گروه سیاسی: در شرایطی که کشورهای غربی و از جمله اروپایی پیشنهادهایی را برای پایان دادن به مناقشه‌های موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرده‌اند

 و تهران هم اعلام کرده که در حال بررسی این پیشنهادهاست، اتحادیه اروپا با اعمال برخی تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست دیروز وزیران کشاورزی و شیلات این اتحادیه در لوکزامبورگ، فعالیت بانک ملی ایران در اروپا ممنوع اعلام شد و بدین ترتیب دفاتر بانک ملی در لندن، هامبورگ و پاریس از این پس اجازه فعالیت نخواهند داشت و دارایی‌های این بانک در اروپا مسدود خواهد شد.

در تحریم‌های مذکور همچنین ممنوعیت سفر به اروپا و مسدود کردن دارایی‌ها برای 20 شخصیت حقیقی و 15 سازمان در نظر گرفته شده است.

مقام‌های اروپایی به جزئیات این فهرست اشاره نکردند، اما مدعی شدند افراد و مؤسسات مورد تحریم کسانی هستند که با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در ارتباط بوده‌اند و البته مقام‌های عالی‌رتبه ایران در این فهرست قرار ندارند.

براساس این گزارش، مقام‌های اروپایی از اردیبهشت‌ماه روی تحریم‌های مذکور کار کرده‌اند، اما اعمال آن‌را به پس از سفر خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران موکول کرده بودند.

تأکید دوباره البرادعی

در همین حال، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه الرایه قطر، بار دیگر با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایرانی‌ها همواره اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای آنها صلح‌آمیز است و ما هم اطلاعاتی نداریم که خلاف این موضوع را ثابت کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: البته ما تمایل داریم ایران همکاری جدی با آژانس داشته باشد، از جمله اینکه مدارکی را در اختیار ما قرار دهد که بیش از پیش، صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای این کشور را ثابت کند.

دفتر حافظ منافع آمریکا

از سوی دیگر، روزنامه‌ واشنگتن‌پست روز گذشته از تمایل دولت آمریکا برای گشایش یک دفتر حافظ منافع در تهران به‌منظور ارتباط بیشتر با مردم و دولت ایران خبر داد.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های عالی‌رتبه وزارت امور خارجه‌ آمریکا در حال بررسی پیشنهادی برای گشایش این دفتر هستند، هرچند این دفتر از لحاظ دیپلماتیک به‌طور کامل به رسمیت شناخته نخواهد شد.

واشنگتن‌پست همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: این ایده نزدیک به 2 سال است که مورد بحث قرار گرفته و ممکن است ظرف هفته‌های آینده به تصویب برسد

کد خبر 55941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز