نمایشگاه محصولات زنان کارآفرین با هدف حمایت از مشاغل خرد و تولیدات خانگی بانوان سرپرست خانوار به همت گروه جهادی «گل نرگس» در مسجد حضرت زینب(س) تهرانپارس برگزار شده است.

صنايع دستي

همشهری آنلاین_پریسا نوری: در این نمایشگاه انواع دست سازه‌های بانوان سراسر کشور در قالب پوشاک، وسایل تزیینی، مواد غذایی و... عرضه شده است. هفته گذشته سری به نمایشگاه زدیم و با دو نفر از بانوان کارآفرین که محصولات بانوان سرپرست خانوار را عرضه می‌کنند، گفت‌وگو کردیم.  

طبقه زیرزمین مسجد حضرت زینب(س) در محله گلشن (خاک‌سفید) سالن وسیعی است که ۳۰ میز در آن با رعایت حداکثر فاصله ممکن چیده شده و روی هر میز بانوان محصولات تولید خودشان یا کالاهایی که به‌عنوان امانت به آنها سپرده شده را به نمایش گذشته‌اند. «فائزه روشنکار» مدیر فروش گروه جهادی گل نرگس است که به نمایندگی از ده‌ها بانوی خانه‌دار و سرپرست خانوار در این نمایشگاه شرکت کرده است.

او سه میز در نمایشگاه دارد که روی آنها سبد حصیری، رب گوجه و نارنج، سبزی خشک، جعبه کادو و پوشاک اسلامی، لیف‌های رنگی و... چیده است. روشنکار درباره فعالیش در گروه جهادی گل نرگس می‌گوید: «ما در گروه جهادی گل نرگس با ۳۰۰ بانوی سرپرست خانوار در سراسرکشور ارتباط داریم و با شرکت در نمایشگاه‌ها و فضای مجازی برای تولیدات خانگی آنها بازاریابی می‌کنیم.»

  • آموزش همراه با کارآفرینی

این بانوی کارآفرین که لیسانس علوم قرآنی دارد و علاوه بر مدیریت فروش در تولید انواع پوشاک اسلامی دست دارد، درباره فعالیت‌های دیگر گروه گل نرگس ادامه می‌دهد: «آموزش هنرهای خانگی و دستی یکی دیگر از فعالیت‌های گروه جهادی گل نرگس است. ما در کارگاه‌های آنلاین به بانوان درست کردن انواع محصولاتی را که می‌توانند در خانه بسازند آموزش می‌دهیم، سپس دست سازه‌ها و محصولاتشان را که از ترشی و رب گوجه تا لباس و رو بالشتی و عروسک و تابلوهای هنری و... است، به‌صورت مجازی یا در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنیم.» مدیر فروش گروه جهادی گل نرگس درباره تأثیر کرونا برفعالیت‌شان هم می‌گوید: «قبل از کرونا بیشتر اعضای گروه بانوان سرپرست خانوار بودند اما با شروع کرونا و کسادی کسب و کارها، خیلی از بانوان با وجودی که همسر داشتند به گروه ما پیوستند و می‌خواستند تا محصولات خانگی و دست سازه‌هایشان را برایشان بفروشیم.» 

  • از کارمندی تا کارآفرینی

«محدثه سادات امینی» یکی دیگر از بانوان کارآفرین شرکت‌کننده در نمایشگاه است. او به نمایندگی از دو خواهر بزرگ‌ترش و ۵ بانوی سرپرست خانوار، انواع عروسک‌های دست‌ساز روسی، کش و گل سر، جاسوئیچی، کیف چرم مصنوعی را در این نمایشگاه عرضه می‌کند. امینی ورود به عرصه کارآفرینی را مدیون خواهرش است.

او در این باره می‌گوید: «چند سال پیش خواهر بزرگم که از کارمندی خسته شده بود، عروسک‌بافی را شروع کرد. آن زمان من دانش‌آموز بودم و عروسک‌های خواهرم را در مدرسه می‌فروختم. وقتی درسم تمام شد همراه دو خواهر بزرگ‌ترم در خانه انواع عروسک‌های روسی را با طرحی جدید (که قیمت تمام شده‌اش کمتر شود)، درست کردیم و فروختیم. کم‌کم از کارمان استقبال شد؛ به‌ویژه عروسک‌های روسی فروش خوبی داشت برای همین از طرف گروه جهادی گل نرگس ۵ بانوی خانه‌دار و سرپرست خانوار به ما معرفی شدند که ساخت عروسک را به آنها آموزش بدهیم. این بانوان عروسک‌ها را در خانه درست می‌کنند و ما آنها را به فروش می‌رسانیم.»

  • گران شدن مواد اولیه و سود کمتر

خواهران امینی که کارشان را از ۵ سال پیش با ساخت و فروش عروسک شروع کرده بودند، حالا علاوه بر عروسک انواع جاکلیدی، جاسوئیچی، کش و گیره سر و جعبه کادویی هم ساخته و می‌فروشند. محدثه درباره بازار فروش عروسک‌ها و سایر محصولاتشان می‌گوید: «قبل از کرونا محصولاتمان را درسراهای محله و مغازه‌ها می‌فروختیم اما بعد که‌سراها تعطیل شد کارهایمان را فضای مجازی و عضویت در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی که مخاطبان زیادی دارد به فروش می‌رسانیم.»

امینی در ادامه از سختی‌های کار می‌گوید: «خوشبختانه فروشمان در فضای مجازی خوب است و تنها نگرانی ما قیمت مواد اولیه است که هر روز گران می‌شود. مثلاً تا یک ماه پیش الیاف را کیلویی ۱۷ هزار تومان می‌خریدیم و حالا شده کیلویی ۳۰ هزار تومان. با این وجود ما نمی‌توانیم قیمت کارهایمان را خیلی افزایش دهیم چون مشتری را از دست می‌دهیم برای همین در حال حاضر با حداقل سود کار می‌کنیم.» 

  • کمک به نیازمندان با ظرفیت مساجد
مصطفی موسی شعار/امام جماعت مسجد جامع حضرت زینب(س)

سالن بزرگ مسجد حضرت زینب(س) در محله خاک‌سفید (گلشن) جایی است که این روزها بانوان سرپرست خانوار و کارآفرین محصولاتشان را عرضه می‌کنند تا در اقتصاد کرونا زده این روزهای کشورمان، چرخ زندگی‌شان را ولو به کندی بچرخانند.

«مصطفی موسی شعار» مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) و امام جماعت مسجد جامع حضرت زینب(س) درباره استفاده از ظرفیت مسجد برای کمک به اقتصاد خانواده‌ها می‌گوید: «مسجد محور محله است و این ظرفیت را دارد که در همه دوره‌ها از ظرفیت خود برای کمک به خانواده‌های نیازمند استفاده کند.» او با اشاره به مشکلات اقتصادی که با شیوع کرونا دامنگیر مردم شده است می‌گوید: «کرونا که آمد مشکلات اقتصادی مردم زیاد شد به قدری بود که از دست نهادهای دولتی هم‌کاری بر نمی‌آمد، از این‌رو لازم بود برای رتق و فتق امور چاره دیگری اندیشده شود. استفاده از ظرفیت مساجد نخستین و بهترین راهکاری بود که مردم و مسئولان به دنبال آن رفتند.»

او در ادامه می‌افزاید: «بانوان سرپرست خانوار جزو اقشاری بودند که بیشترین آسیب را در این دوره متحمل شدند، در اختیار دادن فضاهای مسجد برای آموزش کارآفرینی به بانوان سرپرست خانوار و برپایی نمایشگاه برای فروش دست سازه‌هایشان کمترین‌کاری است که این روزها باید در محور برنامه‌های مسجد باشد.» 

  • با شیوع کرونا به فروش مجازی رو آوردیم 

«لیلا میرزایی» مدیر کارآفرینی مجموعه جهادی «گل نرگس» وبانی نمایشگاه بانوان کارآفرین در مسجد محله است. او درباره آغاز فعالیت این گروه جهادی می‌گوید: «کار ما سال ۹۶ در یک اتاق ۱۲ متری در حوزه ۱۵۶ شافعین واقع در محله خاک‌سفید با هدف کمک به زنان سرپرست خانوار شروع شد. اما چون در یک محله محروم بودیم، تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد و توان کمک‌رسانی ما کافی نبود؛ از این‌رو تصمیم گرفتیم از ظرفیت و مهارت بانوان مراجعه‌کننده برای تولیدات خانگی استفاده کنیم.

از ۴ قلم تولید خانگی شروع کردیم تا کم‌کم توانستیم ۳۰ محصول خانگی تولیدی بانوان را در نمایشگاه‌های مختلف به فروش برسانیم.» مدیر کارآفرینی «گل نرگس» ادامه می‌دهد: «با شیوع کرونا به فروش مجازی رو آوردیم. تولیدات خانگی را می‌گیریم و بعد از تأیید کیفیت، برای آنها در فضای مجازی بازاریابی می‌کنیم؛ با این کار بانوان سرپرست خانوار بدون دغدغه بازاریابی، صرفاً به تولید محصولاتشان فکر می‌کنند. همچنین برای بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی در زمینه‌های مختلف به بانوان آموزش‌های لازم داده می‌شود تا محصول مناسب‌تری تولید کنند.» 

کد خبر 585076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha