سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع ۳ هزار نفر از نظامیان این کشور دکترین جدید امنیتی فرانسه را با تکیه بر جنگ اطلاعاتی و کاهش پست‌های ارتش تشریح کرد.

به گفته سارکوزی، دولت فرانسه که قصد بازگشت نظامی به ناتو را دارد در آینده تاکید زیادی بر جنگ اطلاعاتی خواهد داشت.

سارکوزی با اعلام اینکه اصلی‌ترین مشکل امنیتی فرانسه در حال حاضر خطر تروریسم است، اعلام کرد: در برنامه بلندمدت جدید ۵۰ هزار پست در ارتش این کشور حذف خواهد شد و حداقل ۲۰ هزار نیروی نظامی این کشور تعدیل خواهند شد.

دولت فرانسه قصد دارد در آینده بودجه بیشتری را برای فعالیت‌های اطلاعاتی هزینه کند.به  گزارش خبرگزاری فرانسه، این بزرگ‌ترین تغییر در سیاست امنیتی فرانسه به شمار می‌رود که دارای بزرگ‌ترین ارتش در اتحادیه اروپاست.

براساس این برنامه، وزارت دفاع فرانسه ۳۷۷ میلیارد یورو (۵۳ میلیارد دلار) از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۲۰ صرف هزینه‌های دفاعی و نیز دو برابر کردن تعداد ماهواره‌های نظامی خود می‌کند. براساس سیاست جدید دفاعی فرانسه همچنین قرار است ۴ پایگاه دائمی این کشور در آفریقا تعطیل شود.

همچنین قرار است شورای امنیتی ملی جدیدی در کاخ الیزه تشکیل شود و ریاست آن را برنارد باجوله، سفیر سابق فرانسه در عراق برعهده بگیرد.

اعلام برنامه‌های امنیتی جدید پس از انتشار گزارش دولت درباره بازگشت فرانسه به فرماندهی نیروهای ناتو انجام شد.

هر چند سارکوزی هم در سخنرانی خود خبر بازگشت این کشور به ناتو را تایید کرد اما تاکید کرد که فرانسه از کنترل زرادخانه هسته‌ای خود دست برنداشته و فرماندهی نیروهای خود را همچنان بر عهده خواهد داشت.

عضویت دوباره فرانسه با ارتش قدرتمندش از سوی دبیر کل ناتو هم مورد استقبال قرار گرفت.

سخنگوی ناتو اعلام کرد که یاپ دهوپ شفر، دبیر کل ناتو از تصمیم نیکلا سارکوزی استقبال می‌کند اما زمان و چگونگی ازسرگیری مشارکت کامل فرانسه در ساختار ناتو بستگی به تصمیمات دولت فرانسه دارد.

فرانسه در سال ۱۹۶۶ و در دوره ریاست‌جمهوری ژنرال دوگل در اعتراض به سیاست‌های آمریکا به حضور نظامی خود در ناتو پایان داده بود اما به‌طور کامل از این سازمان کناره گیری نکرد و در دهه ۹۰ در عملیات ناتو در بالکان و پس ازآن در عملیات این سازمان در افغانستان شرکت کرد.

فرانسه در دهه‌های گذشته دکترین دفاعی و امنیتی خود را همواره بر این اصل استوار کرده بود که برای دفاع از خود باید بهترین و بیشترین نیرو را در اختیار داشته باشد، اما این دکترین جدید سارکوزی که بر اصل کاهش نیروهای نظامی و افزایش اقدامات اطلاعاتی استوار است، انقلابی در بخش امنیتی فرانسه محسوب می‌شود.

دولت فرانسه به این نتیجه رسیده که برای تامین هزینه فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی مجبور است بودجه دفاعی خود را کاهش دهد.

اعلام برنامه امنیتی فرانسه درست چند روز پس از سفر بوش به پاریس صورت گرفت و تصمیم بازگشت فرانسه به فرماندهی نظامی پیمان ناتو، نشانه علاقه نیکولا سارکوزی به نزدیکی بیشتر با آمریکا را نشان می‌دهد.

کد خبر 55322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز