دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدراعظم آلمان و رییس حزب دموکرات مسیحی از ائتلاف بزرگ سیر شده است، برای همین قصد دارد در انتخابات پارلمانی آینده که سال 2009 برگزار می‌شود برای کسب اکثریتی همراه با حزب آزاد دموکراتیک بجنگد.

روزنامه اتریشی «دی پرسه» گزارش داد، ستاره اقبال ائتلاف‌های بزرگ در حال حاضر گویا رو به افول است: در اتریش ائتلاف سرخ – سیاه نافرجام ماند، در همسایگی این کشور در آلمان هم شرکای ائتلافی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات سخن از قصدشان برای متارکه به میان آورده‌اند.

حزب دموکرات مسیحی قصد دارد در انتخابات آینده اکثریتی را با حزب آزاد دموکراتیک شکل دهد. این را آنگلا مرکل، رییس حزب دموکرات مسیحی و صدراعظم آلمان به شبکه خبری ARD اعلام کرد. او تصریح کرد: «ما برای ائتلاف دیگری هم تلاش خواهیم کرد.»

به گفته مرکل، تشکیل یک ائتلاف میان سیاه – زردها «هدفی بسیار واقع‌گرایانه» است. وی ادامه داد، در همین حال باید تاکید شود که احزاب حاکم شامل اتحاد مسیحی‌ها و حزب سوسیال دموکرات کارهای مهمی را انجام داده است که از جمله آن می‌توان به افزایش سن بازنشستگی به 67 سال اشاره کرد.

سوسیال دموکرات‌ها دنبال جذب سبزها و آزاد دموکراتیک
سوسیال دموکرات‌ها هم علاقمند به داشتن شریکی جدید پس از انتخابات هستند. کورت بک، رییس این حزب به شبکه ZDF درباره ائتلاف‌های احتمالی پس از انتخابات پارلمانی در این کشور گفت همکاری این حزب با حزب چپ‌گرایان به هر صورت منتفی است.

وی تصریح کرد: «در این صورت ما دنبال شریک جدیدی برای خودمان می‌گردیم. به نظر من ائتلاف سرخ – سبز کاری ممتاز را ارایه داده است، نتایج آن در بازار کار و همچنین وضع اقتصادی با عدد و رقم قابل تشخیص است. اگر نیاز به شریک سومی باشد، آنگاه به این موضوع خواهیم اندیشید.»

بک گفت شخصا در راینلاند – فالتس تجربه خوبی را در همکاری با لیبرال‌ها داشته است.
وی ادامه داد: «اما قطعا این را منتفی نمی‌دانم که به همکاری با اتحاد مسیحی‌ها ادامه دهیم. اگر رای‌دهندگان چنین تصمیمی بگیرند، جز این راه دیگری نخواهیم داشت و نمی‌توانیم به آنها نه بگوییم. اول کشور، بعد احزاب.»

بک تصریح کرد دعوای دایم میان احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بر سر سیاست مالیاتی این احزاب دو قلو را به مرز در هم شکستن کشانده است. این در حالی است که مرکل عامل این فشار داخلی را سوسیال دموکرات‌ها می‌داند. بک ادامه داد: «جو میان اتحاد مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها مانند رابطه سگ و گربه است. این خوب نیست.»

کد خبر 58646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز