کیکاووس زیاری: کودکان و نوجوانان همدانی از شنبه به مدت پنج روز میزبان بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هستند.

در کنار دو بخش مسابقه اصلی سینمای ایران و بین‌الملل، جشنواره امسال شامل بخش‌های جنبی هم‌چون «نویسندگان کودک و اقتباس ادبی»، «آثار پویانمایی لهستان»، «انیمیشن‌ها»، «بزرگداشت مهدی فقیه» (خالق عروسک‌های تلویزیونی اچ‌ و مچ)و «چشم‌انداز سینمای کودک هند» خواهد بود.

 در بخش سینمای بین‌الملل، سه فیلم ایرانی «نشانی» (فریدون حسن‌پور)، «جعبه موسیقی» (فرزاد موتمن) و «زمانی برای دوست داشتن» (ابراهیم فروزش) همراه با پانزده فیلم خارجی، برای دریافت پروانه‌های زرین و سیمین رقابت می‌کنند. در بخش مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های «هامون و دریا»، «زمانی برای دوست داشتن» (هر دو ساخته فروزش)، «زمزمه بودا» (حسین قاسمی جامی)، «به خاطر خواهرم» (حجت‌الله سیفی)، «سفر به سرزمین دور» (ساسان پسیان)، «قند تلخ» (محمد عرب)، «خاک سرد» (رضا سبحانی)، «در میان ابرها» (روح‌الله حجازی)، «جعبه موسیقی» (فرزاد موتمن)، «نشانی» (فریدون حسن‌پور) و «کتونی سفید» (محمدابراهیم معیری) حضور دارند.


«داستان لیو»

   شعار جشنواره امسال «22پروانه شاهد» است و چند فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای با هدف معرفی دانش‌آموزان شهید در سالن‌های جشنواره نمایش داده می‌شوند. بیش از صد هزار بلیت جشنواره در مدرسه‌های همدان پخش خواهد شد. 14 سینمای همدان و حومه هر روز فیلم‌ها را در شش سانس به نمایش می‌گذارند.

به دلیل ظرفیت محدود سینماها، فیلم‌های جشنواره در بوستان‌ها هم نمایش داده خواهد شد. اداره سینما کانون همدان در این روزها با 10 نفر از داوران کودک و نوجوان همدانی است. 60 کودک و نوجوان نیز از سراسر کشور فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران را داوری می‌کنند و از بین آنها 5 نفر هم کار قضاوت بخش بین‌الملل را انجام می‌دهند. در ترکیب داوران بین‌الملل حرفه‌ای، رسول صدرعاملی هم حضور دارد. فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران را ابوالقاسم طالبی، مهدی مسعودشاهی، سیروس حسن‌پور، پوران درخشنده، و یدالله صمدی داوری می‌کنند. 

جشنواره امسال هم دارای دو عروسک به نام‌های «آنا» و «دانا» است. در جشنواره برنامه‌های ویژه‌ای هم در حمایت و دفاع از کودکان فلسطینی وجود دارد. جشنواره همدان تا پنجم تیر ادامه دارد و «دوچرخه» به مناسبت برپایی آن طی سه شماره، صفحات ویژه‌ای را به این رویداد هنری اختصاص داده است.


الناز شاکردوست در «در میان ابرها»

کد خبر 55290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز