همشهری آنلاین: آموزش فیلم‌سازی و ساخت فیلم‌های پویانمایی (انیمیشن)در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل جدی‌تری به خود گرفته است

 به گزارش روابط عمومی کانون، فیلم‌سازی از جمله هنرهایی است که طی 40 سال حضور کانون در عرصه سینمای ایران به ویژه در گونه سینمایی کودک و نوجوان، در شمار شاخص‌ترین فعالیت‌های کانون قرار گرفته است.

حضور چهره‌های صاحب‌نام سینمای ایران در عرصه ساخت فیلم کودک و تولید آثار ماندگار و ارزشمندی مانند "خانه دوست کجاست" عباس کیارستمی، "باشو غریبه کوچک" بهرام بیضایی، "ساز دهنی" امیر نادری و دیگر فیلم‌های کارگردان‌های شاخص و پس از آن "بچه‌های آسمان" مجید مجیدی، سینمای ایران و به تبع آن سینمای کانون را از جایگاه و اعتبار ویژه‌ای در میان مخاطبین سینما در داخل و خارج کشور برخوردار کرد.

در این میان ادامه آن روند تأثیرگذار و تربیت نسل‌هایی از فیلم‌سازان جوان برای سازمانی مثل کانون که هنوز هم برای ادامه فعالیت و حضور در عرصه سینمای کودک تلاش می‌کند واجد اهمیت است.

حافظه سینمای ایران همچنان کارگاهی را در خاطر خود ثبت کرده است که سال‌ها پیش در کانون برپا شد و از داخل آن کارگاه، جوانانی مانند عبدالله علیمراد و وجیه‌الله فردمقدم و ... به عرصه هنر پویانمایی ایران معرفی شدند که اکنون در شمار بزرگان و استادان این هنر جذاب و تأثیرگذار قرار گرفته‌اند.

اکنون و در پس آن سال‌ها چند دوره‌ای است که کانون با برگزاری جشنواره‌ای با عنوان فیلم کودکان برای کودکان (قاصدک)، بچه‌های ایرانی را به ساخت فیلم تشویق می‌کند که البته استقبال بچه‌ها را طی سه دوره گذشته در پی داشته است.

این جشنواره که ایده برگزاری آن بر مبنای جشنواره‌های مشابهی که در جهان به نامkids for kids شناخته می‌شود مطرح شده، صرف‌نظر از جنبه‌های رقابتی، باعث شده است تا مراکز کانون در سراسر ایران، کار برگزاری کارگاه‌های آموزش فیلم‌سازی و پویانمایی را در شمار فعالیت‌های اصلی خود به ویژه در فصل تابستان قرار دهند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌های مختلف کشور در حال حاضر استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که کارگاه‌های انیمیشن درآنها برپا شده است. قرار است فیلم‌های ساخته شده توسط کودکان و نوجوانان در این کارگاه‌ها، در چهارمین جشنواره قاصدک به رقابت گذاشته شود.

این جشنواره از تمامی کودکان و نوجوانان ایرانی 6 تا 16 ساله خواسته است با در دست گرفتن دوربین، فرصت تعطیلات تابستانی را غنیمت بدانند و در دو بخش فیلم‌های زنده و پویانمایی (انیمیشن) و با تکنیک و موضوع آزاد به فیلم‌سازی دست بزنند.

زمان فیلم‌ها حداکثر 8 دقیقه و مهلت نهایی ارسال آثار پایان آذر 1387 تعیین شده است.

کد خبر 57543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز