گروه سیاسی: آمریکا که همواره بر لزوم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از جانب ایران به عنوان پیش‌شرط گفت‌وگو با غرب در مورد موضوع هسته‌ای تأکید داشت، از این موضع عقب‌نشینی کرد.

به گزارش رادیو صدای آمریکا، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه تأیید کرد که مذاکرات ایران و 1+5 می‌تواند بدون آنکه ایران غنی‌سازی را متوقف کند، آغاز شود.

ایسنا نیز گزارش داد: مقام‌های آمریکایی می‌گویند در طول زمان انجام گفت‌وگوهایی که به پیش‌مذاکرات معروف شده است، ایران فقط باید از افزودن به قابلیت غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها خودداری کند.

بر این اساس، شان مک‌کورمک در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پیشنهاد ما این است که در زمان انجام مذاکرات مقدماتی که 6 هفته به طول می‌انجامد، ایران فقط با سانتریفیوژهای قبلی خود، غنی‌سازی را ادامه دهد.

کلود گیان، از نزدیکان نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و نماینده ویژه وی نیز در گفت‌وگو با روزنامه الحیات که روز گذشته منتشر شد، تصریح کرد: امکان گفت‌وگوی سازنده با ایران وجود دارد.

سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و 1+5 هر‌چه سریع‌تر آغاز شود.

جالب آنکه بان‌کی‌‌مون، دبیرکل سازمان ملل در بازگشت از سفر دوره‌ای خود به کشورهای آسیایی با تأکید بر لزوم تعلیق غنی‌سازی از جانب ایران، خواستار تداوم مذاکرات تهران با اروپا شد.

در همین حال، احمد خادم‌المله، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی روز گذشته اعلام کرد که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا 29 تیرماه در ژنو با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره موضوعات مشترک در بسته‌های پیشنهادی ایران و غرب برای پایان دادن به مناقشه‌های هسته‌ای موجود به رایزنی و تبادل‌نظر بپردازند.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی، وی افزود: سفر سعید جلیلی به ژنو در پی استقبال گروه 1+5 از ادامه مذاکرات ایران و اروپا و به دعوت خاویر سولانا انجام می‌شود.

خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، 25 خرداد به همراه مدیران کل سیاسی کشورهای عضو 1+5 به تهران آمد و علاوه بر بسته مشوق‌های پیشنهادی، نامه رسمی سولانا و وزیران امور خارجه 6 کشور مذکور و همچنین یک نامه غیر رسمی را به مقام‌های ایران تحویل داد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نیز 14 تیرماه پاسخ نامه سولانا و 6  وزیر خارجه را ارسال کرد و در گفت‌وگویی تلفنی، جلیلی و سولانا برای انجام مذاکره در اواخر تیرماه توافق کردند.

ایران تقریبا یک ماه پیش از سفر سولانا به تهران، بسته پیشنهادی خود را که در برگیرنده راهکارهایی برای پایا‌ن‌دادن به معضلات بین‌المللی بود، به 1+5 ارائه کرده بود.

کد خبر 57682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز