چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: لغزش اروپا به سوی بحران عمیق‌تر شد، به طوری که هنوز مدت زمان زیادی از مخالفت رییس جمهور لهستان با امضای پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا نگذشته که وی حمایت همتای چک خود را کسب می‌کند

اشپیگل آنلاین از پراگ گزارش داد، نیکلا سارکوزی، آغاز ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا را طور دیگری تصویر کرده بود. رییس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه درباره لخ کاژینسکی، همتای لهستانی خود گفت: «او اکنون نمی‌تواند امضای خودش را زیر سوال ببرد.»

او به تخریب پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا تهدید کرده بود. کاژینسکی در مصاحبه‌ای گفت پس از شکست همه‌پرسی در ایرلند مساله این پیمان «در حال حاضر بی‌معناست.»

رییس جمهور لهستان همچنین به اعضای اتحادیه اروپا هشدار داد تا  ایرلند را برای تصویب این پیمان زیر فشار بگذارند یا آنکه پیمان لیسبون را بدون این کشور اجرا کنند. وی گفت: «اگر کسی یک بار این پیمان اجماعی را بشکند، چنین قانونی دیگر وجود نخواهد داشت.»

حرکت لهستان در مسیر ضداتحادیه اروپا اکنون با حمایت چک مواجه شده است. واسلاو کلاوس (Vaclav Klaus)، رییس جمهور این کشور از تصمیم همتای لهستانی خود دفاع و تصریح کرد مسیری مشابه وی را می‌پیماید.

رادیم اوچوات (Radim Ochvat)، سخنگوی ریاست جمهوری چک اعلام کرد کلاوس «این رویکرد را بسیار منطقی و بسیار نزدیک به نگاه خودش می‌انگارد.»

به گفته وی، رییس دولت چک مصاحبه روز سه‌شنبه کاژینسکی را «بسیار با دقت» خوانده است.

کلاوس پیش از این هم پس از «نه» ایرلندی‌ها در همه‌پرسی درباره پیمان لیسبون اعلام کرده بود که موافق اصلاح آن است.

بر خلاف این موضع‌گیری، دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان روز سه‌شنبه از موضع کاژینسکی انتقاد کرد. وی در ورشو گفت: «امیدوارم رییس جمهور اظهاراتش را پس بگیرد. این موضع لهستان برای جهان سازنده نیست.»

در همین حال سارکوزی از انجام مذاکرات اضطراری با لهستان خبر داد. کمیسیون اتحادیه اروپا هم تلاش کرد تعهدات لهستان را یادآورد شود. یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا گفت لهستان با امضای پیمان لیسبون همانند 26 عضو دیگر باید به قول خود مبنی بر «تصویب آن» پایبند باشد.

به گفته وی، کاژینسکی شخصا یک سال پیش یکی از طرف‌های مذاکره درباره این پیمان بوده است.

در همین حال این سخنگوی کمیسیون «موافقت و احترام» خود را با تصمیم هورست کوهلر، رییس جمهور آلمان که امضای پیمان لیسبون را به تصمیم دادگاه قانون اساسی این کشور موکول کرده است، اعلام کرد. این تصمیم کوهلر به خاطر شکایت سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی و فراکسیون چپ‌ها در پارلمان آلمان اتخاذ شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم همچون سارکوزی قصد دارد برای پیشبرد پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا تلاش کند. وی به روزنامه بیلد گفت «هر آنچه در توان دارم را به کار می‌گیرم تا همراه با ریاست فرانسوی، پیش‌روی روند تصویب را میسر سازم.»

به گفته وی، مثل گذشته با دولت ایرلند مذاکراتی انجام می‌گیرد تا در پاییز راه حلی یافت شود. مرکل تاکید کرد: «ما همگی در این خصوص متفق‌القول هستیم که اروپا باید در مذاکرات توانمندتر شود تا به صورت دسته جمعی در جهان وارد شویم. از نظر من برای این امر، این پیمان مبنای خوبی است.»

پیمان لیسبون زمانی قدرت اجرایی می‌یابد که همه 27 عضو اتحادیه اروپا آن را تصویب کنند. ایرلند این پیمان را در یک همه‌پرسی رد کرد.

کد خبر 56784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز