مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

سمیرا روشنایی-  قم ـ خبرنگار: بازار پرزرق و برق نوشت‌افزار این روزها از نفس افتاده است. چند روز از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و غول گرانی نوشت‌افزار بازار را دچار هرج و مرج کرده است. کمتر پیش می‌آید که در معاملات بازار، مشتری و فروشنده هر دو طرف ناراضی باشند. مشتری از کاهش توان خرید گلایه دارد و فروشنده از جنس‌هایی که روی دستش مانده است.

سلام تلخ «ماه مدرسه» به جیب خالی مردم

رصد بازار در گفت‌وگو با فروشندگان نوشت‌افزار و کیف و کفش حکایت از کاهش محسوس تنوع خرید دارد. یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در مجتمع ناشران بیان می‌کند: بسیاری از مشتریان نوشت‌افزار می‌گویند وضعیت اقتصادی آنها اجازه نمی‌دهد مثل سال‌های گذشته انواع نوشت‌افزار را برای فرزندانشان تهیه کنند و می‌کوشند وسایل اولویت‌دار را بخرند. رمضانی که امسال ۲ فرزندش در مدرسه تحصیل می‌کنند و او با تأخیر چند روزه در حال خرید نوشت‌افزار است این مطلب را تأیید می‌کند و می‌گوید: البته بعضی از معلمان آموزش و پرورش شرایط اقتصادی خانواده‌ها را بهتر درک می‌کنند و تا جایی که امکان دارد می‌کوشند هزینه اضافی به خانواده‌ها تحمیل نکنند، اما برخی معلمان هر هفته به انگیزه‌های مختلف برای دانش‌آموزان هزینه‌تراشی می‌کنند.  

او ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته همه وسایل مورد نیاز یک سال تحصیلی را قبل از مهرماه تهیه می‌کردیم، اما امسال به دلیل گران شدن نوشت‌افزار ناچاریم به صورت موردی و محدود خرید کنیم. گران شدن وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان بیش از همه به خانواده‌هایی فشار وارد می‌آورد که چند فرزندشان هم‌زمان تحصیل می‌کنند. هزینه تحصیل فقط به خرید نوشت‌افزار محدود نمی‌شود و فرم دانش‌آموزان و کیف و کفش هم هزینه بسیاری به آنها تحمیل می‌کند. شهروند دیگری که ۳ بچه مدرسه‌ای در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول دارد، می‌گوید: مقداری پس انداز داشتم که با آن لباس فرم بچه‌ها، کیف و کفش آنها را تهیه کردم اما نتوانستم نوشت‌افزار بخرم. تقریبا نیمی از حقوق این ماه را برای خرید نوشت‌افزار هزینه کردم در حالی که مطمئنم تا پایان سال تحصیلی باز هم باید برای خرید نوشت‌افزار به بازار مراجعه کنم.  او در عین حال از کیفیت کالاها هم راضی نیست و می‌افزاید: با این‌که قیمت کیف و کفش و نوشت‌افزار افزایش سرسام‌آوری داشته، ولی کیفیت این کالاها بسیار پایین است.  

  • گرانی ۳۰۰ درصدی نوشت‌افزار

در میان لوازم تحریر، دفتر که یکی از پرکاربردترین وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان است بیشترین افزایش قیمت را داشته است.  رئیس اتاق اصناف استان قم دلیل آن را افزایش چند برابری قیمت کاغذ می‌داند و می‌گوید: قیمت کاغذ از بندی ۸۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.  
«حسن احمدلو» خاطرنشان می‌کند: در یک سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی، بعضی کالاها و نوشت‌افزارها تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته‌اند.  به گفته او، در ماه‌های اخیر با کاهش و تثبیت قیمت ارز، بازار نوشت‌افزار، کیف و کفش واکنش مثبتی به کاهش قیمت‌ها نشان نداده است.  احمدلو توضیح می‌دهد: همه دلایل گرانی نوشت‌افزار به نوسانات ارزی مربوط نمی‌شود. او معتقد است که هزینه تولید و عرضه کالاها به شدت بالا رفته است. رئیس اتاق اصناف استان قم می‌افزاید: گرانی سرسام آور نوشت‌افزار و کاهش توان خرید مردم موجب شده است فروشندگان این کالاها هم با کاهش عرضه و فروش مواجه شوند.

  • وارداتی‌بودن؛ دلیل اصلی گرانی نوشت‌افزار

در سال‌های اخیر به دلیل نامگذاری‌های مرتبط با تولید ملی، گرایش شهروندان به خرید کالای ایرانی بیشتر شده با این حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم معتقد است که بیش از ۵۰ درصد نوشت‌افزار مورد نیاز از خارج کشور تأمین می‌شود. طبیعی است که در این شرایط بخشی از گرانی نوشت‌افزار متوجه نوسانات ارزی و تحریم‌ها باشد. «محمود سیجانی» با تأیید این مطلب می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی قیمت نوشت‌افزار وارداتی بودن این کالاهاست.  وی در عین حال معتقد است که تولید نوشت‌افزار داخلی می‌تواند از نظر مدیریت در قیمت، توجه به کیفیت و سلامت کالا تأثیر بسیاری داشته باشد.

  • نظارت بر بازار و شناسایی متخلفان

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، کمبود غیرمنطقی کالا و خدمات و برخورد با تخلفات احتمالی، طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس را از ۱۰ شهریور تا ۱۰ مهر اجرا کرده است.  سیجانی درباره نتیجه این طرح اظهار می‌کند: تیم‌های بازرسی در این یک ماه از ۶۲۰۰ واحد تولیدی، توزیعی پوشاک و البسه، کیف، کفش، نوشت‌افزار و کالاهای پرمصرف بازرسی کردند و ۳۸۷ پرونده تخلف به تعزیرات معرفی شد.  رئیس سازمان صمت استان ارزش ریالی این پرونده‌ها را بیش از ۷۷ میلیارد و ۸۸۷ میلیون ریال بیان می‌کند.  گرانی سرسام‌آور کیف، کفش و نوشت‌افزار موجب شده است در روزهای گذشته دغدغه خانواده‌ها برای تهیه این وسایل از دغدغه تربیت و تعلیم دانش‌آموزان پیشی بگیرد. تداوم این دغدغه‌ها شاید اصل هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به حاشیه ببرد.

  • جوشش عاطفه‌ها در ماه خوبی‌ها

اگرچه گرانی نوشت‌افزار کام خانواده‌ها را تلخ کرده است، اما در گوشه و کنار شهر کریمه اهل بیت علیهم‌السلام خبرهایی می‌رسد که حکایت از حس نوع‌دوستی مردمان این دیار دارد. عده‌ای از جوانان آبرومند به صورت خودجوش از طریق شبکه‌های اجتماعی و تبلیغ چهره به چهره کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند و با همکاری تولیدکنندگان داخلی، بخشی از نوشت‌افزار، کیف و کفش دانش‌آموزان محروم را فراهم می‌آورند. نمونه آن زوج جوان طلبه در پردیسان قم است که وقتی جمع‌آوری کمک‌های مردمی را در فضای مجازی کلید زدند، حجم قابل توجهی از هدایای مردمی برای خرید لوازم مورد نیاز ده‌ها دانش‌آموز نیازمند ساماندهی شد. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز طرح «مهر تحصیلی» را اجرا و از طریق آن برای ۹۰۰ نفر از دانش‌آموزان کم‌بضاعت کیف و نوشت‌افزار تهیه کرد. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اعتبار این طرح را یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال اعلام کرد که از محل عواید موقوفات خاص پرداخت شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین «عباس اسکندری» گفت: در این طرح نوشت‌افزار مورد نیاز برای حدود ۹ ماه تحصیلی ویژه دوره‌های ابتدایی و دبیرستان خریداری شد.

کد خبر 457747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha