سال تحصیلی ۱۴۰۰‌ـ ۱۳۹۹ با وجود کرونا و برخلاف سال‌های گذشته قبل از مهر شروع شد.

لوازم التحریر

همشهری آنلاین_زینب زینال‌زاده - فاطمه عسگری‌نیا: دانش‌آموزان در سایه ویروس کووید ۱۹ در حالی سال تحصیلی جدید را شروع کردند که هنوز ابهاماتی در نحوه برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری یا غیرحضوری وجود دارد. در حقیقت شروع زودهنگام و استقبال از مهر بهانه‌ای است تا متولیان آموزش و پرورش نقاط قوت و ضعف طرح‌های ارائه‌شده در حوزه آموزش را رصد کنند. در کنار تمام این مشکلات، مؤسسه‌های خیریه هم کارهای خیرخواهانه‌شان را زودتر شروع کردند، اما هنوز آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته‌اند به دانش‌آموزان نیازمند خدمات ارائه دهند.

  •  کانون منتظران اباصالح المهدی(عج) سال تحصیلی جدید برای ۳۰۰ دانش‌آموز هرندی

در محله هرندی هم زمزمه کمک به دانش‌آموزان نیازمند و بی‌بضاعت شنیده می‌شود. هرچند ساکنان این محله از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند، اما در حد توان تلاش می‌کنند به همنوعان خود کمک کنند. این روزها کانون منتظران ابا صالح المهدی(عج) هرندی حال و هوای دیگری دارد و اهالی آنجا مشغول بسته‌بندی بسته‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان نیازمند هستند. «طیبه استادآقایی» مدیر این کانون می‌گوید: «پک‌های آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی از پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی تهیه و بسته‌بندی می‌شوند.»
به گفته او امسال با مشارکت خیّران برای ۳۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی محله هرندی بسته‌های تحصیلی متناسب با سن، جنس و مقطع تحصیلی تهیه می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد: «امسال در این کار بزرگ بنیاد مشق که به‌طور اختصاصی و ویژه در حوزه دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، با کانون همکاری دارند و سعی می‌کنیم با استفاده از تجربیات و حمایت‌های آنها بهترین خدمات را به دانش‌آموزان ارائه دهیم.»
تهیه لپ تاپ دغدغه دیگر متولیان کانون منتظران ابا صالح المهدی(عج) است که آقایی در توضیح بیشتر می‌گوید: «شرایط تحصیلی امسال به گونه‌ای است که دانش‌آموزان بیش از هر چیزی نیاز به تجهیزات هوشمند دارند. بنابراین تلاش می‌کنیم برای ۹ دانش‌آموز محروم این امکانات را فراهم کنیم تا مبادا از تحصیل باز بمانند.»

طیبه استادآقایی/ مدیر کانون منتظران اباصالح المهدی (عج)
  •  سرای محله جمهوری اسلامی ۲۲۰ پک نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان محله جمهوری اسلامی

سراهای محله و اعضای شورایاری‌ها همواره در کار خیر پیشقدم بوده‌اند. آنها همزمان با بازگشایی زودهنگام مدارس وقت را از دست ندادند و آستین‌ها را بالا زدند و با حمایت و مشارکت خیّران بسته‌های نوشت‌افزار تهیه کردند و در اختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار دادند. نمود عینی این همدلی و همراهی مردم را می‌توان در محله جمهوری دید. «زینب کاظمی» مدیر سرای محله جمهوری توضیح می‌دهد امسال پک‌های نوشت‌افزار قبل از مهر تهیه شد و با نواخته شدن زنگ شروع سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان نیازمند محله قرار گرفت. او می‌گوید: «امسال با همراهی و همیاری خیّران محله و نیکوکاران منطقه توانستیم حدود ۲۲۰ پک نوشت‌افزار شامل دفتر، خودکار، مداد رنگی، جامدادی، دفتر و بازی‌های فکری تهیه کنیم و به دست دانش‌آموزان برسانیم.»
کمک‌های خیرخواهانه تمام نشده است و مرحله دوم در راه است. کاظمی‌ می‌گوید: «مرحله دوم کمک‌های مهرماه شامل ۳۰ کیف همراه با نوشت‌افزار است که پس از تهیه در نیمه دوم مهرماه میان دانش‌آموزان منطقه ۱۱ توزیع می‌شود.»

  •  مؤسسه دارالاکرام خرید تبلت برای دانش‌آموزان

با اجرای طرح آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان بیش از نوشت‌افزار به تجهیزات هوشمند مانند گوشی و تبلت نیاز دارند. به گفته «مصطفی میراحمدی‌زاده» مدیرعامل مؤسسه دارالاکرام امسال اولویت خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان تحت پوشش این مؤسسه خرید تبلت است.
میراحمدی‌زاده می‌گوید: «سال گذشته به دلیل کرونا مدارس تعطیل شد و دانش‌آموزان از کیف و کفش و نوشت‌افزار چندان استفاده نکردند و قطعاً این اقلام سالم مانده و امسال هم قابل استفاده است. بنابراین امسال تأمین این لوازم در اولویت کار مؤسسه قرار ندارد. بنابراین تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی کمپینی زمینه را برای مشارکت خیّران و حامیان در تأمین و خرید تبلت فراهم کنیم.» او ادامه می‌دهد: «قدم اول را برداشته‌ایم و بر اساس گفت‌وگوهای انجام‌شده با خیّران و همچنین برخی از عرضه‌کنندگان تجهیزات هوشمند، امیدواریم به‌زودی تبلت دانش‌آموزان بورسیه مؤسسه تأمین شود و در اختیارشان قرار گیرد.»
سوق دادن دانش‌آموزان به سمت و سوی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش از برنامه‌های دیگر این مؤسسه است و به گفته میراحمدی‌زاده امسال ۴۶۰ دانش‌آموز مقطع نهم با هدف تضمین آینده شغلی و کسب مهارت در پایان دوره تحصیلی در هنرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. او می‌گوید: «این کار با توجه به معدل، استعداد، امکانات و هنرستان‌های در دسترس دانش‌آموزان انجام شده است.» مدیرعامل مؤسسه خیریه دارالاکرام با اشاره به تأمین تجهیزات رشته‌های فنی هنرستان می‌گوید: «تحصیل در هنرستان نیاز به تجهیزات و امکانات خاصی دارد که قطعاً دانش‌آموزان بورسیه مؤسسه توانایی تأمین آنها را ندارند. به همین دلیل مؤسسه متعهد شده تا با همکاری حامیان تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان هنرستانی را تأمین کند.» تهیه کتاب‌های کمک‌درسی هم خدمت دیگری از مؤسسه خیریه دالاکرام به دانش‌آموزان بورسیه است که میراحمدی‌زاده در توضیح بیشتر می‌گوید: «به دلیل تعطیلی مدارس و تغییرات ایجادشده در روش تدریس، شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقاطع هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازهم هستیم. بنابراین با هماهنگی‌های انجام‌شده کتاب‌های آموزشی استاندارد و مورد تأیید اداره آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مقاطع هفتم، هشتم و نهم تهیه شد و برای دانش‌آموزان مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم هم سایتی مانند کلاس درس طراحی شده است و دانش‌آموزان می‌توانند از خدمات این سایت برای تقویت دروس استفاده کنند.»

مصطفی میراحمدی‌زاده/ مدیرعامل مؤسسه دارلاکرام
  •  گروه مردم نهاد حمایت از دانش‌آموزان اتباع خارجی

دانش‌آموزان اتباع هم در کشور مشغول تحصیل هستند و حق دارند از امکان تحصیل بهره‌مند شوند. با توجه به موقعیت جغرافیایی محدوده ناحیه ۴ منطقه ۱۲ اکثر دانش‌آموزان اتباع در این محدوده زندگی می‌کنند. امسال با توجه به شرایط کرونا دانش‌آموزان علاوه بر نوشت‌افزار و مایحتاج مدرسه مانند کیف و کفش قطعاً نیاز به لوازم بهداشتی مانند ماسک هم دارند.
«احمد خیرالله‌پور» فعال اجتماعی ناحیه ۴ می‌گوید: «اغلب کودکان اتباع به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل می‌کنند و روانه بازار کار می‌شوند. پیامد چنین‌کاری افزایش کودکان‌کار است. بنابراین کمک به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل به‌ویژه کودکان اتباع اهمیت دارد. چراکه از یک سو زمینه تحصیل و پیشرفت علمی ‌فراهم می‌شود و از سوی دیگر قدمی‌در کاهش کودکان‌کار
برمی‌داریم.»
این فعال اجتماعی هر سال همراه با دوستان خیرش ملزومات دانش‌آموزان محروم ناحیه ۴ منطقه ۱۱ به‌ویژه دانش‌آموزان اتباع را فراهم می‌کند. امسال هم این گروه خودجوش که کمک‌هایشان را بی‌نام و نشان به دست نیازمندان می‌رسانند، برای ۲۰ دانش‌آموز اتباع نوشت‌افزار و لوازم بهداشتی تهیه کرده‌اند.

مهدی اسکندری/ مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک
  •  مؤسسه معاک خرید گوشی هوشمند برای ۱۳ دانش‌آموز معاک

داشتن گوشی هوشمند امسال بیش از هر چیز دیگری برای دانش‌آموزان لازم و ضروری است. ویروس کووید ۱۹ سبک تحصیل را هم تغییر داده است و آموزش را از مدارس به فضای مجازی برده است. همین تغییر سبک تحصیل سبب شده مسئولان مؤسسه خیریه معاک برای ۱۳ دانش‌آموز تحت پوشش این مؤسسه گوشی هوشمند تهیه کنند. «مهدی اسکندری» مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک می‌گوید: «۱۷۴ دانش‌آموز تحت پوشش و حمایت مؤسسه معاک هستند و با توجه به غیرحضوری شدن کلاس‌های آموزشی ۱۳ نفر از آنها نیاز به گوشی هوشمند داشتند که با مشارکت خیّران این گوشی‌ها تهیه شد و در اختیارشان قرار گرفت.»
تهیه بسته‌های آموزشی و اقلام تحصیلی هم کار دیگری است که توسط مسئولان مؤسسه معاک انجام شده است. اسکندری می‌گوید: «بسته‌هایی شامل کیف، کفش، نوشت‌افزار و دفتر برای ۱۷۴ دانش‌آموز تهیه شده که تا قبل از مهرماه در میان آنها توزیع می‌شود.»

کد خبر 548414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha