سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آن گونه که نیکلا سارکوزی می‌گوید اتحادیه اروپا قصد ندارد تلاش کند بر بحران اصلاحات خود از طریق اعمال فشار بر ایرلند فایق آید.

شبکه خبری اتریشی «او ار اف» گزارش داد، در همین حال رییس جمهور فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، پس از تظاهراتی که در حین مذاکراتش با دولت ایرلند در دوبلین انجام گرفت، این موضوع را تکذیب کرد که این کشور را برای برگزاری همه‌پرسی دوباره در خصوص پیمان اصلاحی اتحادیه زیر فشار گذاشته است.

سارکوزی گفت: «من هیچ‌گاه نگفته‌ام که ایرلند باید برگزاری همه‌پرسی دیگری را سازماندهی کند. خواست ملت ایرلند محترم است.»  وی در همین حال تصریح کرد نمی‌تواند برای ‌حل بحران اصلاحات اتحادیه اروپا «معجزه‌» کند.

ساکوزی نمی‌خواهد کسی را جابگذارد
در همه‌پرسی روز 12 ژوئیه ایرلند، پیمان لیسبون با 4/53درصد آرا رد و بدین ترتیب اتحادیه اروپا به بحرانی سنگین وارد شد.

سارکوزی در نشست خبری مشترک با برایان کوئن، نخست‌وزیر ایرلند تاکید کرد برای آنکه «با همه 27 عضو اتحادیه اروپا بتوان به پیش رفت و هیچ کس را جا نگذاشت» تمام توان خود را به کار می‌گیرد.

وی پیش از این از اعضای اتحادیه اروپا خواستار «صبر و درک» مسایل شده بود.

اعلام ملاقاتی دیگر
برای خروج از بحران اصلاحات در اروپا قرار است در اجلاس سران اتحادیه اروپا که در ماه اکتبر برگزار می‌شود، رایزنی‌هایی انجام گیرد. سارکوزی با اعلام این مطلب گفت پیش از آن با کوئن در ماه سپتامبر ملاقاتی خواهد داشت. وی تاکید کرد اروپا به ایرلند نیاز دارد.
پیمانی که قرار است مبنایی جدید برای اتحادیه اروپا باشد، برای اجرایی شدن به موافقت همه 27 عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد.

«نه یعنی نه»
در بدو ورود رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا به دوبلین صدها تظاهرکننده خشم خود را در این خصوص ابراز کردند که این سیاستمدار فرانسوی بخواهد نگاه خود را بر ایرلند تحمیل کند. «نه یعنی نه» شعاری بود که شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با اشاره به رای منفی مردم ایرلند به پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا سر می‌دادند.

سارکوزی همچنین با سران احزاب مخالف و نمایندگان گروه‌هایی که خواستار رای منفی به پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا شده بودند نیز صحبت کرد.

کد خبر 58694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز