یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: با فروش سهام شرکت پالایشگاه نفت اصفهان، ارزش بورس تهران به ۵۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهری، یکشبنه ۹ تیر برای نخستین بار ۵ درصد از سهام شرکت پالایشگاه نفت اصفهان معادل ۲۰۸ میلیون سهم این شرکت در بورس عرضه شد و در نهایت ۱۹۴‌میلیون و ۷۴۵ هزار سهم این شرکت به قیمت ۵۸۰ تومان در تالار‌های مبادلات به فروش رفت.

به این ترتیب ارزش شرکت پالایشگاه نفت اصفهان ۲۴‌هزار و ۱۴۱ میلیارد ریال معادل ۲.۴میلیارد دلار قیمت گذاری شد.

با اضافه شدن این شرکت به بورس، ارزش بورس تهران با احتساب ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به ۵۷۳ هزار میلیارد ریال معادل ۵۸ میلیارد دلار رسید.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بازار سهام تهران را بدون احتساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری برابر با ۵۵ ‌میلیارد دلار برآورد می‌کند.

مدیران شرکت پالایشگاه اصفهان نیز پیش از این ارزش سهام این شرکت را بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار برآورد کرده بودند.

علی صحرایی، ناظر بازار سهام تهران در گفت‌وگو با همشهری با اعلام خبر فروش سهام پالایشگاه اصفهان گفت: ۱۹۴ میلیون سهم پالایشگاه اصفهان به ارزش هزار و ۱۲۹ میلیارد ریال به فروش رفت.

او از احتمال باطل شدن معامله ۴ ‌میلیون و ۸۰۰ ‌هزار سهم این شرکت خبر داد و افزود: تعداد ۱۳ میلیون و ۳۶۷ ‌هزار سهم این شرکت نیز از مجموع ۲۰۸ ‌میلیون سهم به‌دلیل وجود نداشتن تقاضا فروخته نشد.

صحرایی در پاسخ به این پرسش که آیا در مبادلات دوشنبه ۱۰ ‌درصد دیگر از سهام این شرکت در بورس عرضه خواهد شد یا خیر، یادآورشد: این موضوع بستگی به بازار دارد. اگر تقاضا وجود داشته باشد ۱۰ ‌در صد دیگر از سهام این شرکت در مبادلات امروز عرضه می‌شود.

خط خبری

حسین خزلی خرازی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌وگو با همشهری گفت: برخی اخبار پیش از عرضه سهام این شرکت در بورس زمینه کاهش قیمت فروش این سهم را به وجود آورد.

او تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد یک جریان به‌صورت هدفمند قصد خراب کردن سهم را پیش از عرضه داشت.

خرازی با بیان اینکه متأسفانه تبلیغات منفی در مورد شرکت باعث شد تا قیمت سهم کمتر از حد مورد انتظار تعیین شود تاکید کرد: آنچه در بورس مهم است اطلاعات است و مدیران این شرکت یا اطلاعات بسیار اندکی ارائه کردند یا اطلاعات منفی دادند.

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از شرکت‌های دولتی دیده شده که مدیران شرکت‌ها با ایجاد جو منفی باعث می‌شوند تا سهام شرکت با قیمت پایینی عرضه شود اما خود اقدام به خرید سهام کردند وپس از گذشت یک دوره زمانی قیمت سهم به چندین برابر افزایش پیدا کرد.

او اعلام کرد: زمانی که سهام شرکت پتروشیمی خارک در ۲۰ آبان ماه سال ۷۸ در حال عرضه در بورس بود اخبار منفی علیه این شرکت در جریان بود اما یک سال پس از عرضه سهم در بورس قیمت این سهم تا ۳ برابر افزایش یافت.

خرازی تصریح کرد: مدیران شرکت عمدتا نمی‌توانند در سود شرکت دستکاری کنند اما وضعیت شرکت را ناامید‌کننده نشان می‌دهند.

تحلیلگران

امیر علی خان خلیلی، مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام هم معتقد است: سهام پالایشگاه اصفهان سهام پرظرفیتی است که باید در روز‌های آتی در مورد آن قضاوت کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ۵۸۰ تومانی برای هر سهم این شرکت منصفانه است، گفت: قیمت سهم را جریان عرضه و تقاضای بازار مشخص می‌کند اما پالایشگاه اصفهان سهام تازه واردی است و باید این سهم را پس از یک دوره زمانی مورد ارزیابی قرار داد.

او افزود: این سهم هم اکنون در مرحله معرفی به بازار بوده و تاکنون هیچ کارنامه‌ای در بورس نداشته است.

اطلاعات پالایشگاه اصفهان هم در طول معرفی این شرکت خیلی کم و متناوب به دست فعالان بازار رسیده است.

خان خلیلی امکان رشد ارزش سهام پالایشگاه اصفهان را تایید کرد و ادامه داد: این شرکت طرح‌های توسعه‌ای قابل ملاحظه‌ای دارد و از پتانسیل مناسبی برخوردار است.

او  تصریح‌کرد: قرار است ترکیب محصولات این شرکت از تولیدات سنگین به سبک با حاشیه سود مناسب تبدیل شود ، لذا این سهم با رشد قابل توجهی در سود مواجه خواهد شد.

سهام طلایی

به این ترتیب با وجود اطلاعات دست‌وپاشکسته‌ای که شرکت پالایش نفت اصفهان از صورت‌های مالی و برنامه‌های بلندمدت خود ارائه کرده ظاهرا بورس اوراق بهادار تهران به آینده این سهم تازه وارد امیدوار است و این بدان معناست که فعالان بازار سهام و سازمان خصوصی‌سازی‌ درخصوص ارزش ذاتی شرکت‌های واگذار شده دولت به توافق نسبی رسیده‌اند.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در حاشیه فروش ۵ درصد سهام پالایشگاه اصفهان به فعالان بورس گفت: سهام شرکت‌هایی همچون کشتیرانی، پالایشگاه اصفهان و مخابرات سهم‌های طلایی بازار هستند.

به گفته او شرکت‌های اصل ۴۴ با قیمت مناسب عرضه می‌شوند و همان طور که می‌بینیم قیمت سهام آنها رشد کرده و سبب صعود شاخص‌های بورس شده‌اند در نتیجه به سهامداران توصیه می‌کنم با دید بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند و به طرح‌های توسعه‌ای توجه داشته باشند.

او با اشاره به میزان تقسیم سود سال مالی ۸۷ شرکت پالایشگاه نفت اصفهان اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌عنوان متولی سهام عدالت با توجه به ابلاغیه وزیر اقتصاد به‌دنبال تقسیم سود ۸۰ درصدی شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ است اما درنهایت میزان تقسیم سود به تصمیمات مجمع بستگی دارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: باتوجه به مذاکرات صورت گرفته با مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی احتمالا نیمی از سود سالانه بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

او در مورد افزایش قیمت سهام شرکت‌های دولتی افزود: در این خصوص تقصیری متوجه مدیران دولتی نیست چون این قوانین دست‌و‌پاگیر هستند که هزینه‌ها بالا برود و قیمت‌ها گران شود.

ظرفیت‌ها

منوچهر آقانژاد، مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان هم در توصیف ظرفیت‌های این شرکت به سهامداران بازار سرمایه گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه تولید فرآورده‌های با ارزش، ۲ تا ۳ ‌برابر افزایش خواهد یافت.

وی به صادراتی شدن محصولات پالایشگاه اشاره کرد و افزود: در کنار کاهش مواد اولیه هزینه بر (نفت خام)، گازوئیل به استاندارد Euro 2010 می‌رسد و تبدیل به پالایشگاه صادراتی می‌شویم و حتی اگر قانون بودجه سنواتی نداشته باشیم می‌توانیم با پالایشگاه بندر عباس قرارداد بسته، محصولاتمان را به آنها تحویل دهیم که آنها صادر کنند.

کد خبر 56493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز