همشهری آنلاین: پنج وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از رئیس‌جمهور آینده این کشور خواستند با ایران تعامل کند و از اختلاف با چین و روسیه بپرهیزد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کالین پاول، مادلین آلبرایت، وارن کریستوفر،‌جیمز بیکر و هنری کیسینچر دوشنبه (25 شهریور) در یک سخنرانی در دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کردند که به عنوان یک استراتژی برای متقاعد کردن تهران به توقف فعالیت‌های هسته‌‌ای‌اش، از مذاکره با ایران حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، این دیپلمات‌ها که برای دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه کار می‌کردند تاکید کردند که تعامل با ایران بسیار مهم است؛ زیرا اتخاذ اقدام نظامی علیه تهران رضایت بخش و مطلوب نیست.

کریستوفر که از سال 1993 تا 1997 برای بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا کار می‌کرد، گفت: به صراحت می‌گویم که گزینه‌های نظامی بسیار ضعیف هستند. ما نمی‌خواهیم قدم در آن راه بگذاریم.

پاول که از سال 2001 تا 2005 برای جرج بوش، ‌رئیس جمهور آمریکا کار می‌کرد نیز گفت که مقامات آمریکایی در اولین دور ریاست جمهوری بوش تا سال 2003 گفت‌وگوهایی در سطح پایین با ایرانی‌ها داشته‌اند، ولی پس از سال 2003 "این امر متوقف شد".

پاول در این سخنرانی که تحت پوشش شبکه خبری سی.ان.ان قرار داشت گفت: من با مادلین (آلبرایت) موافقم و فکر می‌کنم سایر همکارانم نیز بر همین عقیده‌اند که ما باید سعی کنیم با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.

هم‌چنین آلبرایت که در دومین دور ریاست جمهور کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا بود گفت: من معتقدم باید با ایران تعامل کنیم. به عقیده من باید با کشورهایی که با آن‌ها مشکل داریم تعامل و برخورد کنیم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌کیسینجر نیز که به ریجارد نیکسون و جرالد فورد، رئیسان‌جمهور پیشین آمریکا خدمت کرده بود اظهار کرد: من طرفدار مذاکره با ایران هستم. وی افزود که هدف آمریکا این است که به یک خاورمیانه با ثبات دست یابد.

این در حالی است که برنامه هسته‌‌ای ایران به یکی از موضوعات اصلی مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تبدیل شده است؛ باراک اوباما کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که در صورت موفقیت در انتخابات با ایران گفت‌وگو خواهد کرد؛ ‌اظهاراتی که بارها انتقاد جان مک کین، کاندیدای جمهوری‌خواه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برانگیخت.

اظهارات این پنج دیپلمات آمریکایی نشان داد که دیدگاه آن‌ها به دیدگاه باراک اوباما نزدیک‌تر است.

پاول و بیکر که هر دو جمهوری‌خواه‌ هستند اگرچه به طور مستقیم از اوباما حمایت نکردند اما بیان کردند که انتخاب اوباما به عنوان اولین رییس‌جمهور سیاهپوست پیامی محکم برای سایر کشورهای جهان خواهد فرستاد.

با این حال بیکر، که در دهه 90 میلادی برای جرج اچ دبلیو بوش (بوش پدر) کاری کرد در ادامه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌‌ای ایران گفت که رئیس‌جمهور آینده آمریکا باید آماده باشد که به تهران هشدار دهد که در صورتی که ایران یک موشک اتمی، را به سوی اهداف رژیم صهیونیستی یا آمریکا نشانه رود، واشنگتن بازدارنده‌های استراتژیک خود را به سوی ایران نشانه خواهد رفت.

بیکر، کریستوفر و آلبرایت از گفت وگو با سوریه نیز حمایت کردند.

بیکر گفت در حالی که رژیم صهیونیستی در چند ماه اخیر با هدف رسیدن به یک توافق‌نامه صلح مذاکرات غیرمستقیم با سوریه برقرار کرده است "مسخره است ما بگوییم با سوریه مذاکره نمی‌کنیم".

او در ادامه مدعی شد که به عقیده وی سوریه به احیای روابط خود با کشورهای عرب بیش از آن چه وی آن را "ازدواج مصلحتی با ایران" خواند علاقمند است.

کیسینجر نیز با تکرار دیدگاهی که سایر دیپلمات‌ها در آن شریک بودند گفت که رئیس‌جمهور آینده آمریکا باید برای احیای حس اطمینان به آمریکا تلاش کند و اجازه دهد متحدان آمریکا بدانند که آمریکا به سوی آن‌ها دست دراز کرده است.

وی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه بر سر درگیری‌ نظامی روسیه و گرجستان تاکید کرد که منافع استراتژیک بزرگ‌تری به خطر افتاده است.

کیسنجر گفت که آمریکا برای حل مساله هسته‌‌ای ایران به روسیه نیازمند است.

کد خبر 63557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز