صدای چرخ زندگی اینجا کوک است. سمفونی هنر، تلاش و امید، بی‌شک رساترین صدایی است که از این بازار به گوش می‌رسد.

سنتی

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور:  بازار سنتی «جنت»، محفل کسب و کار زنانی است که یک تنه بار سنگین زندگی را به دوش کشیده‌اند و رزق حلال مزه لحظه به لحظه زندگی‌شان شده است.  

کمی مانده به چهارراه معروف و پر ترافیک «ایرانپارس» در محله «جنت‌آباد»، سوله بزرگی سال‌هاست به نام «بازار جنت» مخاطبان و مشتریان زیادی جذب کرده است. بازاری که اهالی باور دارند قیمت اجناسش منصفانه‌تر از مراکز خرید دیگر است. در این سوله عریض و وسیع، چند سالی است اداره کل‌ بانوان شهرداری تهران به همت شهرداری منطقه۵، بازاری سنتی برای حمایت از زنان کارآفرین و تولیدکننده بی‌سرپرست راه‌اندازی کرده است. بازاری با انواع مشاغل هنری و چشمنواز. بافنده‌های فرش‌های هزار نقش، راسته خیاط‌های زبردست، مغازه‌های زیورآلات پر زرق و برق، سنگ تراش‌های متبحر، چرم‌دوزان و پاپوش‌دوزان حرفه‌ای و بافنده‌های لباس بی‌رقیب و عطر خوش غذای‌های خانگی، همه و همه بازاری را به رخ می‌کشد که با همه زیبایی و کیفیت اجناس، سود چندانی راهی جیب فروشندگانش نمی‌کند و شیوع ویروس ناخوشایند «کرونا» به این سکوت و کسادی دامن زده است. به قول کسبه، بازار پا خور خوبی ندارد و باید برای احیای آن‌کاری کرد.  

  •  چتر حمایت برای بانوان

یک روزکاری در سکوت بازار با رئیس اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۵، از غرفه‌های متنوع بازار سنتی جنت بازدید می‌کنیم. قدم زدن در این بازار هم فال است و هم تماشا. شما به بهانه خرید از یک نمایشگاه صنایع‌دستی بازدید می‌کنید و با هنر دستان زنان خوش‌ذوق آشنا می‌شوید. «فرزانه لشکری»، رئیس اداره بانوان شهرداری منطقه ۵، درباره اهمیت رونق این بازار می‌گوید: «اینجا مامن امید زنانی است که تصمیم گرفته‌اند، نان حلال سرسفره خانواده بگذارند. مهم‌تر اینکه آنها بانوان کارآفرین و تولیدکنندگان قهاری هستند که هنوز نتوانسته‌اند بازار فروش مناسبی پیدا کنند و یا به سبب نبود شناخت کافی از فنون کسب و کار روش‌های به روز فروش و معامله را نمی‌دانند. اینجا برای شهرداری منطقه ۵ بازار ارزشمندی است. »

  •  توانمندسازی اقتصادی 

او کمک به بانوان بی‌سرپرست و کارآفرینی را نه تنها کمک به یک خانواده بلکه کمک به چرخه تولید کشور می‌داند و می‌گوید: «اداره بانوان شهرداری سال‌هاست در حوزه مسائل فردی و اجتماعی زنان بی‌سرپرست پایتخت ورود پیدا کرده است. موضوع سلامت‌، آموزش مهارت‌های فردی، موضوعات خانواده محوری و مددکاری مورد توجه قرار گرفته اما در این میان، موضوع اقتصادی، موضوع کارآفرینی و اشتغال زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی اقتصادی آنان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چون زمانی که چرخه اقتصاد یک خانواده خوب بچرخد می‌توانیم به امنیت فردی و اجتماعی آن خانواده کمک کنیم و تک تک افراد آن را از انواع آسیب‌های اجتماعی مصون بداریم. »

فرزانه لشکری/ رئیس اداره بانوان شهرداری منطقه5
  •  کارآفرینان برتر سال ۱۳۹۸

بسیاری از مخاطبان اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۵ را متقاضیان مشاغل خانگی تشکیل می‌دهند. به‌طور متوسط روزانه ۷ نفر برای کاریابی و یا کمک‌رسانی برای رونق مشاغل خانگی‌شان راهی این اداره می‌شوند. رئیس اداره بانوان شهرداری منطقه ۵ می‌گوید: «این مشاغل شامل صنایع‌دستی، کارهای دست آفرین هنری و صنایع آشپزی می‌شود. در بخش صنایع‌دستی بانوان بسیار توانمندی داریم. ۱۲۰ بانوی موفق که شغل و منبع درآمدشان از طریق فروش صنایع‌دستی است، در منطقه ۵ زیر نظر اداره امور بانوان فعالیت می‌کنند. این بانوان بی‌سرپرست و خود سرپرست تولیدکنندگانی هستند که به جرئت می‌توان گفت صاحب سبک و برند شده‌اند. صنایع چرم‌دوزی و سفال‌گری منطقه جزو کارآفرینان برتر سال ۱۳۹۸ انتخاب شده‌اند. برای همین تلاش می‌کنیم تا بازار کار مناسبی برایشان مهیا کنیم. »

  •  آموزش روش‌های بازاریابی نوین

به گفته فرزانه لشکری، مهم‌ترین مشکل این زنان تولیدکننده، نااگاهی از روش‌های نوین کسب و کار و بازاریابی است. او می‌گوید: «سال گذشته، کتاب راهنمای جدی و عملی بهبود عملکرد تیم فروش با عنوان «مدیر فروش تأثیرگذار» را منتشر و در بین این بانوان توزیع کردیم. امسال نیز قصد داشتیم که سمینارهای آموزشی و علمی دراین‌باره برگزار کنیم که متأسفانه با شیوع ویروس «کرونا» برنامه‌هایمان تغییر پیدا کرد و قرار شد این سمینار به‌صورت زنده در فضای مجازی اجرا شود. »

  •  عضویت در پاتوق فروش غرب تهران

کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی را از پا درآورده است. سوددهی و فروش صفر شده و مشکلات زیادی دامان زنان بی‌سرپرست را گرفته است. معرفی دستاوردها و تولیدات این زنان در فضای مجازی و در کانال‌ها و گروه‌های اینترنتی، چند ماهی است از سوی اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۵ انجام می‌شود. لشکری در این‌باره می‌گوید: «بانوان کارآفرین و بی‌سرپرست مورد حمایت اداره بانوان تا پیش از شرایط حاد کرونا از چند طریق می‌توانستند محصولات‌شان را عرضه کنند. نخست فروش در غرفه‌های بازار جنت و یا غرفه «توانمندسازی نور» جنب مجتمع فرهنگی و هنری «نور»، روش بعدی «میزهای فروش»‌سراهای محله بود که این روزها با بسته شدن‌سراهای محله، دیگر کارکردی ندارد. اما با معرفی کالا و محصولاتشان در پاتوق فروش اداره کارآفرینی منطقه می‌توانند در کنار همه کارآفرینان و تولیدکنندگان غرب تهران، محصولات‌شان را عرضه کنند. »

  •  داوطلبان غرفه‌های بازارسنتی 

زنان بی‌سرپرست زیادی برای استفاده از غرفه‌های بازار سنتی جنت داوطلب شده‌اند. به گفته مدیر اداره امور بانوان شهرداری منطقه ۵ تنها کسانی می‌توانند از این غرفه‌ها استفاده کنند که شرایط لازم برای اجاره و یا راه‌اندازی مغازه را ندارند. شرایط نامناسب اقتصادی امنیت خانواده‌شان را برهم زده باشد و از طرفی تولیدکننده نیز باشند. او می‌گوید: «تنها فروش برایمان مهم نیست. می‌خواهیم کارآفرینان و تولیدکنندگانی به بازار بیاوریم که پس از طی یک دوره یک ساله بتوانند مشتری مناسبشان را جذب کنند و با برندی موفق و آشنا از این مجموعه بروند. هرچند در این راه به جلب حمایت بخش خصوصی و کارآفرینان اجتماعی نیازمندیم تا بازار فروش این مشاغل خانگی را گسترش دهند. »

کد خبر 523863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha