یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

سامرا قلی‌زاده: در مدتی کمتر از 15 سال، ارتش فرانسه دو اصلاح نظامی بی‌سابقه را به خود دیده است

تخصصی‌سازی توسط ژاک شیراک که به استراتژی‌های جدید بعد از جنگ سرد پاسخ مثبت داد و تجدید ساختار ابزار دفاعی توسط رئیس‌جمهور وقت فرانسه، نیکلا سارکوزی که طبق آن ارتش باید نسبت به تهدیدهای جدید مانند تروریسم، گسترش سلاح‌های کشتارجمعی، درگیری‌های موجود در خاورنزدیک، خاورمیانه و همچنین آفریقا و آسیا آمادگی کامل را داشته باشد.

با تصمیم به ایجاد این اصلاحات، شماری پیشنهاد کردند که این امر به آینده و یا وقتی دیگر موکول شود، چرا که به نظر آنها این کار ممکن است چهره فرانسه را در چشم یاران و متحدانش مخدوش کند. اما به عقیده بسیاری و از جمله طرفداران سارکوزی تنها اصلاحات است که به فرانسه اجازه رویایی نسبی با چالش‌های کنونی را می‌دهد و همین امر ضامن بقا و امنیت این کشور خواهد شد.

منتقدان معتقدند که اگر شروط زیر در مورد این اصلاحات رعایت شود، ارتش به‌طور حتم به پیروزی خواهد رسید.
آماده‌سازی ارتش از نظر روحی و ایجاد این تفکر در نیروها که وجود آنها برای فرانسه لازم و حیاتی است، مهمترین مورد به‌شمار می‌آید که در این امر مهم از نظر سارکوزی استفاده از نخبگان کشور لازم و ضروری است.

تامین بودجه نظامی مسئله مهم دیگری است که طبق آن حداقل تا 10 سال آینده وزارت دفاع فرانسه باید توان پشتیبانی سه نیروی ارتش را داشته باشد. البته برای تامین بودجه، اقتصاد سالم نقش اساسی را ایفا می‌کند. این در حالیست که سارکوزی در نشست بخارست خاطرنشان کرد: «حتی اگر مشکلات مالی راه اصلاحات را سد کند بازهم وزارت دفاع فرانسه برای رسیدن به هدف خود از پا نخواهد نشست.»

پیشی گرفتن در سازماندهی دوباره صنایع دفاع نکته حیاتی دیگری است. رئیس‌جمهور فرانسه بر این باور است که اکنون وقت آن رسیده تا فرانسه بدون کمک یاران همیشگی‌اش یعنی آلمان، انگلستان، ‌ایتالیا و اسپانیا خودنمایی کند و یک سیاست تسلیحاتی اروپایی را به نمایش گذارد.

آخرین نکته،‌ ساده‌سازی ارتباطات با ناتو است. با این کار فرانسه قادر خواهد بود جایگاه خود را همگام با تحولات استراتژیک در سال‌های اخیر، در مرکز فرماندهی نظامی این حلقه سیاسی دوباره به دست آورد. چنان که شرکت در بسیاری از عملیات‌های نظامی ناتو برای چهارمین قدرت گروه شدن در راستای رسیدن به همین هدف بوده است.

به این ترتیب پرواضح است که فرانسه تنها به دنبال امنیت گروهی نیست، بلکه این کشور در طلب سیاستی خود‌مختار است که بتواند بی‌هیچ محدودیتی توانایی مداخله در خاک دیگر کشورها را داشته باشد.

همشهری امارات به نقل از لوموند

کد خبر 55722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز