سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

زهرا خدایی: در حالی که حزب راست فرانسه تلاش می‌کند تا خود را درگیر برنامه اصلاحات نکند، حزب چپ همچنان در حال دست و پا زدن در این حیطه است

تظاهرات پشت تظاهرات. پس از همه این اعتصابات چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ کاهش محبوبیت سارکوزی درمیان شهروندان فرانسوی دلایل متعددی را در خود دارد. او در سال 2007 انتخاب شد تا به قول خودش اصلاحات را به انجام برساند. فراهم آوردن حداقل امکانات برای شهروندان فرانسوی، برابری میزان کمک معاش برای همه بازنشستگان از جمله وعده و وعیدهای سارکوزی بود. اما در حال حاضر کسانی که به رأی دادند ترجیح می‌دهند تا وی را به دلیل سیاست‌های غلط و همچنین رفتارهای افراطی‌اش مورد انتقاد قرار دهند. درست قبل از اعلام برنامه اصلاحات در مدارس(14 و 15 می‌سال جاری) 59% از فرانسوی‌ها معتقد بودند که مسیر سارکوزی اشتباه است.

سارکوزی  با تمام قوا تلاش می‌کند تا ضریب اعتماد خود را در بین فرانسوی‌ها افزایش دهد. هر چند گفته می‌شود که در این راه در حدود 2 تا 3 امتیاز پیشرفتی حاصل کرده است اما موج تازه تظاهرات در فرانسه این امر را دچار شبهه می‌کند.

در حال حاضر چشم‌انداز اصلاحات بسیار دور است. جدای از مباحث موجود در خصوص قدرت خرید فرانسوی‌ها و اصلاحات در خصوص بهبود وضعیت بازنشستگان، آن هم در آستانه گفت‌وگوها در خصوص قانون اساسی همگی گویای آنست که فاصله بسیاری بین اکثریت مردم و دستگاه اجرایی وجود دارد. گفتنی است تصمیمات سارکوزی در حوزه اصلاحات تاکنون نتوانسته حمایت همه سران سیاسی فرانسه را به دست آورد. چپی‌ها یا اردوگاه مخالفان دولت نیز از اقدامات وی ابراز نارضایتی کرده و آن را موفق ارزیابی نمی‌کنند و همچنان اختلاف عقاید زیادی میان جناج راست و چپ فرانسه در پارلمان دیده می‌شود. طرحی که حزب چپ فرانسه برای تغییر در قانون انتخاب در مجلس سنا ارائه داده بود با رد اکثریت اعضای حزب راست مواجه شده و به نظر می‌رسد که راستی‌‌ها قصد دارند تا مجالی برای سوسیالیست‌ها برای اعمال اصلاحات باقی گذارند.

از سویی اختلاف عقیده میان فرانسوا فیون نخست‌وزیر و سارکوزی مسئله‌ای است که روند اصلاحات را با مشکل مواجه نموده است. از بین رفتن اعتماد میان دو طرف از جمله مسائلی است که در میان اخبار به چشم می‌خورد و حتی هفته گذشته نشریه فرانسوی اکسپرس در مقاله‌ای تحت عنوان: «سارکوزی - فیون، چرا از یکدیگر متنفرند؟» به بررسی دلایل اختلاف میان دو طرف پرداخت. هر دو به ظاهر تلاش می‌کنند تا اصلاحات را پیش ببرند اما گسست میان طرفین به راحتی قابل شهود است به گونه‌ای که نمی‌توان هر دوی آنها را در یک کادر جای داد. هر چند که به گفته سارکوزی اختلاف عقاید میان دو طرف طبیعی است اما تحلیل‌‌های موجود گویای آن است که اختلافات عمیق تراز آنست که دیده می‌شود.

غیرعادی است که در جمهوری پنجم ریاست جمهوری سخن از اختلاف عقیده با نخست وزیری بر زبان آورد و حتی در یکی از مصاحبه‌‌های خود به پایان دوره نخست وزیری فیون در نیمه اول سال 2009 اشاره کرد. اختلاف عقاید بر سر هزینه‌‌های عمومی، اصلاحات آموزشی و سایر موارد مشابه میان دو طرف از جمله مسائلی است که روند اصلاحات را با کندی مواجه نموده و سارکوزی را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

همشهری امارات

کد خبر 53254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز