شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: برژینسکی مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت پیش شرط توقف غنی‌سازی سد راه مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

به گزارش ایلنا، برژینسکی و اسکوکرافت، دو مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، طی سخنانی در مرکز مطالعات استراتژیک آمریکا در واشنگتن(CSIS) نظرات خود را در خصوص نحوه مواجهه آمریکا با ایران اعلام کردند. این دو در سخنرانی خود صحبت از گزینه نظامی از سوی آمریکا در برخورد با ایران را نادرست خواندند.

برژینسکی، مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری کارتر، با اشاره به این که تکرار مطرح بودن گزینه نظامی نتیجه معکوس دارد گفت: من از دو جهت نگران هستم. یکی این که نمی‌خواهم مردم آمریکا گمان کنند که نتایج دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، چنان ترسناک خواهد بود که حملات پیشگیرانه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران توجیه دارد و دومین دلیل مخالفت من با مطرح کردن گزینه نظامی علیه ایران این است که این کار از ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه ایرانی‌ها را علیه ما متحد خواهد کرد.

اسکوکرافت، مشاوراسبق امنیت ملی آمریکا نیز گفته است: آمریکا باید از صحبت در باره این که ایران را اکنون یا در آتیه بمباران کند، اجتناب نماید. ضمن اینکه باید به منافع ایرانی‌ها توجه کنیم.

اسکوکرافت اذعان نمود که ایران مذاکره کنندگان بسیار کار کشته‌ای دارد و در عین حال تاکید کرد برای حل مسئله‌ای که یکی از پیچیده‌ترین مسائل پیش‌روی ماست، باید مذاکره کرد هر چند، به زعم وی، گفت وگو با ایران بسیار مشکل است. 

برژینسکی در مورد استفاده از گزینه نظامی علیه ایران می‌گوید: با مطرح کردن همه گزینه ها علیه ایران، از جمله گزینه نظامی، ناخواسته به استفاده از نیروی نظامی مشروعیت می دهیم.

برژینسکی عنوان گفت که گزینه نظامی راه حل مناسبی نیست و در این رابطه معتقد است در ابتدای گفت‌وگوها لازم نیست از ایران بخواهیم که غنی سازی را رها کند بلکه باید مشوق هایی به آنها بدهیم .

برژینسکی تاکید کرد که پیش شرط توقف غنی سازی، سد راه مذاکرات برای حل مسئله هسته‌ای با ایران است.

در پاسخ به این سؤال که نصیحت شما به اسرائیل، در رابطه با احتمال گزینه نظامی علیه ایران چه خواهد بود، "اسکوکرافت گفت، پیام من به اسرائیل این است: "کوتاه بیا!"

برژینسکی نیز در این مورد گفت؛ من به اسرائیل میگویم: حمله نکن. اگر آمریکا در اثر حمله شما زمین گیر شود، که فکر کنم این اتفاق بیفتد، قطعا اسرائیل نیز قربانی این اقدام خواهد شد.

کد خبر 59108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز