سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه سیاسی: واشنگتن و متحدان اروپایی آن، در اجلاس مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا در اسلوونی با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم اعمال تحریم‌های مالی فراتر از تحریم‌های شورای امنیت برضد‌تهران تأکید کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیشنهاد افزایش فشار بر ایران، اصلی‌ترین موضوعی است که جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به اروپا و در مسیر رایزنی با سران اتحادیه اروپا مطرح می‌کند.

در بیانیه‌ای که روز گذشته در نشست سران آمریکا و اروپا منتشر شد، بوش و رهبران اروپایی تهدید کرده‌اند چنانچه تهران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درنیاورد، تحریم‌های مالی بیشتری را به آن تحمیل خواهند کرد. 

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای اطمینان از اینکه بانک‌های ایرانی از نظام بانکی بین‌المللی در مسیر اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و کمک به تروریسم استفاده نکنند، تلاش خواهد کرد.

کشورهای اروپایی و آمریکا در این سند خاطرنشان کرده‌اند که آمادگی دارند تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل را افزایش دهند.

بوش که در حال انجام آخرین سفر خود به اروپا در زمان ریاست‌جمهوری ایالات متحده است، در دیدار با سران بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا در مورد موضوع اعمال فشار بر ایران رایزنی می‌کند.

سولانا؛ یکشنبه در تهران

در چنین شرایطی، خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا پس از ورود به اسلوونی برای شرکت در اجلاس اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرد که احتمالا یکشنبه آینده برای ارائه بسته مشوق‌های پیشنهادی 1+5 به تهران سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی از ارائه جزئیات بیشتر درباره سفرش به تهران خودداری کرد، اما گفت: رایزنی‌های مختلفی با مقام‌های ایرانی در تهران خواهیم داشت.

سولانا همچنین بدون توجه به همکاری‌های بسیار ایران و آژانس مدعی شد که ایران باید برای نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تضمین‌های عینی ارائه کند.

کد خبر 54582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز