خودمراقبتی و حفظ سلامت فردی رابطه مستقیم با سلامت جامعه دارد.

هدف ارتقاي روحيه شهروندي

همشهری آنلاین_سمیرا باباجانپور:  روزهایی که فعالان حوزه سلامت با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند این موضوع بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. موضوعی که به گفته رئیس اداره سلامت منطقه ۵ از مهم‌ترین اهداف حوزه سلامت در این منطقه است.  

مسابقه بزرگ همدلی با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در روزهایی که در خانه ماندن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ است یک مسابقه ساده نیست. مسابقه‌ای که به همت اداره سلامت منطقه ۵ و انجمن آلزایمر ایران از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر ادامه دارد. «شهرزادبدخش» رئیس اداره سلامت منطقه ۵ می‌گوید: «توجه به سلامت سالمندان و حفظ روحیه آنها در این روزها بسیار اهمیت دارد. این قشر از جامعه نه تنها به‌عنوان گروه پرخطر درمواجه با ویروس کرونا مطرح می‌شوند بلکه به دلیل کم شدن تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های عمومی از نظر روان‌شناختی بسیار آسیب‌پذیر هستند. اداره سلامت منطقه ۵ که از همان روزهای نخست فراگیری ویروس پا به پای دیگر فعالان حوزه سلامت فعالیت می‌کند تلاش دارد تا علاوه برآموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی روحیه جمعی شهروندان را حفظ کند. این مسابقه با هدف تعامل هرچه بیشتر خانواده‌ها با سالمندان راه‌اندازی شده است تا یادمان نرود چه گنجینه‌های گرانبهایی در شهر و محله خود داریم.»
نوه‌ها چطور می‌توانند در این روزهای سخت درخانه ماندن بهترین و جذاب‌ترین تفریح و سرگرمی را برای پدربزرگ و مادربزرگ خود فراهم کنند. این مضمون مسابقه‌ای است که به گفته بدخش می‌تواند بهترین روش برای شاد کردن سالمندان را به نمایش بگذارد. او می‌گوید: «معرفی انواع بازی‌های فکری، روش‌های جذاب کتابخوانی، لطیفه و سرگرمی‌های خانوادگی و معرفی انواع بازی‌های جذاب که بتواند لحظاتی شاد و فرحبخش برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فراهم کند دستاورد اصلی این مسابقه است. جوایز خوبی نیز برای برندگان در نظر گرفته شده است.»

شهرزاد بدخش /رئیس اداره سلامت منطقه ۵
  •  آموزش در روزهای بحرانی کرونا

رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه ۵ در ادامه به آموزش موضوعات مختلف ازخود مراقبتی همچون روان‌شناسی و شناخت عوامل گوناگونی که زمینه‌ساز شیوع بیماری کرونا در جامعه می‌شود توسط خانه‌های سلامت ۲۹ محله منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «بعد ازاینکه بحث کرونا پیش آمد و تقریباً سرای محله‌ها تعطیل شد تصمیم گرفتیم وارد فاز جدیدی از آموزش شویم. اگرچه درهای خانه‌های سلامت درسراهای محله بسته شد ولی فعالیت مسئولان سلامت همچنان دامه داشت و دارد. نخستین گام ورود به محله‌ها و آموزش دستورالعمل‌های بهداشتی بود. حتی این موضوع به‌صورت آموزش چهره به چهره تداوم پیدا کرده است. کنترل نانوایی‌ها و بازارهای میوه‌وتره‌بار، توجه به رعایت پروتکل‌ها از جانب کاسبان و شهروندان در سطح محله‌ها مد نظر قرار گرفت. جالب است بدانید که منطقه ۵ نخستین منطقه‌ای بود که دستشویی مخصوص برای شهروندان درکنار نانوایی‌های محله راه‌اندازی کرد و نانوایی‌های محله باغ فیض در این زمینه پیشقدم بودند.»

  •  رابطان سلامت شهروندان

بعد از اینکه خانه‌های سلامت از سوی وزارت بهداشت به‌عنوان رابط سلامت بین مردم انتخاب شدند دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند از طریق مسئولان خانه‌های سلامت بین مردم به اشتراک گذاشته می‌شود. شهرزاد بدخش دراین باره می‌گوید: «درحال حاضر یکی از فعال‌ترین و به روزترین شبکه‌های مجازی درارتباط با آموزش واطلاع‌رسانی پروتکل‌های بهداشتی در اختیار اداره سلامت است. با تعاملی که با اصناف مختلف در منطقه داشته‌ایم با ثبت شماره تماس کاسبان پیام‌های بهداشتی ضروری را ازطریق سامانه پیامک محله اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

  •  شهروندانی که کرونا را به شوخی گرفته اند

رئیس اداره سلامت منطقه از اضطراب برخی از شهروندان ابراز نگرانی می‌کند و این را عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌داند به گفته بدخش درمیان بسیاری از شهروندانی که به خوبی با ما همکاری می‌کنند متأسفانه عده‌ای بحث کرونا را به تمسخر گرفته‌اند حتی در تعاملی که با آنها داشته‌ایم معتقدند فلان‌نژاد و طائفه قوی است و ممکن نیست به کرونا مبتلا شوند. او می‌گوید: «متأسفانه برخی از شهروندان کرونا را شوخی گرفته‌اند از طرفی عده‌ای هم آنقدر ترس و واهمه دارند که باعث شده از روال عادی زندگی خارج شوند. برای کنترل این موضوع و آگاهی‌بخشی در این زمینه کارشناسان مختلف در زمینه روان‌شناسی در فضای مجازی اداره سلامت منطقه فعال هستند.»

  •  حمایت از بیماران نیازمند 

تعامل مناسب اداره سلامت منطقه ۵ با مرکز بهداشت شمال غرب تهران که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است باعث شد تا بعد از شناسایی بیماران نیازمند مشکوک به کرونا در منطقه برای تست کرونا و درمان به این مراکز مراجعه کنند. بدخش می‌گوید: «افرادی که بی‌بضاعت بودند اما علائم بیماری را داشتند و نمی‌توانستند برای تست به بیمارستان مراجعه کنند به مراکزبهداشت منطقه معرفی کرده‌ایم. از طرفی زمانی که ارگان‌های دولتی و حتی نظامی اعلام آمادگی کردند که برای توزیع ماسک در سطح منطقه اقدام کنند غرفه‌هایی برای این منظور در نظر گرفته شد و ما درخواست کردیم مسئولان این غرفه‌ها را از پدرانی انتخاب کنند که فرزند معلول دارند تا این موضوع کمکی برای اقتصاد این خانواده‌ها باشد. خوشبختانه بحث خودمراقبتی در بیشتر محله‌های منطقه ۵ رعایت می‌شود هرچند در بخشی که مهاجران ساکن هستند با مشکل روبه‌رو هستیم با این حال تلاش داریم تا همه دستورالعمل‌ها و آموزش‌ها را برای همه به‌طور یکسان انجام دهیم.»

  •  حامی انجمن آلزایمرایران باشیم

شهرزاد بدخش در ادامه به هفته جهانی آلزایمر اشاره می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه انجمن آلزایمر ایران در منطقه ما و درمحله اکباتان واقع شده است حمایت از این انجمن کار سختی نیست همه شهروندان می‌توانند به‌عنوان داوطلب حامی سالمندان و به‌خصوص بیماران آلزایمری باشند. برای اینکه عضور انجمن آلزایمر ایران شویم و از بیماران حمایت کنیم لازم نیست حتماً تخصص پزشکی و درمانی داشته باشیم. بخش داوطلبان انجمن با بیش از ۲۰۰ عضو یکی از فعال‌ترین گروه حمایتی از بیماران آلزایمر را برعهده دارد. خرید کردن، کتاب خواندن، قدم زدن و حتی یک گفت‌وگوی ساده و خودمانی با فرد بیمار می‌تواند او را از دنیای بی‌خاطره‌اش دور کند.»

کد خبر 550668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha