سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهوری فرانسه در نظر دارد در حالی از امروز به مدت دو روز به منظور از دیدار با مقامات فلسطین و اسرائیل راهی خاورمیانه شود که طرح تاسیس اتحادیه مدیترانه را همچنان در سر می‌پروراند.

از زمانی که سارکوزی در سال 2007 میلادی به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه انتخاب شد این اولین بار است که طرح تاسیس چنین اتحادیه‌ای مطرح شده است.
رئیس‌جمهوری فرانسه با تاکید بر اهمیت لزوم تاسیس اتحادیه مدیترانه خاطر نشان کرده است که مردم این منطقه باید با استقبال از این طرح رویای دیرینه تمدن؛ آزادی و صلح را محقق کنند.

وی خاطر نشان کرده که اکنون زمان آن فرا رسیده تا اروپا و آفریقا به‌واسطه اتحادیه مدیترانه به یکدیگر متصل شوند.
این پروژه در حالی از سوی سارکوزی مطرح شده که فرانسه در آینده‌ای نزدیک ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده گرفته می‌تواند از این راه نیز هدف خود را به واقعیت تبدیل کند.

دویچه وله در ادامه گزارش خود آورده است: مدتی است که در راستای اعمال برخی تغییرات دولت فرانسه سعی دارد در عرصه بین‌الملل حضور فعالتری از خود به نمایش بگذارد. سفر سارکوزی به خاورمیانه نیز در همین چارچوب بوده و می‌توان به اهمیت رفع بحران خاوریمانه برای اروپایی‌ها پی برد.

فرانسه در حالی در آینده ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد که خواهان ایفای نقش در مناطقی   مانند خاورمیانه و  شمال آفریقا است.
این در حالی است که سارکوزی علاوه بر تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین به نوعی درصدد نزدیکی به سوریه و مقامات این کشور نیز هست.

پاریس شیوه‌های دیپلماتیک را برای نزدیکی به کشورهای مختلف در پیش گرفته و آن را به عنوان شعاری خاص در عرصه سیاست خارجی خود مطرح کرده و می‌کند.
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: فرانسه در شمال آفریقا و خاورمیانه نزدیکی‌های فرهنگی را مشاهده می‌کند که از آنها به عنوان نقطه قوت برای تحکیم مناسبات خود استفاده می‌کند.

در تحلیل سفر دو روزه رئیس‌جمهوری فرانسه به خاورمیانه همچنین آمده است که فرانسه خاورمیانه را نقطه اوج در عرصه تلاش‌های دیپلماتیک خود قلمداد می‌کند.
خاورمیانه نه فقط برای آمریکایی‌ها که برای اروپایی‌ها همواره به عنوان بستری مناسب برای مانورهای تبلیغاتی عمل کرده است.

 همشهری امارات به نقل از دویچه وله

کد خبر 55994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز