌ای از سازمان ملل حضور پیدا کرد و بسیار از این ایده خوشش آمد. همانجا پیشنهاد داد تا با حمایت سازمان ملل در شهرهای مختلف دوره‌های آموزشی برگزار کنیم. کار ما از همانجا آغاز شد و در شهرهایی مثل زابل، یزد و کرمانشاه و چند شهر دیگر دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم.

افراد زیادی در این دوره‌ها شرکت کردند. بعد از پایان دوره‌ها با همین حمایت‌ها چرخ و وسایل مورد نیاز کارگاه خریداری شد و در اختیار افرادی که آموزش دیده بودند قرار گرفت. یعنی در هر شهری که ما کارگاه آموزشی برگزار کردیم یک کارگاه کارآفرینی ایجاد شد. همان زمان جمعی از زنان اعلام کردند که در خانه چرخ و امکانات لازم را دارند و می‌توانند کارگاه خانگی دایر کنند. تعدادی از زنان هم به دلایل مختلف امکان بیرون آمدن از خانه و کار بیرون از خانه را نداشتند. برای آنها هم چرخ خریداری شد و در اختیارشان قرار گرفت. این‌طوری نخستین کارگاه‌های خانگی کارآفرینی ما در شهرهای مختلف دایر شد.» 
بیش از ۱۶ سال از آن روزها می‌گذرد و این کارگاه‌ها هنوز مشغول کارآفرینی و کسب درآمد هستند. ماجرا به اینجا ختم نشد و کارگاه‌های دیگر با حمایت مؤسسه‌ای سوئدی برای اتباع مهاجر در محله‌های مختلف تهران هم دایر شد. اکنون بیش از ۲۰۰ نفر در شهرهای مختلف و محله‌های شهر تهران در کارگاه‌های خانگی خود سفارش کارهای او را آماده می‌کنند و فقط تعداد انگشت‌شماری از آنها در کارگاه مرکز کوثر حضور پیدا می‌کنند.

نادری‌فر می‌گوید: «تا قبل از شیوع کرونا کارآفرینان به دلایل مختلف کارگاه‌های خانگی را خیلی جدی نمی‌گرفتند و توجه زیادی به آن نمی‌شد. اغلب افرادی که در مراکز کارآفرینی کار می‌کنند معمولاً حضور فیزیکی در کارگاهی مشخص دارند. اما شیوع کرونا تازه برخی از کارآفرین‌ها را به این فکر انداخت که به توسعه کارگاه‌های خانگی بپردازند. من تا قبل از برگزاری کارگاه‌ها در شهرهای مختلف به صرافت این موضوع نیفتاده بودم. اما متوجه شدم که می‌توان کارگاهی به وسعت همه شهرهای ایران داشت.»
تکه‌دوزی‌های کارگاهش سر از نمایشگاه‌های مختلف درآورده است. با افتخار از هنر و خلاقیت زنان کارگاهش حرف می‌زند: «همه افرادی را که برای کارگاه تکه‌دوزی کار می‌کنند تشویق می‌کنم تا علاوه بر کارهایی که برای کارگاه می‌دوزند برای خودشان هم تکه‌دوزی‌هایی را با ابتکار خودشان تولید کنند.

تقریباً تمام این زنان علاوه بر سفارش کارهایی که به ما تحویل می‌دهند کسب و کار شخصی خود را هم دارند و درآمدشان به اندازه‌ای است که زندگی و خانواده خود را می‌چرخانند. این همان هدفی است که در کارگاه‌های کارآفرینی‌ام به دنبال آن بودم.» این روزها به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و نمایشگاه‌های تولیدات زنان سرپرست خانوار تعطیل شده و کارگاه‌های کارآفرینی با چالش فروش تولیدات خود مواجه هستند. استفاده از فرصت فضای مجازی چاره‌ای است که نادری‌فر برای فروش تولیدات به آن رو آورده است: «تا پیش از این مشغله‌های زیاد اجازه نداده بود فعالیت در فضای مجازی را جدی دنبال کنم.

اما این فضا فرصت خوبی است برای اینکه بتوانیم مشتریان بیشتری را برای تولیدات کارگاه پیدا کنیم. یکی از چالش‌های مهم هر کارآفرینی پیدا کردن بازار فروش محصولاتش است. به‌طوری که اگر کارآفرینی نتواند این بازار را به درستی پیدا کند مجبور به کوچک کردن کسب و کارش می‌شود و در نهایت امکان ادامه نخواهد داشت. خوشبختانه حمایت‌های خوبی از طرف شهرداری از تولیدات مراکز کوثر می‌شود و همین موضوع باعث شده تا ما بتوانیم کارگاهی به وسعت ایران در منطقه ۲ دایر کنیم. اما اگر بتوانیم بازار فروش را گسترش دهیم زنان بیشتری هم می‌توانند در این کارگاه مشغول کار شوند.»

  • اگر می‌خواهید در کارگاه‌های کارآفرینی مشغول کار شوید 

بانوانی که در مراکز کوثر به‌عنوان کارآموز مشغول کار می‌شوند باید سرپرست خانوار باشند یا به دلیل شیوع کرونا نیاز آنها به درآمدزایی برای اداره امور بانوان محرز شود. این زنان با مراجعه به اداره امور بانوان منطقه نیاز به کار را اعلام می‌کنند و براساس تجربه و مهارت‌هایی که دارند یا با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان به یکی از کارگاه‌های کارآفرینی کوثر معرفی می‌شوند. این کارگاه‌ها موظف هستند دوره آموزشی کوتاهی برای این افراد برگزار کنند و بعد هم از کمک آنها در کارگاه‌های کارآفرینی بهره‌بگیرند. زنان سرپرست خانواری که توسط اداره امور بانوان به کارگاه‌های کارآفرینی معرفی می‌شوند در صورت تمایل به همکاری از قرارداد کاری، درآمد مشخص و بیمه برخوردار می‌شوند.  

  • اگر می‌خواهید از مرکز مشاوره گلپاد استفاده کنید 

مرکز مشاوره گلپاد تنها مرکز مشاوره شهر تهران مخصوص زنان سرپرست خانوار است. به همین دلیل بانوان سرپرست خانواده از مناطق مختلف به این مرکز معرفی می‌شوند. برای استفاده از امکانات این مرکز باید به اداره امور بانوان یا معاونت اجتماعی منطقه خود مراجعه کنید و معرفینامه‌ای از یکی از این اداره‌ها داشته باشید.

اگر ساکن منطقه ۲ هستید فهرستی از مشخصات زنان سرپرست خانوار در اداره امور بانوان منطقه موجود است. با مراجعه به این اداره می‌توانید درخواست استفاده از خدمات مشاوره‌ای این مراکز را بدهید.
اگر می‌خواهید کارآفرین مرکز کوثر شوید مراکز در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران در اختیار زنان کارآفرین قرار می‌گیرند تا زنان سرپرست خانوار یا نیازمند به کار را آموزش دهند و امکان درآمدزایی از این مهارت‌ها را به آنها بدهند. افرادی که مدیریت این کارگاه‌ها را برعهده می‌گیرند باید ایده و توان ایجاد کسب و کار برای حداقل ۱۰ زن سرپرست خانوار را داشته باشند و بازار فروش این محصولات را هم از قبل تعیین کرده باشند.  
 

مرکز گلپاد چه امکاناتی دارد؟  
مرکز مشاوره گلپاد ۵ دپارتمان فعال دارد. در هر دپارتمان مشاوران، روان‌شناسان و کارشناسان متخصص حضور دارند.  

  • کلینیک مشاوره فردی 

در این کلینیک تمام اختلالات رفتاری، اضطراب، وسواس فکری و... شناسایی و درمان می‌شود. همه مشاوران و پزشکان این دپارتمان مشاوران تخصصی این اختلالات و مشکلات هستند.  

  • دپارتمان مشاوره خانواده 

مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی و مشاوره طلاق در این دپارتمان ارائه می‌شود. بحران‌های بعد از طلاق از مهم‌ترین مشاوره‌هایی است که در اینجا می‌توان سراغش را گرفت.  

  • دپارتمان کودک و نوجوان 

بازی، شن درمانی، بررسی مشکلات رفتاری کودکان از جمله پرخاشگری و... در این دپارتمان انجام می‌شود. حتی پدر و مادرها هم می‌توانند در این بخش از کلینیک در کلاس‌های مهارت فرزندپروری و رفتار با کودک و... شرکت کنند.  

  • دپارتمان توانبخشی شناختی 

این دپارتمان فعالیت‌هایی مختص کودکان سی. پی و اوتیسم دارد. در این مرکز امکانات خاصی برای کمک به کودکانی که دچار فلج مغزی هستند یا کودکان مبتلا به اوتیسم به چشم می‌خورد. متخصصان نورولوژیست در این بخش حضور دارند و فعالیت مراجعان را بررسی می‌کنند. کاردرمانی و گفتاردرمانی هم از فعالیت‌های این بخش است.

  • دپارتمان متخصص کسب و کار و مدیریت آموزشی 

اینجا آکادمی کسب و کار گلپاد است. در این بخش می‌توانید مشاوره‌های لازم برای شغل، تحصیل و درآمد را دریافت کنید. دپارتمان کسب و کار مدرسه‌ای مجازی است که در آن کودکان یاد می‌گیرند به چه کارهایی علاقه دارند، توانایی‌های خود را می‌شناسند و یاد می‌گیرند چطور درآمدزایی کنند. هدایت تحصیلی و شغلی و رسیدن به درآمد مهم‌ترین هدف این دپارتمان است.

کد خبر 566044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha