گروه اقتصادی: کلیات طرح تحول اقتصادی که دوشنبه شب رئیس‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی آن را تشریح کرد، با واکنش متفاوت کارشناسان اقتصادی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان اقتصادی ضمن استقبال از گرایش دولت به علم اقتصاد در حل و فصل مشکلات اقتصادی و سیاستگذاری‌ها، بر ضرورت کار کارشناسی بیشتر در تدوین طرح تحولات اقتصادی، توجه به قوانین و برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشور، نداشتن نگاه بخشی به اقتصاد و دورشدن از ملاحظات سیاسی و سیاست‌زدگی اقتصاد تاکید دارند.

محمد حسین مهدوی عادلی با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند تحول ساختاری بوده و باید بسیاری از مؤلفه‌های کنونی اقتصاد تغییر کند در زمینه طرح تحول اقتصادی،  گفت: نکته مهم در عملی شدن این طرح چگونگی و راهکارهای اجرای چنین تحولی در اقتصاد کشور است. 

مهدوی عادلی با بیان اینکه اکنون دولت به نواقص نظام اقتصادی پی برده و در فکر چاره‌جویی برای رفع مشکلات است، افزود: بر این اساس باید همه کمک کنند تا این تحول اجرایی شود.

چاره‌جویی برای رفع نواقص اقتصاد کشور مهم است اما راهکارهای ارائه شده برای ایجاد این تحول نیز باید کارشناسی باشد.

مهدوی عادلی با اشاره به پرداخت نقدی و هدفمند یارانه‌ها گفت: هدفمند کردن، مهار روند صعودی پرداخت یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها موضوعی پذیرفته شده است اما اجرای این کار اگر با کار کارشناسی توأم نباشد باعث افزایش تورم شده و اصل موضوع را زیر سؤال می‌برد.

بهره‌گیری از آموزه‌های علم اقتصاد

سعید شیرکوند نیز گفت: بهره‌گیری از آموزه‌های علم اقتصاد یکی از نکات مثبت صحبت‌های رئیس‌جمهور بود و ایشان برای اولین بار سعی کرد تمام پدیده‌های اقتصادی و عوامل مؤثر آن را از زاویه علم اقتصاد مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد که گام بسیار بزرگی است.

وی افزود: در گذشته این شائبه وجود داشت که دولت موضوعی به‌نام علم اقتصاد را به رسمیت نمی‌شناسد که با بهره‌گیری از آن به تجزیه و تحلیل متغیرهایش بپردازد ولی بحث‌های رئیس‌جمهور این شائبه را از بین برد.

امیدواریم دولت منصرف نشود

جمشید پژویان با اشاره به برخی مباحث مطرح‌شده در چارچوب طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه امیدوارم دولت از تصمیم خود منصرف نشده، در میانه راه تغییر جهت نداده و برای کاهش هزینه‌های خود تلاش کند، با اشاره به ساختار اقتصاد ایران، به همشهری گفت: در شرایط کنونی امکان هدفمند کردن یارانه‌ها را نداریم و به‌طور قطع نقدی کردن یارانه‌ها به مفهوم هدفمند کردن آن نخواهد بود. 

در شرایط کنونی اگر یارانه‌های معطوف به بازار را حذف و قیمت‌‌ها اصلاح شود، آثار مثبت در اقتصاد به‌دنبال خواهد داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه در پاسخ به این پرسش که ارزیابی کلی شما از سخنان رئیس‌جمهوری چیست، گفت: رئیس‌جمهوری با توجه به عملکرد گذشته‌اش در مسائل اقتصادی به توصیه اقتصاددانان گوش نمی‌داد اما اظهارات اخیر وی بسیار قابل تقدیر است. 

این اصلاحات باید بر بستر و در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی باشد و با اصلاح نظام مالیاتی موجب تشویق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری شود.

دولت متمرکز و توقعات مردم

عباس هشی نیز با بیان اینکه شکی در ایجاد تحول در اقتصاد کشور وجود ندارد، به خبرنگار ما گفت: وقتی در کشور قانون برنامه، بودجه، سند چشم‌انداز و... وجود دارد دولت باید مجری این قوانین باشد.

در شرایطی که در سال‌های اخیر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تضعیف شده و تصمیم‌گیری‌های این وزارتخانه به شورای پول و اعتبار و سپس کمیسیون اقتصادی دولت و تصمیمات بانک مرکزی به ستاد تنظیم بازار محول شده است، از سوی دیگر استقلال بانک مرکزی در عمل کاهش یافته و نظام بانکی به بانک‌های دولتی که نقش صندوق بانک مرکزی را ایفا  می‌کند، دولت به تنهایی عهده‌دار اجرای چنین طرحی خواهد بود.

دفاع از  هدفمند شدن یارانه‌ها

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به طرح دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: من از طرح دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها دفاع می‌کنم و امیدوارم مجلس هم بتواند برای واقعی کردن قیمت‌ها و تغییر روش پرداخت یارانه‌ها کمک کند.

رضا عبداللهی، با اشاره به طرح تحول اقتصادی کشور و تاثیر آن در بودجه سال آینده به فارس گفت: انتظار ما این است در سال اول مجلس هشتم اولین بودجه‌ای را که تصویب می‌کنیم دولت در آن به موضوع کوچک‌سازی در تنظیم لایحه بودجه اهمیت قائل شود.

استقبال بخش خصوصی

وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران طرح تحول اقتصادی دولت را طرحی بسیار شجاعانه و اقدامی جسورانه در جهت برقراری تعادل اقتصادی دانست و از آمادگی اتاق بازرگانی برای ارائه نظرات کارشناسی در این‌باره خبرداد.

یحیی آل اسحاق درخصوص طرح تحول اقتصادی مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری، به مهر گفت: اگر این طرح به درستی و با در نظر گرفتن تمامی زوایای کار تدوین و در اجرا با مشکل خاصی مواجه نشود، قطعا می‌تواند منشأ تحولات جدی به ویژه در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها باشد.

آل اسحاق افزود: بنا به اشاره رئیس‌جمهوری، اجرای این طرح باید از حوزه سیاسی کاری کنار گذاشته شود و گروه‌های مختلف سیاسی اجازه دهند کار با بینش و تئوری‌های اقتصادی عملیاتی شود.

عجولانه اجرا نشود

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: اگر دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی عجولانه، ناپخته، بدون زمینه و بسترهای لازم وارد عمل شود، به‌طور حتم به اقتصاد کشور آسیب وارد خواهد شد.

علی قنبری در گفت‌وگو با مهر درخصوص طرح تحول اقتصادی دولت افزود: اهداف برنامه‌های ارائه شده از سوی رئیس‌جمهوری مثبت و خیرخواهانه است؛ منتها نکته جدیدی در این طرح دیده نمی‌شود.

قنبری با تاکید بر اجتناب دولت از انجام اقدامات سیاسی کاری و تبلیغاتی در حوزه اقتصاد به‌منظور جلوگیری از ایجاد توقعات ناشی از آن در جامعه، تصریح کرد: در طرح تحول اقتصادی، رئیس‌جمهوری اشاره‌ای به ارائه راهکارهای اساسی در حوزه مسائل اقتصادی نداشت و فقط ایجاد تحول اقتصادی مورد تاکید وی بود.

نقدی کردن یارانه‌ها، تورم‌زاست

رئیس شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران اعلام کرد: طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها می‌تواند برای اقتصاد خطرناک باشد و به عاملی برای افزایش تورم تبدیل شود. 

غلامرضا سلامی به مهر گفت: این طرح می‌تواند به تورم موجود دامن زند، زیرا در اختیار قراردادن نقدینگی به اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه که مصرف بالاتری نسبت به اقشار پردرآمد دارند، سبب می‌شود تا میزان مصرف آنها افزایش بیشتری نسبت به شرایط کنونی یابد.

وی تصریح کرد: نگاه دولت نهم به بانک‌ها نادرست است، زیرا بر خلاف توزیع عادلانه درآمد، توزیع عادلانه اعتبار حرفی نادرست است که در هیج‌جای دنیا نیز دیده نمی‌شود.

محورهای مهم طرح اقتصادی دولت

- دولت درصدد توزیع نقدی یارانه‌هاست. (طی این برنامه به نام هر خانواده حسابی باز  و یارانه 3 ماه  به حساب ریخته می‌شود و البته حساب مسدود است تا وقتی که یارانه‌ها حذف شود.)
- اصلاحات قانونی در اخذ مالیات.
- قیمت ارز باید در اقتصاد مدیریت شود و این نیاز به باز تولید دارد.
- نظام توزیع کالا باید هدفمند شود.
- راه سوداگری مسکن باید مسدود شود.

کد خبر 56044

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز