همشهری آنلاین: احمدی نژاد به مناسبت سوم تیر، روزی که به مقام ریاست جمهوری رسید با شبکه اول سیما گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در آستانه ورود به سال چهارم ریاست جمهوری خود به تشریح اقدامات دولت در زمینه‌های گوناگون از جمله مبارزه با گرانی و ‌مسکن و نظارت بر قیمت کالاها پرداخت.

کار خستگی ندارد

دکتر محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که " آیا از حضور در کار و مسئولیت در نهاد ریاست جمهوری خسته نشده‌اید" گفت: کار که خستگی ندارد، انسان از بیکاری خسته می‌شود.

کنترل بازار مسکن

وی درباره افزایش قیمت مسکن با اشاره به طرح‌ها و اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن خاطرنشان کرد:‌ ساخت مسکن مهر پروژه‌ بسیار عظیمی است که دولت در استان‌های مختلف پیگیری می‌کند واین کار در برخی از جاها تندتر و در برخی جاها کندتر جلو می‌رود و یک کار زیربنایی است که دولت در حال انجام دادن آن است.

وی گفت: دولت از بخش‌های مختلفی که می‌خواهند مسکن بسازند و در اختیار مردم قرار دهند، حمایت می‌کند. در مورد مسکن اجاره‌ای نیز دولت امتیازاتی را که می‌توانست بدهد به صورت آیین‌نامه درآورد و این آیین‌نامه را اخیرا ابلاغ کرده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که " دولت در کنترل بازار مسکن یک کار حقوقی خیلی سنگین انجام داد" افزود: بررسی کردیم که آیا دولت می‌تواند در این امر دخالت و برخورد و برخی جاها را کنترل کند؟ چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ روند شکل‌گیری معامله را از صفر تا نهایی شدن و همچنین این‌که سوداگری در بازار مسکن چگونه صورت می‌گیرد و از کدام خلاءها استفاده می‌شود؟ در واقع دولت یک کار سنگینی در این ارتباط انجام داد و به تصمیمات خوبی رسید که به مرور عملیاتی می‌کند.

بخش نظارت وزارت بازرگانی را پشتیبانی می‌کنیم

وی هم‌چنین درباره افزایش قیمت برخی از کالاها و ضرورت نظارت بر قیمت‌ها نیز اظهار کرد: ‌برداشت خودمان نیز این بود که این بخش را باید مقداری تقویت کنیم؛ به نحوی که با حضور علنی و دسترسی، مردم بتوانند درباره اتفاقات در این زمینه اطلاعات بدهند. قرار شد ستادی تشکیل شد که بخش نظارت وزارت بازرگانی را پشتیبانی کند و آقای الهام نیز در بخش تعزیرات در این ارتباط کمک کند تا بتوانیم با اجحافاتی که در این زمینه می‌شود بیشتر برخورد کنیم.

عده‌ای سازمان یافته عمل می‌کنند

رئیس‌جمهور در پاسخ به آن‌چه پیش از این درباره مافیا مطرح کرده است و ارائه آدرسی از آن‌ها گفت:‌ این‌که یک عده‌ای سازمان یافته عمل می‌کنند، خیلی روشن است و استدلال نمی‌خواهد. نشانه‌ها آن‌قدر فراوان است که می‌توان گفت‌ اظهر من الشمس است. نمونه آن قضیه‌ای است که در شکر اتفاق افتاد؛ یک سال و نیم دولت را تحت فشار گذاشتند که چرا اجازه دادید شکر وارد شود و دیدیم همین‌هایی که این حرف‌ها را می‌نویسند و دائم می‌گفتند چرا دولت اجازه داد شکر وارد شود، یکباره در عرض 24 ساعت همین را تبدیل کردند به این‌که شکر قحطی شده است. آیا این عادی است؟ این مساله را مطرح کردند و پوشش رسانه‌ای نیز داده می‌شد، خوب یک ارتباطی هست. یک کسی می‌خواهد سوء استفاده کند؛ در جایی سازمان‌دهی و تنظیم و خبر منتشر می‌شود و عده ای خبر را پوشش می‌دهند و بعد از این‌که دولت می‌خواهد برخورد کند، با تیتر اخبار کذب سعی می‌کنند که تدابیر دولت را خنثی کنند. اسم این را هر چیزی که می‌خواهید بگذارید. من با اسم کاری ندارم ولی یک مجموعه است که این کار را انجام می‌دهند و من فکر می‌کنم مردم این را می‌دانند. حال انتظار نداشته باشید که من بگوییم آقای الف و ب.

دوستانی که از دولت کنار رفتند

احمدی‌نژاد همچنین در مورد تغییر وزرا گفت: به نظر من این برای دولت یک حسن است. من عهدی با مردم بستم که همکارانم را انتخاب می‌کنم و اگر در هر مقطعی به هر دلیلی به این نتیجه رسیدم که ادامه کار ممکن نیست یا حضور این دوستان در این تیم پاسخگوی نیازها و تامین کننده مسوولیت‌ها نیست، دلیلی ندارد که ما ادامه دهیم.

وی در برابر این تحلیل که برخی معتقدند رئیس‌جمهور در مورد تغییر وزرا شخصا تصمیم‌گیری می‌کند و دایره مشورت و اطلاع‌رسانی در این زمینه محدود است و مثلا سخنگوی دولت از تغییرات اطلاعی نداشت، تاکید کرد: نهایتا در مورد تغییرات خودم تصمیم می‌گیرم و باید همین‌طور باشد. ‌البته در این زمینه ما مشورت‌های لازم را انجام می‌دهیم. در مورد برخی از دوستان که کنار رفتند، حداقل شش ماه بررسی کردم. در مواردی با خود این دوستان دو ماه و یا حتی چهار ماه گفت‌وگو کردم که این مشکلات و نیازها در جامعه هست و باید برطرف شود و باید راهی پیدا کنیم و این‌طور که هست نمی‌شود.

وی در تکمیل سخنان خود به مثالی در مورد مربی تیم ملی فوتبال اشاره کرد و گفت: ‌مثلا در یک تیم فوتبال مربی نشسته و به این نتیجه می‌رسد که آرایشی که تیم‌اش اکنون دارد، مناسب نیست و نمی‌تواند بازی را ادامه دهد و باید آرایش تیم را تغییر دهد.

 تغییر وزرا باید در کشور عادی شود

رئس جمهور با بیان این‌که " امر تغییر وزرا و مسئلین باید در کشور عادی شود" ادامه داد: ما قبلا در این ارتباط خیلی هزینه‌های سنگین دادیم، یعنی مردم و آرمان‌ها را فدای افراد کردیم، در حالی که اگر لازم شود، باید افراد را فدای آرمان‌ها و مردم کنیم.

 دور دوم سفرهای استانی

وی درباره تغییر برخی مدیران دولتی استان‌ها در دوم سفرهای استانی گفت: ‌ما فرمی را که در این ارتباط تهیه کرده بودیم عوض کردیم و در واقع مقداری عمیق‌تر در مورد مسائل استان‌ها و مسائل کشور وارد شدیم. ‌در دور دوم سفرهای استانی تاکنون به 10 استان رفته‌ایم و غیر از یکی دو جایی که راضی نیستم و ضعیف عمل کردند، بقیه در مجموع به صورت نسبی کارهای خود را خوب انجام داده‌اند.

وی در مورد این دو استان ضعیف نیز گفت:‌ یک بخش این است که کارها را خوب جمع نکرده و سازمان ندادند و در واقع در مورد کارها در استان پیگیری جدی نشده است و یک جای دیگر نیز مربوط به نحوه ارتباط با مردم است که مخدوش بود. مردم به ما می‌گفتند که این‌ها ما را دلزده و روحیه ما را ضعیف کرده‌اند، ما روحیه قوی می‌خواهیم که برای کشور کار کند. ما به آینده درخشان کشور امیدواریم ولی این‌ها ما را با رفتارهای نامناسب خود دلزده کرده‌اند.

 رئس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد ارتباطش با مسئولان از جمله علی‌لاریجانی گفت:‌ ما قبلا نیز با هم دوست بودیم، دوستی ما سابقه‌دار است و در این دوستی مشکلی پیش نیامده است.

وی در مورد مانورهایی که برخی در مورد نوع ارتباط این دو در ماه‌ها اخیر انجام ‌دادند گفت: ‌در بیرون برخی دوست دارند که این مانورها را انجام دهند و برخی از این کار نان می‌خورند و من نمی‌دانم که چه چیزی نصیب آن‌ها می‌شود. ما می‌گوییم همه باید با هم دوست باشیم و به مردم خدمت کنیم ولی برخی دوست دارند که یک مساله کوچک را بزرگ کنند.

جلسات دولت معمولا با بحث همراه است

وی درباره فضای جلسات هیات دولت و چگونگی اظهار نظر حاضران در این جلسات گفت: جلسات دولت معمولا با بحث همراه است و نظرات گوناگون گفته و بحث‌های خوبی انجام می‌شود و دوستان در کمیسیون‌های دولت و در خود جلسات دولت نظرات خود را می‌گویند و طبق این نظرات جمع‌بندی صورت می‌گیرد.

سه جلسه در هفته با صاحب‌نظران گفت‌وگو می‌کنم

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ارتباط دولت و با نخبگان خاطرنشان کرد:‌ حداقل سه جلسه ثابت در هفته دارم که با صاحب‌نظران و متخصصان گوناگون بحث و گفت‌وگو می‌کنم و برخی از این جلسات چهار الی پنج ساعت طول می‌کشد؛ مثلا صبح ساعت 5/7 می‌آیند و این جلسات تا ساعت 12 و حتی 13 ادامه با طرح موضوعاتی گوناگونی ادامه پیدا می‌کند. مثلا در ستاد تحولات اقتصادی شکل گرفته حلقه‌های تو در توی کارشناسان و متخصصان دائم موضوعات گوناگون را بررسی و هر روز یا حداکثر یک روز در میان خلاصه و چکیده بحث‌های خود را با من مطرح می‌کنند.

پیام ملت ایران پیام جهانی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علل موفقیت سیاست خارجی دولت نهم در عرصه بین‌المللی گفت: این مساله بر می‌گردد به ویژگی‌ها و پیام‌های ملت ایران؛ این پیام‌ها، پیام‌های جهانی است. حرف دل ملت‌ها و اقشار گوناگون دنیاست و از این پیام اقشار گوناگون استقبال می‌کنند.

رئیس‌جمهور افزود: هرجا حقیقتی باشد و این حقیقت بدون واسطه تغییر و تحریف در مقابل ملت‌های جهان قرار بگیرد، آن‌ها حقیقت را انتخاب می‌کنند. فکر می‌کنم خداوند متعال نیز این اسباب را فراهم کرده است که حقیقت آرمان‌های ملت ایران دور از دستبرد زورگو‌ها و فاسدها و خارج از حوزه استیلای آن‌ها به ملت‌ها برسد واین امر در حال وقوع است.

به پوتین گفتم که منتظر گام‌های بعدی شما هستم

وی درباره حرف‌های خاص مطرح شده بین دو رئیس‌جمهور در حاشیه‌ سفر پوتین به ایران گفت: ‌همه حرف‌های ما خاص است حرف‌های عمومی که نداریم. ‌آقای پوتین گفتند که سفر بسیار خوبی بود و من هم به ایشان گفتم که شما گام اول را خوب برداشتید و تصمیم درستی گرفتید و من منتظر گام‌های بعدی شما هستم.

اهل گله نیستم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گله و تشکر از منتقدین و مخالفین خود اظهار کرد: ‌چه گله‌ای بکنم. من اهل گله نیستم و خیلی کم این مسائل را می‌گویم. این شیوه من نیست مگر این‌که جایی دیده باشم که حقوق مردم در حال تضعیف شدن است و باید حرفی بزنم که برخی از کارها متوقف شود یا زمینه‌ای فراهم شود که دولت بتواند کاری را برای مردم انجام دهد.

رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌ از همه آن‌هایی که دلسوزانه می‌گویند و می‌نویسند و واقعا دوست دارند که کشور جلو رود و اعتلا پیدا کند و اگر ضعفی می‌بنند صادقانه بیان می‌کنند تا ضعف برطرف شود، صمیمانه تشکر می‌کنم.

تصمیم رئیس جمهور در مورد سود بانکی را باید همه اجرا کنند

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد تعیین سود بانکی نیز خاطرنشان کرد:‌ تعیین سود بانکی امر مهمی است و در این ارتباط کارشناسان و مسئولان گوناگون نظر می‌دهند و به هر حال اقتصاددانان و متخصصان مجرب ممکن است در این ارتباط تحلیل‌های متناقض و متضادی داشته باشند. باید این تحلیل‌ها شنیده و بحث شود و در نهایت طبق قانون رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد و تصمیم رئیس‌جمهور را همه باید اجرا کنند.

کد خبر 55879

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز