شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، سابقه درخشانی در طرح ایده‌های جنجالی در نشست‌های سران فرانسه و آلمان دارد.

 او در اجلاس سپتامبر گذشته که در نزدیکی برلین برگزار شد با طرح پیشنهاد فروش جنگ‌افزار هسته‌ای به آلمان تعجب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را برانگیخت.

نشست اخیر و دو هفته گذشته بین این دو رهبر در باواریا نیز از این نظر استثنا نبود. این بار سارکوزی که از زمان به قدرت رسیدن در ماه مه 2007 به‌عنوان مرد ایده‌های بزرگ شناخته شده به مقامات آلمان اطلاع داد که قصد دارد در زمان ریاست فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا که اول ماه جولای آغاز می‌شود طرح ایجاد یک یگان دریایی اروپایی را پیشنهاد کند.

هفته نامه اشپیگل آلمان که معمولا از نزدیک رفتار و گفتار سارکوزی را زیر نظر دارد،  این بار هم برای اولین بار این طرح سارکوزی را منتشر کرد. بر اساس طرح سارکوزی نیروی دریایی آلمان وظیفه تامین ناوهای محافظ و واحدهای پشتیبانی یک گروه رزمی ناو هواپیمابر را که با پرچم اتحادیه اروپا تردد خواهد کرد عهده‌دار خواهد بود و تامین خود ناو هواپیمابر نیز برعهده انگلستان خواهد بود زیرا ناو هواپیمابر معروف فرانسه که شارل دوگل نام دارد بیشتر اوقات در دست تعمیر است.

سارکوزی گفته در مورد ساخت یک ناو هواپیمابر دیگر در سال 2012 یا پس از آن تصمیم خواهد گرفت چراکه در حال حاضر بودجه نیروهای مسلح فرانسه جوابگوی اجرای چنین طرحی نیست.

به‌دلیل همین کمبود بودجه، سارکوزی طبق توضیحاتی که در پشت درهای بسته در استراوبینگ ارائه کرده مایل است ساخت زیردریایی‌های اتمی جدید را نیز به تعویق اندازد،  شمار سربازان ارتش فرانسه را با 35000 نفر کاهش به حدود 220000 نفر برساند و تعهدات این ارتش در آفریقا را کاهش دهد. او همچنین قصد دارد مسئولیت نیروی ژاندارمری را که حدود 100000 پرسنل دارد و هم‌اکنون زیر نظر وزارت دفاع است به وزارت کشور واگذار کند.

کد خبر 56288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز