مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

برای همه زن‌هایی که دست روزگار، بارشان را به زمین انداخته و حالا باید در این شهر شلوغ دنبال راهی برای یافتن لقمه‌ای نان بگردند، راه‌حلی وجود دارد.

این راه حل شاید نتواند پاسخگوی همه تنهایی‌ها و فشارهایی باشد که بر دوش آنهاست اما لااقل کورسوی امیدی است که می‌توانند به آن دل خوش کنند و حالا که قرار است بدون یاری همسر، تنها نان‌آور خانه باشند، با این راه‌حل می‌توانند همراه با انرژی و امید بیشتری به سوی آینده حرکت کنند.

این راه‌حل، چیزی نیست مگر ثبت‌نام در مراکز مهارت‌آموزی و اشتغال زنان سرپرست خانوار که در اکثر مناطق شهر به صورت مجزا وجود دارند و زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کنند. به همین منظور برای شناخت بهتر مراکز فوق، سری به مرکز مهارت‌آموزی «کوثر» واقع در محدوده صادقیه زده‌ایم و از نزدیک با زنانی که همواره برای آینده‌ای روشن در تلاش هستند، آشنا شده‌ایم.

دکتر کاوه - مدیر مرکز کوثر – می‌گوید چنین موسسه‌هایی به منظور کمک در بحران، خودکفایی و توانمندی زنان سرپرست خانوار تشکیل شده است. همه خانم‌هایی که به این مرکز یا سایر مراکز مهارت‌آموزی مشابه مراجعه می‌کنند، با تشکیل پرونده، عضو ابتدایی موسسه می‌شوند. بعد از این مرحله، تحقیقات جامعی درباره زندگی آنها انجام می‌شود تا صحت مشکلات و بحران موجود در زندگی‌شان مشخص شود. از آنجا که تمامی امکانات موجود در این مراکز به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد لذا چنین تحقیقاتی الزامی است تا فضای محدود موجود، تنها مورد استفاده افرادی باشد که این آخرین راه‌حل مشکلات زندگی‌شان به شمار می‌رود.

خانم‌هایی که به مراکز مهارت‌آموزی مراجعه می‌کنند، چنانچه دارای مهارتی متناسب با کسب درآمد باشند، از همان روز اول می‌توانند شروع به فعالیت کنند. در غیر این صورت ابتدا باید مدت‌زمانی را صرف آموزش کنند و بعد به بازار کار وارد شوند. از جمله رشته‌های موجود در مرکز کوثر می‌توان به سری‌دوزی، آموزش متد خیاطی و منجوق‌دوزی اشاره کرد. بخش سری‌دوزی شامل کارگاه بزرگی است که چرخ‌های صنعتی متعددی در آن به چشم می‌خورد. آموزش این دوره، چندان زمان‌بر نیست و ظرف مدت کوتاهی، کارآموزان می‌توانند با دریافت حقوق ثابت ماهانه، حافظ خود و خانواده‌شان باشند.

آموزش متد خیاطی فیزیکی، از اشتغال‌زاترین رشته‌هاست. زنان آموزش‌دیده در این رشته، می‌توانند هم سفارش‌های متعددی را از مرکز دریافت کنند و هم به‌آرامی با کسب سرمایه اولیه، کارگاه کوچکی راه بیندازند یا حتی در خانه‌هایشان بمانند و علاوه بر نظارت بر فرزندان‌، درآمدی مستقل نیز داشته باشند.

رشته‌ای چون منجوق‌دوزی نیز همانند خیاطی است و با توجه به مدروزبودن، بازار گرمی نیز دارد. اما نکته قابل توجه این است که این مراکز بر خلاف سایر موسسه‌ها، پس‌ از آموزش قدم‌به‌قدم، زنان تنها و سرپرست خانوار را تا کسب حقوق ماهانه و درآمدی ثابت پیش می‌برند. زنان نیز بسته به علاقه و توانمندی‌هایشان یکی از چند رشته را انتخاب می‌کنند و پرتوان و امیدوار پیش می‌روند. البته رشته‌های ذکرشده، در مراکز مختلف متفاوت است و بسته به بافت منطقه، تغییر می‌کند.این راه‌حلی قابل اطمینان و اتکاست برای همه‌ آنهایی که می‌خواهند بی‌نیاز از هر کسی، کمر همت ببندند و برای آینده خود و فرزندان‌شان تلاش کنند.

کد خبر 8936

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز