یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنگره آمریکا طبق درخواست رئیس جمهور این کشور بودجه عملیات سری علیه ایران را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، کنگره آمریکا اواخر سال گذشته میلادی با درخواست جرج بوش برای تامین بودجه مورد نیاز با هدف گسترش عملیات محرمانه گسترده علیه ایران موافقت کرده است . 
سیمور هرش، در مقاله‌ای که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی نیویورکر، منتشر شد، فاش کرد: رهبران کنگره با هزینه مورد نیاز برای این عملیات محرمانه که بوش خواستار افزایش آن به 400 میلیون دلار شده است، موافقت کردند.

به گفته هرش درخواست بوش برای انجام عملیات محرمانه علیه ایران با هدف بی‌ثبات کردن این کشور صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید : مقاله مذکور دستور طبقه بندی شده ریاست جمهوری است که به امضای بوش رسیده و طبق قانون آمریکا باید به اطلاع رهبران دمکرات و جمهوریخواه مجلس سنا، نمایندگان و اعضای بلندپایه کمیته اطلاعاتی نیز رسیده باشد.

در این مقاله به نقل از یکی از افراد مطلع از مفاد این حکم آمده است: محور حکم فوق تضعیف اهداف و آمال هسته‌ای ایران و تلاش برای تضعیف دولت از طریق همکاری با گروه های مخالف و ارسال پول برای آنان می‌باشد. به نوشته این مقاله، عملیات مخفی علیه ایران موضوع جدیدی نیست چرا که نیروهای عملیات ویژه آمریکا از سال گذشته تاکنون به یک رشته عملیات مرزی از مناطق جنوبی عراق دست زده اند. این عملیات دربرگیرنده ربودن اعضای القدس، شاخه فرماندهی سپاه پاسداران ایران و بردن آنها به عراق برای بازجویی و تعقیب اهداف و یا افراد ارزشمند در جنگ بوش با تروریسم است، افرادی که ممکن است زندانی یا کشته شوند.

به گفته رابرت بایر، کارمند سابق سیا، جندالله ، از جمله گروه‌های داخلی ایران است که از حمایت آمریکا برخوردار است. والی ناصر تحلیلگر شورای روابط خارجی از این گروه به عنوان یک سازمان شرور مظنون به ارتباط با القاعده یاد کرد.

هرش همچنین به نقل از مقامات فعلی و قبلی آمریکا افزود: درجه و گستره این عملیات (مخفی ) مربوط به ایران که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) نیز در آن دخیل است، در زمان حاضر بطور قابل ملاحظه‌ای گسترش و بسط داده شده است. به نوشته وی، در این حکم جدید، بسیاری از این اقدامات مشخص نشده است و برخی از رهبران کنگره درباره ماهیت این عملیات تردیدهایی جدی دارند.

نیویورکر افرود: هیچ یک از رهبران دمکرات کنگره درباره این حکم اظهارنظری نکردند.

هرش پیشتر نیز مقالاتی درباره طرح‌های احتمالی دولت آمریکا برای جنگ با ایران با هدف بازداشتن تهران از دست یابی به فن آوری هسته‌ای نوشته بود که به عنوان مثال می‌توان به مقاله آوریل 2006 وی در مجله نیویورکر اشاره کرد که در آن یادآور شده بود "هدف نهایی بوش تغییر رژیم در ایران از طریق مجاری دیپلماتیک یا نظامی است."

کد خبر 56479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز