گروه حوادث: سارقان فیوج که با پوشیدن لبا‌س نظامی زیر لباس‌های خود، در داخل بانک‌ها و مراکز تجاری به شناسایی طعمه‌ها پرداخته و با معرفی خود به‌عنوان مأمور پلیس نقشه سرقت‌های میلیونی را عملی می‌کردند به دام افتادند.

تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی استان تهران برای دستگیری اعضای این باند به‌دنبال سرقت‌های متعددی آغاز شد که در ۲ ماه نخست امسال در شهرهای مختلف استان تهران صورت گرفته بود.

در حالی که بررسی‌های اولیه نشان می‌داد سارقان در همه این سرقت‌ها سوار بر خودروهای مدل بالا سد راه مشتریان بانک‌ها و مراکز تجاری به‌خصوص بنگاه‌های معاملات ملکی شده و با معرفی خود به‌عنوان مامور پلیس دست به سرقت پول‌های آنها زده‌اند، کارآگاهان دریافتند با یک باند حرفه‌ای مواجهند که به شیوه سارقان طایفه فیوج دست به این سرقت‌ها می‌زنند.

با این اطلاعات بررسی‌ها برای شناسایی اعضای این باند آغاز شد و کارآگاهان در نخستین مرحله از تحقیقات با استفاده از اطلاعات به دست آمده از شاکیان، به چهره‌نگاری سارقان پرداختند.

آنها در مرحله بعدی، اقدام به شناسایی تمامی مکان‌هایی کردند که اعضای باند دست به این سرقت‌ها زده بودند و از آنجا که احتمال می‌رفت متهمان باز هم در این محل‌ها مشاهده شوند، اکیپ‌های ویژه پلیس تمامی این نقاط را زیر نظر گرفتند.

نخستین سرنخ

مدتی بعد وقتی ماموران پلیس دریافتند در یکی از سرقت‌های این باند، مالباخته توانسته‌ است شماره‌های ناقصی از پلاک خودرو سارقان را به خاطر بسپارد، نخستین سرنخ‌ در اختیار پلیس قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی مالک این خودرو آغاز شد.

کارآگاهان با استعلام این شماره پلاک و بررسی‌های تخصصی به یک خودروی ریو رسیدند که مالک آن مردی به نام مصیب بود. 

وقتی مشخص شد چهره‌ این مرد شباهت زیادی به تصویر چهره‌نگاری شده یکی از سارقان دارد محل زندگی او از سوی پلیس به محاصره درآمد و کارآگاهان با زیر نظر گرفتن این محل متوجه رفت‌وآمد‌های دیگر اعضای باند به این خانه شدند. 

به این ترتیب در عملیاتی اطلاعاتی مخفیگاه تمامی اعضای باند شناسایی شده و صبح ۶ خرداد، با دریافت دستور قضائی و در عملیات‌های جداگانه هماهنگ، ماموران موفق شدند 10 نفر از سارقان را که همگی از طایفه فیوج بودند در کرج، شهریار و رباط کریم دستگیر کنند.

متهمان پس از انتقال به اداره آگاهی به ۵۰ فقره سرقت به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان در کرج، شهریار، ساوجبلاغ، ریاط کریم، نظرآباد، اسلامشهر و ورامین اعتراف کردند و مدعی شدند در هریک از این سرقت‌ها ۴ تا ۲۰ میلیون تومان به سرقت برده‌اند.

آنها همچنین مدعی شدند با معرفی خود به‌عنوان مامور قدم به خانه‌های اتباع افغانی گذاشته و به بهانه بازرسی دست به سرقت پول‌های آنها زده‌اند.

گفت‌وگو با سردسته باند

« ما در خانواده‌ای به دنیا آمده‌ایم که بیشتر اعضای آن با فوت و فن کف‌زنی و سرقت آشنا هستند.اگر سرانگشتی حساب کنم در حاضر حدود ۵۰ نفر از اعضای خانواده‌ و فامیلمان که پدر، برادرها و دایی‌هایمان هستند به جرم سرقت، کف زنی و اخاذی تحت عنوان مامور در زندان‌های داخل و خارج از کشور به سر می‌برند.»

اینها بخشی از صحبت‌های غلام، یکی از سردسته‌های این باند است. او مدعی است که شگرد او شگرد چندین ساله‌ خانواده‌اش برای سرقت است و وی و دیگر همدستانش با سرمشق قرار دادن بزرگان فامیل نقشه این سرقت‌ها را طراحی کرده‌اند.

  • سرقت‌ها را چطور انجام می‌دادید؟

ما لباس‌های نظامی را زیر لباس‌هایمان می‌پوشیدیم و سوار بر خودروهای مدل بالا به سراغ بانک‌ها و مراکز تجاری می‌رفتیم.

یکی از اعضای باند که مسئول زاغ‌زنی بود، وارد بانک یا مرکز تجاری می‌شد و با دیدن فردی که پول زیادی به همراه خود داشت، مشخصات او را از طریق تلفن همراه در اختیار دیگر اعضای باند می‌گذاشت.

به این ترتیب به کمین طعمه مورد نظر می‌نشستیم و پس از تعقیب او در حالی که لباس‌های عادی‌امان را درآورده و لباس نظامی به تن داشتیم، در محلی مناسب سد راهش می‌شدیم و با معرفی خودمان به‌عنوان مامور شروع به بازرسی خودرو می‌کردیم.

پس از پیدا کردن پول‌ها، برای آنکه مالباخته نتواند ما را تعقیب کند، سوئیچ خودرواش را بر می‌داشتیم و به بهانه استعلام چک‌ پول‌ها سوار ماشین خودمان شده و پا به فرار می‌گذاشتیم.

  • بیشتر از چه ماشین‌هایی استفاده می‌کردید؟

برای اینکه کسی نتواند ما را دستگیر کند از ماشین‌های مدل بالا مثل زانتیا، ریو، گلف و انواع مدل پژو استفاده می‌کردیم.

  • ماشین‌ها را می‌خریدید یا سرقتی بود؟

برای سرقت‌های اولیه، ابتدا ۲ خودروی مدل بالا به سرقت بردیم و با استفاده از آنها چند سرقت را رقم زدیم ولی وقتی پول خوبی به جیب زدیم بقیه ماشین‌ها را می‌خریدیم.

  • نمی‌ترسیدید که مشخصات خودرویتان لو رود؟

فکر اینجا را هم کرده بودیم. ما پس از مراجعه به نمایشگاه‌های اتومبیل، یک دستگاه خودرو می‌خریدیم و در قرارداد خرید به‌مدت ۲ روز فرصت می‌گرفتیم که چنانچه از معامله پشیمان شدیم با پرداخت مبلغی، این معامله را فسخ کنیم.

به این ترتیب خودرو را خریده و با استفاده از آن سرقت‌ها را عملی می‌کردیم ولی در پایان 2 روز به همان نمایشگاه رفته و با این بهانه که از خرید پشیمان شده‌ایم، مبلغ فسخ قرار داد را پرداخت کرده و خودرو را پس می‌دادیم.

شناسایی کنید

سرهنگ هادئی – رئیس پلیس آگاهی استان تهران – با اشاره به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب کرج مبنی بر چاپ بدون پوشش عکس این متهمان از شاکیان احتمالی خواست برای شکایت به دادسرای عمومی و انقلاب واقع در میدان آزادگان کرج و یا اداره پلیس آگاهی استان تهران واقع در میدان طالقانی کرج مراجعه کنند

کد خبر 53753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز