این روزها با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، پویش «منتظران باران» هم با هدف کمک به نیازمندان در این ماه پر خیر و برکت در فرهنگسرای گلستان آغاز شده است.

آموزش

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این پویش توسط خیّران برگزار می‌شود اما بحث کمک خیّران صرفاً به کمک‌های مادی محدود نمی‌شود بلکه بیشتر جنبه فرهنگسازی و نهادینه کردن فرهنگ کمک به همنوعان در میان است. در این پویش سعی شده است از مهارت خیّران برای کمک به افراد نیازمند بهره‌ گرفته شود. خیری تعمیرکار لوازم برقی است و خیر دیگر ممکن است دبیر باشد، شغل خیر هرچه باشد چندان حائز اهمیت نیست و مسئولان با اجرای این پویش‌درصدد هستند نقش کمک کردن را پررنگ کنند. این پویش در حال حاضر با استقبال اهالی و افراد نیازمند روبه‌رو شده و قرار است خیّران در اصناف مختلف به شهروندان نیازمند کمک کنند تا بلکه شرایط زندگی برای این افراد در شرایط کرونا تسهیل شود.  

کرونا و وضعیت اقتصادی نامناسب بر زندگی بسیاری از شهروندان به‌ویژه افراد کم برخوردار و نیازمند سایه انداخته است و این افراد با مخارج پیش‌بینی نشده‌ای در زندگی روزمره مواجه می‌شوند که هزینه‌های لازم برای این موارد را ندارند. در پویش منتظران باران مسئولان به ارائه خدمات مختلف از جمله تعمیر لوازم خانگی افراد نیازمند توسط خیّران تمرکز کرده‌اند.

«حجت افرادی» یکی از ساکنان محله لشکر در این خصوص می‌گوید: «از زمان شیوع کرونا بیکار شدم. کارگر یک تالار پذیرایی بودم و اندک حقوقی داشتم. در حال حاضر با موتور یکی از دوستانم به‌صورت پاره وقت در پیک موتوری کار می‌کنم که پولش به زور به اجاره خانه‌ام می‌رسد. مدتی بود یخچال خانه‌ام خراب شده بود و از پس تعمیر آن بر نمی‌آمدم. به‌صورت اتفاقی توسط یکی از همسایگانم مطلع شدم که یکی از تعمیرکاران لوازم خانگی در محله، لوازم برقی افراد کم برخوردار را به‌صورت رایگان تعمیر می‌کند. بسیار خوشحال شدم و به مغازه آن شخص مراجعه کردم. تعمیرکار به خانه‌ام آمد و یخچال را بدون دریافت هزینه تعمیر کرد. بعد از چند روز متوجه شدم این یک طرح همگانی است که توسط خیّران با مهارت‌های مختلف در حال اجراست.»

  •  تدریس دروس به کودکان نیازمند

هدیـه ما آموزش مهارت رایگان به شما

خدمات پویش منتظران باران فقط به تعمیرات لوازم خانگی افراد کم برخوردار خلاصه نمی‌شود بلکه این پویش ابعاد فرهنگی هم دارد و از توان معلمان خیّر هم بهره‌گرفته شده است. «اکرم تدینی» یکی از دبیرانی است که اعلام آمادگی کرده تا در این پویش به کودکان خانواده‌های نیازمند که به هر دلیلی از درس عقب افتاده‌اند کمک کند.

او در این‌باره می‌گوید: «بعد از تعطیلی مدارس دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند به دلیل نداشتن وسایل ارتباطی مانند لپ تاپ و گوشی از درس عقب ماندند و با توجه به اینکه خانواده آنها از توان مالی برخوردار نبودند نمی‌توانستند برای فرزندانشان گوشی موبایل تهیه کنند. وقتی مطلع شدم چنین پویشی در ماه رمضان از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تدارک دیده شده است، با تمام مشغله‌ای که در خصوص تدریس آنلاین دارم مشتاق کمک به چند دانش‌آموز شدم که شاید در این شرایط گره کوچکی از مشکلات خانواده‌شان باز شود. درست است که به‌صورت رایگان تدریس می‌کنم اما برکت و ثواب آن به زندگی‌ام برمی‌گردد. در حال حاضر در طول هفته به 2 دانش‌آموز درس ریاضی را آموزش می‌دهم.»

  • پزشکان محله هم به کمک آمده‌اند

یکی دیگر از خدماتی که در این پویش ارائه می‌شود خدمات پزشکی از قبیل ویزیت بیمار، تزریق سرم و آمپول است. در این بخش از خدمات چند پزشک خیر محلی پای کارآمده‌اند. «خسرو عظیمی» یکی از پزشکانی است که این روزها در چند بیمارستان در نقاط مختلف تهران بیماران را درمان می‌کند اما برای درمان بیماران نیازمند و کم برخوردار به پویش منتظران باران پیوسته است.

او دراین‌باره می‌گوید: «همه ما روزهای سختی را می‌گذرانیم، روزگاری که حتی برای یک درد کوچک هم نمی‌توانیم به مراکز درمانی مراجعه کنیم. پویش منتظران باران برایم این فرصت را ایجاد کرد که اندکی از دانش خود را برای درمان بیماران سرپایی در محله صرف کنم. دلم نمی‌آید در همسایگی من پیرمرد یا پیرزنی با درد دست و پنجه نرم کند و برای تزریق سرم یا آمپول خود نتواند به مراکز درمانی مراجعه کند. ما باید مهربانی را فرا بگیریم و آن را رواج بدهیم.»

  • کمک‌های مهارتی  جایگزین کمک‌های نقدی

هدیـه ما آموزش مهارت رایگان به شما

«زینب حسنی‌» یکی از اهالی محله وحیدیه است و این روزها تمام تلاش خود را برای تبلیغ پویش «منتظران باران» در میان خیّران به کار گرفته است. او در این‌باره می‌گوید: «همیشه خیّران برای کمک‌های نقدی به میدان آمده‌اند اما این بار ما به دنبال کمک نقدی نیستیم. این روزها برخی خانواده‌ها را در محله می‌بینیم که از پس هزینه تعمیر یک گوشی موبایل یا یک تلویزیون بر نمی‌آیند. مسئولان در این طرح به دنبال استفاده از توان مهارتی خیّران هستند، اینکه مهربانی میان همه‌ ترویج شود. به نوعی کار این خیّران جنبه نذر فرهنگی دارد یا در واقع همان نذر مهارتی است. خوشبختانه تاکنون تعداد زیادی از خیّران در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند و خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار هم با شنیدن اجرای این طرح لبخند رضایت روی لب‌هایشان نقش می‌بندد.»

  • تداوم اجرای طرح تا پایان ماه رمضان

اساس اجرای پویش «منتظران باران» صرفاً کمک‌های مالی و تأمین معاش خانواده نیست بلکه در این پویش خدمات مهارتی که بخشی از زندگی روزمره افراد را در برمی‌گیرد، لحاظ شده است «سعید رنجبریان» رئیس فرهنگسرای گلستان در این خصوص می‌گوید: «با توجه به اینکه‌ساز و کار اقتصادی در جامعه منسجم نیست خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل در اجرای پویش «منتظران باران» از توان کسانی که در حوزه مهارتی انفاق می‌کنند بهره‌گرفته‌ایم.

از جمله پزشکان، تعمیرکاران لوازم خانگی وبرقی، اصناف مختلف، دبیران و... این افراد با انفاق بخشی از مهارت و کارشان به‌صورت رایگان و در برخی موارد با نرخ پایین‌تر گره از کار خانواده‌های نیازمند باز می‌کنند. در این پویش کمک‌های مهارتی جایگزین کمک‌های نقدی شده است.» رنجبریان به شناسایی خیّران با مهارت‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ما افراد خیر را با مهارت‌های مختلف شناسایی می‌کنیم و به مراکز فرهنگی و آموزشی هم در این زمینه فراخوان داده‌ایم تا خیّران را شناسایی کنند. این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. تمام تلاش ما در این زمینه‌ ترویج فرهنگ مهربانی است. اینکه خیّران و کسانی که‌کاری از دستشان برمی‌آید از انجام آن دریغ نکنند و از همنوعان خود بی‌خبر نباشند.»

کد خبر 597425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha