چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: هرچند سال‌هاست که جهانیان از شکست تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه‌تهران سخن می‌گویند،

 اما سنای آمریکا قصد دارد برای حفظ فضای اعمال فشار بر ایران، بررسی لایحه جدیدی موسوم به «قانون تحریم‌های ایران در سال 2008» را آغاز کند.
به گزارش بی‌بی‌سی، این لایحه روز گذشته برای اولین بار در کمیته امور مالی سنای آمریکا مطرح شد و یکی از مجازات‌های در نظر گرفته شده در آن، ممنوع شدن هرگونه کمک دولت آمریکا به فرایند پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) است.

براساس این گزارش، از دیگر موارد مندرج در پیش‌نویس این لایحه می‌توان به چند مورد اشاره کرد: مجازات شرکت‌‌های آمریکایی که با اطلاع قبلی و از طریق شرکت‌های کوچک‌تر وابسته به‌خود در خارج از آمریکا تحریم‌های موجود علیه ایران را نقض می‌کنند؛

ابطال موافقتنامه هسته‌ای که اخیرا آمریکا با روسیه منعقد کرده است، مگر آنکه روسیه به همکاری‌های اتمی و نظامی خود با ایران خاتمه دهد و مجازات مالی بانک جهانی به خاطر اعطای هرگونه وام به ایران.

در پیش‌نویس این لایحه از تأسیس یک مرکز بین‌المللی سوخت هسته‌ای توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت شده است.

جالب اینکه مجازات‌های در نظر گرفته شده در این لایحه‌، درصورت تصویب نهایی در سنا و حمایت مجلس نمایندگان برای رئیس‌جمهوری آمریکا الزام‌آور نیست و وی می‌تواند مجازات‌های مذکور را با توجه به شرایط زمانی و در نظر گرفتن منافع واشنگتن اجرا نکند؛ همانطور که قانون موسوم به داماتو که در سال 1996 در سنا به تصویب رسید، به اذعان بسیاری از مقام‌های آمریکایی تا کنون اجرایی نشده است.

براساس این قانون، آمریکا با هر شرکت خارجی که بیش از 20 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند، برخورد خواهد کرد، اما به‌دلیل بی‌اعتنایی شرکت‌های خارجی، قانون داماتو تا کنون اجرا نشده و البته واشنگتن همچنان تلاش می‌کند با تصویب قوانین جدید، فضای اعمال فشار بر ایران را حفظ کند.

کد خبر 55457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز